Hoe wordt het gemaakt ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door Kjelt »

Naar aanleiding van Hugo's lezing op de open CNCzone dag 8) wilde ik hier een topic openen om vragen te stellen over hoe een bepaald product gemaakt wordt.
En ook of je dit zelf zou kunnen maken ?

Om maar af te trappen ik wilde al lang eens weten hoe zo'n plastick led lens gemaakt wordt, zoals het voorbeeld onder.
Ik zie kanalen aan de zijkanten zitten dus mijn eerste gokje nav Hugo's voordracht is dat dit waarschijnlijk met spuitgieten kan worden gemaakt ?
Wat voor plastick/materiaal zou dit zijn?
Hoe krijgen ze die lenzen zo glashelder als brilleglazen? (Gaat dat direct door de afwerking van de mal of moet dat nagepolijst worden ? )
En uiteraard is zoiets kleiner ook zelf te maken ? Bv 4x4 lenzen ?

17695

17693

17694
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grappig dat je nu net met dat product komt.
Ik heb ooit matrijzen gemaakt om lenzen te gieten voor de productie van led-verlichting, direct op de silicium (speciale industriële experimenteer versie)
17696 Die worden met speciale silicone of UV uithardende epoxy gegoten.

Wat jij laat zien is wel een spuitgiet product, gebruikte kunststof kun je een beetje herleiden, er staat een driehoek met een 07 er in, dat is de recycle code.org/wiki/Recyclhttps://nl.wikipedia.ingcode
Dat dat PMMA (perspex) of PC (polycarbonaat) is duid er wel op dat het geen weggooi ding is, dan hadden ze wel polystyreen gebruikt.
Er staat ook nog een productie datum stempeltje, cirkeltje met pijltje wijst de productie datum aan (meestal jaar en maand)
En inderdaad, het is simpel gezegd, holletje frezen, tot hoogglans poetsen (dat is een uitdaging, je wilt geen vervorming door poetsen) en dan spuitgieten. Product hoeft niet meer nabewerkt te worden daarna.
Het spuitgieten van lenzen is wel een uitdaging, je hebt eigenlijk te grote wanddikte verschillen en dan krijg je op de verkeerde plekken te maken met krimp, en krijg je dus krimp invallen in de lens, om dat zoveel mogelijk te voorkomen hebben ze misschien die extra kanaaltjes aangebracht. Maar ik bedenk me nu, dat ze misschien wel een truucje hebben om met een 2e gietgang er een correctie laag overheen te spuiten, Of dat kans van slagen heeft zou ik eens met een creatieve spuitgieter moeten overleggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals je begrijpt ben ik fan van dit soort topics. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2018 14:55 Of dat kans van slagen heeft zou ik eens met een creatieve spuitgieter moeten overleggen.
Ik vermoed dat de overgang van laag 1 naar laag twee de brekingsindex vernixt en dat ze nOg slechter worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt Hugo,
dat is behoorlijk veel info zo uit het product af te leiden, gaaf hoor.
Bij wat voor druk en temperatuur wordt dat polycarbonaat in zo'n mal geperst ?
Zelf is dat waarschijnlijk niet haalbaar ?
zag gisteren een youtube filmpje over een bedrijf dat een kant en klare malvorm kocht en deze dan op verschillende plaatsen freesde maar alleen de ruwe mal was al meer dan €1000.
https://www.youtube.com/watch?v=YrbQIN2TBhM
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door FSSF »

De vorm is eenvoudig na te maken d.m.v. vacuumvormen, de werking van de lens zal de grootste uitdaging zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 09 nov 2018 15:01
hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2018 14:55 Of dat kans van slagen heeft zou ik eens met een creatieve spuitgieter moeten overleggen.
Ik vermoed dat de overgang van laag 1 naar laag twee de brekingsindex vernixt en dat ze nOg slechter worden.
Ja, dat zou een probleem kunnen zijn, daarom had ik het ook over een creatieve spuitgieter. ;-)
Zit eigenlijk aan 2k spuitgiet techniek te denken, maar dan met 1 kunststof, product verlaat dan niet de matrijs, maar wordt een 2e keer vol gespoten met een aangepaste vorm helft.

Zo'n matrijshuis is inderdaad niet echt goedkoop, maar als je ziet wat een werk je daar normaal aan hebt, eigenlijk weer wel.
De geleide zuilen, uitstoterpakket, koelkanalen (weet eigenlijk niet of die er al basic in zitten) is eigenlijk vaak nog meer werk dan de eigenlijke vormholte. Voor de proto's die ik maak heb ik aan 2 alu platen met geleide pennen voldoende. Pak het product er met de hand uit en koeling heb ik ook niet nodig.

Die drukken zijn inderdaad behoorlijk, mij mini machientje doet iets van 500 bar injectie druk (dat is heel weinig) Dus voor zo'n DE-pot dop die ik liet zien komt er dan zo'n 14 ton op die matrijs te staan om dicht te houden. En dat vind die niet echt leuk, maar lukt net.
Temperaturen zijn per kunststof verschillend, van 180 graden tot ruim boven de 250 graden.
Voor PC zou ik het zo even niet weten, maar ik weet wel dat PC niet een van de makkelijkste kunststoffen is om te spuitgieten.
Volgens mij zou het ook met PS kunnen, dat zou misschien nog wel in de mogelijkheden liggen.
Ze kunnen tegenwoordig ook lenzen 3D printen, is wel een byzondere techniek en ook niet echt goedkoop, ik heb wel eens een offerte laten maken, toen hebben we voor dezelfde prijs maar gelijk een proefmatrijs laten maken. Maar voor grote led panelen met specifieke wensen is die print techniek natuurlijk goedkoper dan een matrijs.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FSSF schreef: 09 nov 2018 15:25 De vorm is eenvoudig na te maken d.m.v. vacuumvormen, de werking van de lens zal de grootste uitdaging zijn.
Zo maken ze gietmallen om ledjes te gieten. Ja, gewoon die 5mm dingen met 2 pootjes.
Ze zuigen glad folie in een mal, gieten daar de epoxy (of silicone) in en hangen vervolgens de leadframe in de holtes, geheel 45 minuten afbakken en klaar.
De bakvorm hoeft niet in de vaatwasser, mag weggegooid.

Of je doet het zo...https://learn.sparkfun.com/tutorials/ho ... ll?print=1
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door marten optimum »

dit product wordt in een keer gespoten. polycarbonaat lijkt mij hier toegepast. maar zeker weten doe ik niet. dat transparante krijg je inderdaad door een gepolijste holte te gebruiken. de drupjes zijn dus gepolijst en de rest van het plaatje niet. dit is waarschijnlijk getextureerd d.m.v vonken. om zo de oppervlakte te krijgen. echter zijn er veel factoren waar rekening mee moet worden gehouden. zoals de temperatuur van de matrijs. de voor en achter matrijs verschillen van temperatuur bijvoorbeeld. om er voor te zorgen dat de kunststof door de hete voormatrijs op de juiste temperatuur de holte binnen komt. daar moet de kunststof dan bevroren worden onder bepaalde condities. daarom is de achtermatrijs kouder dan de voormatrijs. om dit klaar te kunnen spelen.
daarnaast heb je nog de injectie snelheid voordruk en nadruk. de nadruk is bedoeld om de krimp op te vangen. zijn de spuitsnelheid of de drukken verkeerd dan krijg je een fout product. zij het te vol of juist niet vol. of een ander oppervlakte dof of transparant. wat ook belangrijk is het vocht percentage van de kunststof soms moet het voorgedroogd worden soms juist niet om een bepaalde kwaliteit / uiterlijk te behalen.
bij het spuitgieten zijn er in totaal ongeveer 500 parameters die invloed hebben op het proces. dus dat zijn er nog al een paar.
de drukken waar de kunststoffen ingespoten worden kunnen oplopen tot 2000 bar. en druk maal oppervlakte is je sluitdruk van de matrijs. die is dus flink hoog. en dat hangt ook weer af hoeveel voudig een matrijs is.

voor mijn broodwinning doe ik onderhoud aan matrijzen van scheerapparaten.
en nog anderhalf jaar wachten dan heeft Phillips weer een open dag en kun dit proces in het echt aanschouwen. en ook daar komen transparante onderdelen voor.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door hainjedaf »

Oh leuk, post je de details van die opendag?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door marten optimum »

dat wil ik wel maar dan moet er nog wel anderhalf jaar gewacht worden. 1 keer in de twee jaar is er open dag. en die is deze zomer net geweest. of het moet zo zijn dat er een groep mensen heeeel graag eens binnen wil kijken dan wil ik wel eens horen of er andere mogelijkheden zijn. maar die kans is klein dat het kan maar het is wel eens vaker voor gekomen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door Kjelt »

Ik kwam zojuist deze video tegen, het is niet helemaal duidelijk wat het product is maar het lijkt wel op een lightguide, in ieder geval vond ik op het einde de razendsnelle afwerking van het vlampolijsten wel interessant om te zien.
Wat voor temperatuur heb je daar voor nodig, zou dat eventueel ook met een verfbrander met kleine kop kunnen lukken ?

https://www.youtube.com/watch?v=CdV9b4N0BVo
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Hoe wordt het gemaakt ?

Bericht door keesk »

Zoek op Yuo Tube maar eens op Wintergatan, je weet niet wat je ziet!
Die knaap bouwt een gigantisch muzziek instrument dat d.m.v. stalen kogels
muziek gaat maken. Hartstikke leuke filmpjes, ik volg hem al een jaar.

Kees
Plaats reactie