Chemisch zwart maken aluminium

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Hallo,

Ik wil graveringen in geanodiseerd aluminium chemisch zwart maken. Volgens dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=VUj5E06HYyg
kan dit met Aluoxyd wat te koop is bij www.cnc-plus.de.
De prijs valt op zich wel mee alleen komen er nog verzendkosten van minimaal 15,- euro bij. Meer dan het product kost.

Weet iemand of dit spul (of iets soortgelijks) ook in Nederland te verkrijgen is?

Helaas is inkleuren van de gravering met verf, wasco,paintmarkers etc. geen optie. De lettertjes zijn te klein met als gevolg ondiep graveren net door de anodisatielaag heen.

Bij voorbaat dank,

Peter
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

Gewoon wat meer dingen bestellen.. Ze hebben vast nog wel meer dingen die interessant genoeg zijn om te kopen. Ik denk aan spantangen, freesjes of what-ever...
Anders misschien wat collectief inkopen?
Ik zie het spul hoofdzakelijk ook in Polen te koop.. kan best zijn dat het door de Nederlandse wetgeving verboden is om te verhandelen..
In de wapenhandel en modelbouw hebben ze ook wel spul dat chemisch zwart... maar dat kan misschien ook wel alleen voor ferro-metalen zijn

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door hfjbuis »

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door stef stuntpiloot »

Cool, staat bij mijn bookmarks! Wist niet dat dit ook met aluminium mogelijk is.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Wapenonderhoud is een goede tip ! Je moet het maar net even weten.

Birchwood Casey Aluminium Black lijkt de perfecte vervanger voor Aluoxyd.

Ben toch wel benieuwd of het geanodiseerd aluminium met rust laat en alleen onbehandeld aluminium 'aanvalt.

Vermoedelijk niet dus ik ga het testen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

Ik zal ook eens een potje aanschaffen.. Frees toch geregeld in zwart geanodiseerd aluminium en wil ook wel eens experimenteren met laseren op blank geanodiseerd aluminium, want dat kost geen drol in de bouwmarkt.. Zwart geanodiseerd plaat is veel moeilijker verkrijgbaar of schier onbetaalbaar..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Zwart geanodiseerde plaat is inderdaad behoorlijk prijzig. Oa www.aluminiumopmaat.nl/ levert het. (nee, ik heb geen aandelen)
Ze leveren ook gepoedercoate platen in verschillende ral kleuren en is een stuk goedkoper. Daarmee ga ik binnenkort een frontpaneltje maken.

Volgens een filmpje van frontpanelexpress (weer geen aandelen) wordt poedercoating ook veel gebruikt als basis voor frontpanelen etc.
De platen worden bewerkt, gecoat, gegraveerd en ingekleurd. Zie https://www.youtube.com/watch?v=aYsM6QxtQ-k
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

PeterNl schreef: 17 mar 2019 11:24 Oa www.aluminiumopmaat.nl/ levert het.
Ik kan op de site geen zwart geanodiseerde plaat vinden... Heb je een direct linkje naar dat zwart geanodiseerde aluminium plaat? ben wel geïnteresseerd namelijk...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Klopt, was ik even vergeten.
Het staat niet op de site maar ze kunnen het wel leveren.
Laatst per telefoon een paar plaatjes besteld.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Na wat twijfelen het 'echte' spul in Duitsland besteld. Aluoxyd.
Er zit best wel wat werk in het frezen en graveren van het aluminium dus het moet wel in 1 keer goed gaan.

Ben wel benieuwd wat de samenstelling van het goedje is. Een verdund zuur lijkt me.

Iemand een idee?

edit : een chemisch product heeft uiteraard een safety sheet. Er zitten iig al drie verschillende zuren in.
Aan de slag met het zelf maken van een dergelijke oplossing is voor mij niet aan de orde
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door hfjbuis »

Ik heb gekeken naar de samenstelling. Lijkt een beetje op "koningswater". Er zit van alles in, salpeterzuur, fosforzuur, waterstoffluoride en nog meer van dat ongezonde etsende spul. Bij gebruik handschoenen aan en een bril op. Spatten op de huid met veel koud water wegspoelen. Komt wat in de ogen, dan de douchekop er op en met een kleine straal het oog uitspoelen en met de hand het oog open houden!

Buiten bereik van kinderen en huisdieren houden!
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door PeterNl »

Ik heb een flesje Aluoxyd binnen en daar een testje meegedaan.
Het resultaat viel erg tegen dus ik zal wel iets fout doen .

Ik heb een aantal testplaatjes gegraveerd in geanodiseerd aluminium. Net door anodisering heen en wat dieper (0.3mm), grote / kleine letters
Vervolgens goed ontvet en Aluoxid volgens de beschrijving met een kwastje op de graveringen gesmeerd.
Dit begon gelijk te reageren en het aluminium zwart te kleuren.
2 minuten gewacht en vervolgens onder de kraan afgespoeld. Al het 'zwart' spoelde echter gelijk weg, blank alu achterlatend.

Ook lijken de plekken rond de gravering (die dus geanodiseerd zijn) te zijn aangevreten. Dit geeft doffe plekken.

Dat ziet er toch echt anders uit in het filmpje van RoboCNC.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aluminium legering zou natuurlijk wel uit kunnen maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Chemisch zwart maken aluminium

Bericht door audiomanics »

2 minuten is wat te lang.. Het gaat dan onder de geanodiseerde laag wegetsen waardoor die rafelige randen ontstaan. Dat zwart blijft inderdaad niet geweldig zitten op sommige legeringen. Het probleem is ook dat het aluminium van zichzelf ook al meteen een beschermend oxidelaagje gaat vormen.. Ik heb het ook geprobeerd met blank gelaserd aluminium, maar kennelijk verbrand je dan alleen het pigment in de geanodiseerde laag want dan doe het spul bijna niets.
Echter als ik net een kwastje lang genoeg wrijf, zie je de zwarting wel komen.. Ook als je het rustig afspoelt onder de kraan blijft het wel zitten, maar je moet er niet overheen wrijven.. aflakken of voorzien van een wax-laagje zou moeten helpen..
Maar geweldig is het niet.. Ik had er ook meer van verwacht..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie