HDPE koelemulsie

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

HDPE koelemulsie

Bericht door willy wonka » 03 jan 2019 18:04

Ik wil een rekje maken voor mijn spantangen.
In eerste instantie wilde ik ze 3d printen. Maar duurt lang...kan makkelijker....en geen geduld hiervoor.
Ik wil dus gewoon een plaat kopen, en daar wat gaten in frezen.
Nu denk ik dat POM/Delrin hiervoor prima te gebruiken is. Maar HDPE platen zijn iets goedkoper.
Kan HDPE een beetje overweg met koelemulsie? Of wat dat slecht na verloop van tijd?

motormuis
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door motormuis » 03 jan 2019 18:11

HDPE heeft geen problemen met koelemulsie

willy wonka
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door willy wonka » 03 jan 2019 18:17

Top! Bedankt Hans

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1583
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door janplastiek » 03 jan 2019 18:59

Koel emulatie wordt geleverd in hdpe flessen, bussen en vaten.
Is de goedkoopste plastic en ook de meest gebruikte. Jerrycan, benzine en diesel tanks voor de auto, allemaal uit hdpe.
Breek de dag, frees een lijntje.

willy wonka
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door willy wonka » 03 jan 2019 19:15

Is dat een beetje geschikt om te verspanen? Denk het wel he?
Moet een strip hebben van 50cm lang. En dan moet wel een beetje vlak zijn.
Niet dat er bv spanning in het materiaal zit en na vlakfrezen de boel royaal krom trekt.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6656
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door hugo stoutjesdijk » 03 jan 2019 19:28

willy wonka schreef:
03 jan 2019 19:15
Is dat een beetje geschikt om te verspanen? Denk het wel he?
Moet een strip hebben van 50cm lang. En dan moet wel een beetje vlak zijn.
Niet dat er bv spanning in het materiaal zit en na vlakfrezen de boel royaal krom trekt.
Goeie scherpe frees, spul is redelijk zacht, dan maak je mooie spanen, niet te dun.
En dat kromtrekken, moet je gewoon een keer meegemaakt hebben. Dat iets zo krom kan trekken kun je je niet eens voorstellen. :lol:
Maar je kunt niet alles hebben.
Trekken is wel heel erg afhankelijk van de vorm en waar je wat weg haalt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

willy wonka
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door willy wonka » 03 jan 2019 19:32

Hans, die strips die je mij had gestuurd...was dat HDPE?

motormuis
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door motormuis » 03 jan 2019 20:05

ja Tim dit is HDPE en je weet hoe je het moet verspanen 8) :lol: :roll:

motormuis
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door motormuis » 03 jan 2019 20:06

stuur maar een pb wat je nodig heb

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1583
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door janplastiek » 03 jan 2019 20:26

hdpe is er in veel diktes, probeer een standaard dikte te houden, dan zal dat trekken wel meevallen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.

willy wonka
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door willy wonka » 03 jan 2019 21:08

motormuis schreef:
03 jan 2019 20:05
ja Tim dit is HDPE en je weet hoe je het moet verspanen 8) :lol: :roll:
Ja hard haha (ik ging volgens mij iets met 10m/min erover voor de lol). Ik ben niet van de plastics/kunstoffen, heb alleen POM verspaand. Geeft zo'n gruwelijke rotzooi haha.
Trok wel krom, maar voor die toepassing maakte het niet uit
Ik ga eens meten wat ik nodig heb. Gewoon platen in de juiste dikte is dan makkelijker zoals Jan al aangeeft.

motormuis
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door motormuis » 03 jan 2019 22:20

het kromtrekken kan je bij PE verwaarlozen als je een plaat in de dikte moet bewerken doe het dan van tee kanten dan heffen de krachten zich op
bij PE heb je sowieso da weinig last van

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8027
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HDPE koelemulsie

Bericht door DaBit » 05 jan 2019 11:11

Ik heb bij HMPE eigenlijk tot nu toe weinig last gehad van kromtrekken, en dan aan 2 kanten frezen is vaak alleen in theorie leuk, of voor op dikte maken.
Met POM heb ik er meer 'last' van, en enigzins dikke messingplaat spant helemaal de kroon.

Plaats reactie