CNC6040Z vacuum

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door Bjornski1976 »

Een vacuum tafel is redelijk simpel en snel gemaakt. Kijk eens op youtube en je krijgt er vast wel inspiratie van of een idee.
Om iets van 600x400 te maker is niet noodzakelijk het gaat er immers om wat de afmetingen zijn wat je het meeste maakt.
Het kan naatuurlijk best handig zijn om grote objecten te bewerken maar het hebben van zones kan best handig zijn.

MDF heeft een harde toplaag. Als je deze er af freest blijft een poreuse kern over. De zijkanten kan je lekker in pappen met
bv latex muur verf. Als je dan vanaf de onderzijde een stofzuiger plaatst houdt dit alles wel op z'n plaats.

Let wel dat de stofzuiger zijn koeling extern krijgt en niet door de aangezogen lucht, dit zal niet voldoende zijn icm een vacuum
plaatje. Als je stofzuiger niet extern gekoeld wordt is een vacuum pompje een betere oplossing.

Het oppervlak waarop geen werkstuk ligt moet je wel afdekken zodat de vacuum kracht behouden blijft.

Ik hoop dat je aan onderstaand linkje wat hebt.
https://www.youtube.com/results?search_ ... +table+cnc

Succces en hou ons op de hoogte.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door keesfrees »

Simpel en doeltreffend : een dikke plaat MDF vastzetten op de machine, daar een dunne plaat 3mm MDF(=verlies/snij plaat) op, daar het werkstuk op en vastschroeven.

Verder, zie dit, en de link daar weer in.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=34&t=16120#p180284
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door bertus1945 »

zo is dat keesfrees dat is een idee,maar is dat anders dan 8 clampjes???
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door Ballegooijen »

bertus1945 schreef: 28 jan 2019 09:08 zo is dat keesfrees dat is een idee,maar is dat anders dan 8 clampjes???
Als je in de midden ook een schroefje kan zetten wel. Dan staat het minder bol denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door Kjelt »

Dan wil je dus precies weten waar je freest anders sloop je je frees op de schroef (been there done that :mrgreen: ).
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door bertus1945 »

ja dat is niet te berekenen of te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door keesfrees »

In voorkomende gevallen (zojuist nog) teken ik de plaats voor de vastzet schroeven in de tekening als een gaatje.
Die boor ik dan als eerste ( dat kan als het materiaal los ligt cq even vasthouden ) en dan de schroeven er in.
EN /OF
De frees eerst boven het materiaal laten lopen ter controle.

( Dit verhaal schreef ik ook al eerder, het kan ik de RGV opgenomen worden wmbt :-> )
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: CNC6040Z vacuum

Bericht door bertus1945 »

ja dat kan ook ,we gaan dat eens proberen.
Nogmaals bedankt allemaal
Plaats reactie