versleten armatuur Biax 7/EL

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tarik
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 17:02
Locatie: 's-Hertogenbosch

versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door tarik »

Beste forumgebruikers,

Hierbij mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb afgelopen week een Biax 7/EL aangeschaft via marktplaats, de verkoper vertelde mij dat een monteur er afgelopen week nog gebruik van had gemaakt en dat hij het nog prima deed, en na een korte demonstratie heb ik hem overgenomen. Eenmaal thuis aangekomen besloten eerst de koolborstels te controleren omdat ik online had gelezen dat deze vaak versleten zijn, en inderdaad waren de koolborstels aan vervanging toe. Nu kreeg ik vandaag de nieuwe koolborstels binnen en het viel mij op dat ze wel erg heet werden en snel sleten, dus besloten de armatuur er uit te halen en te controleren. Nu blijkt het dat de commutator versleten is en er een stuk uit mist, ik heb al op internet gezocht of ik een soortgelijke armatuur kon vinden (van Bosch of Fein) maar met weinig succes. Nu ben ik benieuwd of iemand misschien een oplossing heeft/weet voor mijn probleem, want ik zou het zonde vinden om de machine niet te kunnen gebruiken want hij is mechanisch gezien nog in goede conditie.

alvast bedankt,
Tarik

De armatuur:
17646

Type machine:
17648
Laatst gewijzigd door tarik op 02 nov 2018 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
tarik
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 17:02
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door tarik »

Bedankt voor de link, ik had dit artikel al doorgelezen, maar de snelheid is het probleem niet bij mij, ik ben al blij als hij het straks weer doet. Er is enkel en topic op practical machinist van een nieuwer model Biax waar de originele Metabo motor werd vervangen door een Metabo decoupeerzaag motor die hetzelfde was. Ik zou alleen bij dit oude model niet weten wie de originele fabrikant van de motor was, en of daar überhaupt nog aan te komen is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door assink »

Al geprobeerd bij een elektromotor wikkel bedrijf?
tarik
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2017 17:02
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door tarik »

assink schreef: 02 nov 2018 16:33 Al geprobeerd bij een elektromotor wikkel bedrijf?
Ik heb online al een paar bedrijven gevonden, maar de meeste lijken enkel grote motoren te wikkelen, ik weet niet of die zitten te wachten op een klein motortje van 180 watt (en of ze daar wel de geschikte apparatuur voor hebben) Maar ik zal eens een paar mailtjes rondsturen, je weet maar nooit. Als iemand ervaring heeft met een bepaald bedrijf hoor ik dat natuurlijk graag.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door Hessel Oosten »

Deze elektrische klokken-enthousiast kan ook -kleine- spoelen wikkelen.

Zie de info en de spoelenwikkelmachine (3 keer woordwaarde …:-) daar op z'n website:

http://www.rolf-dieter-reichert.de

Hessel
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door Oscar f1 »

Uit het verhaal begrijp ik dat de motor nog wel draaide.
Je kunt proberen het gat op te vullen met epoxy en dan
de hele communicator (dacht dat het zo genoemd word)
netjes afdraaien op een draaibank.
Het afdfraaien van een communicator is meestal wel een goed idee,
ik heb dat eindeloos gedaan bij electro modelbouw races.
Afbeelding
(daar werden motoren zo gemarteld dat ze na 2 heats van 5 minuten afgedraaid moesten worden)


enige probleem dat ik kan bedenken is dat de epoxy sneller of langzamer slijt dan het koper en dan heb je weer een bobbel of een kuil.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door Bjornski1976 »

Het gat vullen met epoxy moet wel lukken, hier dacht ik ook aan om voor te stellen. Of je last gaat krijgen van trillingen zal wel mee vallen. Of die nadere lamellen van commutator blijven zitten is wel de vraag. Het spul komt niet zomaar los. Na het adraaien ook even met een driehoek vijltje of iets dergelijks tussen de lamellen door halen zodat de scherpe randjes weg zijn. Anders vreet ie als nog veel borsteltjes.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: versleten armatuur Biax 7/EL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als dat ene lamel er niet zit, doet de spoel die daaraan verbonden hoort te zijn ook niet meer actief mee. Dat betekend waarschijnlijk dat er een extra grote vlamboog getrokken wordt op het moment dat daar de koolborstel gepasseerd wordt, daardoor wordt de boel weer extra heet, en gaat er nog meer kapot.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie