aluminium repareren

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

aluminium repareren

Bericht door harry321 »

hoi,

zuiger is rijp voor de kliko maar als experiment zou ik de aluminium zuiger van een 2takt motor willen repareren waar een scheurtje in zit.
tevens is de zuiger onderaan iets te klein geworden (we praten over 100sten) en zou ik daar in het geheel materiaal willen opbrengen om later de zuiger op maat te draaien.

mijn oog viel op solderen met durafix, zou dat iets kunnen zijn ? heeft een smeltpunt van 389 graden (zo heet wordt de zuiger niet in het motorblok tijdens arbeid als het goed is) maar ik heb geen idee over slijtvastheid en of het stand houd e.d ?

hebben jullie hier een idee over ? of andere ideeën behalve nieuw kopen blabla of proffesioneel laten doen, want dat kan ik zelf ook wel bedenken ? het is maar een experiment.

alvast bedankt voor het meedenken, harry.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium repareren

Bericht door DaBit »

Het zal nog wel tegenvallen om met Durafix een zuiger te solderen. Dat 'aluminiumsoldeer' werkt toch niet helemaal hetzelfde als 'koperenpijpensoldeer'. Maargoed, nooit geschoten is altijd mis.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door harry321 »

DaBit schreef: 30 apr 2019 18:25 Het zal nog wel tegenvallen om met Durafix een zuiger te solderen. Dat 'aluminiumsoldeer' werkt toch niet helemaal hetzelfde als 'koperenpijpensoldeer'. Maargoed, nooit geschoten is altijd mis.
dabit, kun je misschien uitleggen waarom het dan niet zo goed gaat werken ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door Sven »

Ik heb durafix losgelaten op het staartstuk van mijn bootje.

Heel wat meer materiaal dan een zuiger.
Het lastige is om genoeg warmte in te brengen. Verder vond (zelfs) ik het prima te doen.

Mijn brander was aan de kleine kant, ik zou eerder iets van een dakbrander hadden moeten gebruiken.

Opsolderen van nieuwe laag om af te draaien lijkt me heel lastig.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: aluminium repareren

Bericht door Toxiq »

Sven schreef: 30 apr 2019 20:14 Ik heb durafix losgelaten op het staartstuk van mijn bootje.

Heel wat meer materiaal dan een zuiger.
Het lastige is om genoeg warmte in te brengen. Verder vond (zelfs) ik het prima te doen.

Mijn brander was aan de kleine kant, ik zou eerder iets van een dakbrander hadden moeten gebruiken.

Opsolderen van nieuwe laag om af te draaien lijkt me heel lastig.
Ik zag hem liggen (als ik me niet vergis) je ligt aan D ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door harry321 »

Sven schreef: 30 apr 2019 20:14
Opsolderen van nieuwe laag om af te draaien lijkt me heel lastig.
het gaat om maar max 0.1mm dikte, het opbrengen lijkt me (gevoelsmatig) niet zo moeilijk mits ik maar zorg dat ik van de oxidelaag af kom maar het blijven zitten van het spul maak ik me meer zorgen om.
gaat zo een dun laagje wel houden ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium repareren

Bericht door DaBit »

harry321 schreef: 30 apr 2019 20:08 dabit, kun je misschien uitleggen waarom het dan niet zo goed gaat werken ?
Mjah, lastig om via tekst het vloei/hechtgedrag van dat spul uit te leggen. Het is makkelijker om het spul een keer te ervaren.
Maar je word geacht om met een RVS borstel de boel goed schoon te maken, het alu te verhitten tot smelttemperatuur en dan de staaf met enige kracht door de oxidelaag heen te stoten. Dat zal met een scheurtje in een zuiger nog niet helemaal soepel verlopen denk ik; lastig om de binnenkant schoon genoeg te krijgen. Het spul loopt er niet in.
Een wat grotere kuil uitfrezen met een luchttolletje en die vullen is het makkelijkste denk ik.

Verder is werken met het spul meer 'boter smeren' dan vloeien, dus die 0,1mm is ook niet simpel. Maar dat is opzich geen ramp; als het dikker is kun je het alsnog afdraaien. Ik denk dat dat deel het makkelijke deel is.

Kwa hechting: het spul verbind zich innig met het onderliggende aluminium, daar maak ik me niet zo'n zorgen om. De glij-eigenschappen eventueel wel (je zuiger is niet voor niets dunner geworden op dat punt)

Nog 1 ding: als je ooit dat Durafix of een vergelijkbare aluminium-zink legering gebruikt hebt om wat te repareren, ga dan nevernooitniet er nog aan lassen met een vlamboog. Dat zegt 'plof' zo gauw je vlamboog het spul raakt en de hele omgeving inclusief toorts en lashelm zit onder de druppels vloeibaar metaal. Lang leve zink...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 01 mei 2019 00:13 Een wat grotere kuil uitfrezen met een luchttolletje en die vullen is het makkelijkste denk ik.
Jep.

Hier een kiekje van de schroefdraadpot van de saildrive voor ik met dura ging fixen:

18499

En het geklieder voor ik ging afwerken:

18500
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door harry321 »

sven, ik zie dat je het schroefdraad wat over de lengte is gescheurd heb gerepareerd, hoe houdt het schroefdraad het ? heb je het een beetje durven belasten dmv de bout flink aan te draaien ? of heb je dat niet getest ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door Sven »

Tot nu toe geen bedenkingen.
Het zit er inmiddels 8 jaar in.

Ik vermoed dat ie gebroken is door enorm lomp vastdraaien.
Daarna hebben ze de hele boel vastgeplakt met sikaflex....

Ik zelf doe eerder aan te subtiel dan te lomp...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door harry321 »

ok, iedereen bedankt voor de input.
groeten harry.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: aluminium repareren

Bericht door harry321 »

hoi,

alweer wat langer geleden maar toch nog een vraagje over iets wat mij dan weer onzeker maakt over het willen solderen van een aluminium gesmede zuiger (tis weliswaar een experiment maar als het bij voorbaat vast staat te mislukken dan wordt het een beetje een zinloze exercitie).

ik las dat als je aluminium verhit boven de 150 graden dat het in kracht afneemt, durafix moet je verhitten tot ongeveer 400 graden, hoeveel zwakker zal het aluminium nu geworden zijn na deze verhitting ?
is het dusdanig zwakker dat het eigenlijk geen zin heeft om op deze manier te repareren of valt dat wel mee ?
en is het zwakker worden verschillend per alu-legering en/of dat het gesmeed is of niet ?
kan iemand daar wat meer over vertellen ?
Plaats reactie