Gaatje in HSS staal

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3159
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Gaatje in HSS staal

Bericht door Ballegooijen » 18 dec 2018 20:30

Ik heb een stukje gereedschapstaal waar ik een gaatje in wil maken. Nu heeft Kees (Audiomaniacs) daar natuurlijk een heel mooi apparaat voor gemaakt maar zo iets heb ik helaas niet. Op welke manier zou ik een gaatje van 5 mm er in kunnen krijgen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Kjelt
Donateur
Berichten: 1330
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door Kjelt » 18 dec 2018 20:34

Opsturen naar Kees, heeft hij eindelijk een praktische toepassing :lol:

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door javanree » 18 dec 2018 21:08

Goede hardmetalen boor of frees als het niet kneiterhard is (vereist wel een hele stabiele opspanning), anders kijken of je het met een CBN slijpsteentje kunt slijpen.

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4863
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door audiomanics » 18 dec 2018 21:11

Of je koopt dat hele apparaat ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3159
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door Ballegooijen » 18 dec 2018 21:13

audiomanics schreef:
18 dec 2018 21:11
Of je koopt dat hele apparaat ;-)

Kees
Zal wel iets te duur worden voor een paar gaatjes Kees ;-) Maar het zou idd wel een goede oplossing zijn.
Maar ja, er is nog zo veel wat ik zou willen hebben :roll: Ik moet nu eerst weer wachten op de loterij!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Grafjan
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door Grafjan » 18 dec 2018 21:18

Hss is wel erg hard. Maar gehard staal tot
zo’n 56 Rockwell gaat ook met een geslepen
steenboor , heel langzaam draaien en regelmatig
slijpen.heb het zelf nooit gedaan, maar bij
ons deden ze dat regelmatig,

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3159
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door Ballegooijen » 18 dec 2018 21:25

In de grote bibliotheek heb ik dit gevonden [url]ttps://www.ervopro.nl/shop/gereedschap-nl/ducarbo/[/url]
Die ga ik maar eens proberen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Grafjan
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door Grafjan » 18 dec 2018 21:56

Er staat niet bij of het gereedschapstaal
gehard is.(in de advertentie)
Maar als een gat wilt boren in iets wat
zo hard is als een snelstalen frees, 1.3343
gehard.veel succes!Dat is zo’n beetje 70
Rockwell , maar 1.2767 is ook gereedschap staal
en word maar zo’n 56 Rockwell hard.Dat is
prima te boren met een hardmetalen boor.

hfjbuis
Berichten: 414
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gaatje in HSS staal

Bericht door hfjbuis » 19 dec 2018 00:28

Widia (wie diamant, voorloper van VHM) is harder dan HSS en dat kun je op de dremel met een diamant schijfje slijpen, gaat er als boter door heen. Nu heb je ook van die diamant freesjes (1..3 mm) waarmee je het zou kunnen proberen (als het gat niet zo diep hoeft te zijn). Daarbij de frees het werk laten doen, dus hééél licht aandrukken, anders ruk je de diamant uit de bonding (lijm laag).

Plaats reactie