stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: stille compressor

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 15 mei 2019 14:20 Je jaagt lucht door een miniem gaatje tegen een roterende frees aan. Dat hoor je wel, ik heb sowieso gehoorbescherming op bij het frezen, zeker bij een dubbele nozzle maakt het teveel geluid. De compressor hoor je nauwelijks.
Heb je er dan ook nog een vacuumpomp bij staan te draaien, ligt de ruisvloer al aardig hoog.
Ja, dat klopt wel een beetje met wat ik gelezen had. Toch maar aan de BT noise cancellation headphone dan 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stille compressor

Bericht door DaBit »

Als ik toch muziek wil en de omgeving is te lawaaiig, dan gebruik ik mijn setje Shure SE215 oordopjes met de schuimpjes erop. Die dingen houden omgevingslawaai evengoed buiten als de gewone gele schuimpjes zeg maar.

Is het eventjes dan is een setje peltor oorkleppen handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: stille compressor

Bericht door Kars-cnc »

Zelf gebruik ik ook voor de korte dingen oorkleppen en als het wat langer duurt rubber oordopjes (Thunderplugs). Die kan ik echt uren in hebben zonder er last van te krijgen. Soms heb ik ze niet eens meer in de gaten en vraag ik mij af waarom mijn vrouw zo zachtjes praat :lol:

Zo'n setje Shure SE215 heeft dan het voordeel dat je er muziek bij hebt, al lijkt mij het snoertje niet altijd handig als je bezig bent.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stille compressor

Bericht door DaBit »

Dat snoertje valt mee. Dat is bij zo'n Shure toch al een robuuste kabel in plaats van een of ander ielig touwtje en bovendien nog vervangbaar ook mocht je ooit een oeps-momentje hebben. Kabelspul loopt ook met een bochtje over je oren dus je trekt het niet makkelijk los. Officieel is het in-ear monitoring voor muzikanten en die worden ook geacht het beest uit te hangen op het podium.

Ik kocht ze in de eerste instantie voor lange stukken op de motor, zeg maar de >250km-snelweg-ritjes. Strontvervelend is dat en wat muziek onderdrukt de neiging om veel en veel te hard te gaan rijden. Gewone in-ear oordoppen zoals de Sony MDR-EX650 (ook hele fijne en zeker degelijke) dempen voor gebruik op de motorfiets de omgeving niet genoeg, steken te ver uit, de kans dat je ze lostrekt als je de butsmuts opzet is best groot, en het wappertouwtje heeft best veel te lijden. Al die minpunten worden door die Shure voor 101% opgelost; die kan ik (met de traagschuim schuimpjes ipv de siliconenhoedjes) 's ochtends indoen en 's avonds uitdoen zonder oorpijn, ze zijn plat genoeg om er in een motorhelm geen last van te hebben, als je een keer aan het touwtje trekt blijft het spul op de plek en de omgevingsdemping intact, en bij 140km/u kan het volume nog steeds op een beschaafd standje blijven staan.

Grote 'nadeel' van die Shure dingen is dat het indoen lastiger is dan wat je gewend bent, vooral met die traagschuim dopjes want dan moet je na het 'compact rollen' ook nog eens snel genoeg zijn maar weer niet te snel want dan valt het ding uit je oor voor het schuim uitgezet is. Je moet er even handigheid in krijgen en dan valt het mee, maar de eerste keer sta je gegarandeerd stevig te prutsen.

Voor korte motorritjes of herrie in de schuur is het de moeite allemaal niet, maar als compressor, zaag, slijptol of breekhamer wat langer achter elkaar moeten rammelen dan is het wel lekker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Jullie hebben me aangestoken, ik heb daarom deze maar besteld, lijkt me geen slecht apparaat.

18590
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

Wat toevallig, ik heb hem ook besteld, was wel niet op voorraad. Dus even wachten.

Ik heb die van 100L tank en netto luchtopbrengst van iets minder dan 200L/min. Kun je wel wat nuttige dingen mee doen lijkt me.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

serum schreef: 10 mei 2019 18:45 Idd, huidige vat als vacuumvat. Wat ik er van zie is dat je meestal kan je de motoren omdraaien op het standaardje, zodat je de originele slangen/aansluitingen kan gebruiken. Evt (elektrisch bediende) pneumatische kleppen omdraaien (anders zuig je hem open) en de huidige druksensor kan je vervangen door een instelbaar panasonic onderdruksensor icm een solidstate. Motor start ook onder vacuüm, maar moet afgekoppeld worden van de tank. Wil de motor nog even loshalen om te controleren of het allemaal geen kwaad kan. Zal er een filmpje van maken, vermoed dat er meer interesse voor is, aangezien ik er online niets over vind.
Ik heb deze al een jaar, staat elke dag 8u aan.
Heel stuk stiller (niet storend voor mij). Maar er zullen vast nog stillere zijn.
Heb ook nog een nieuwe Airpress 2cil compressor staan. Nieuw, nooit gebruikt omdat de HBM alles doet.
Die zit er meer voor het ketel volume en in noodgevallen.
Wil je mij een lol doen en een foto make van het ding zonder kap? Ben benieuwd wat er onder de kap zit, ik overweeg om dat exemplaar aan te schaffen voor vacuum..
Heb je hier iets aan?
Die van mij is te koop wegens aanschaf schroefcompressor.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Ziet er goed uit, bedankt voor de foto. Zie dat ze ventilatoren van de motoras hebben verwijderd?

Die schroefcompressor; ik heb er ook naar zitten loeren, maar het werd mij afgeraden; zo'n compressor moet op bedrijfstemperatuur komen, omdat je gauw condens/roestvorming op de schroefcompressor krijgt en vocht in de olie, aangezien hij bij mij sporadisch aanslaat zou het voor mij niet geschikt zijn. Weet jij daar meer van?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door diode »

Dat klopt Serum. Heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor een geluidgedempte zuigercompressor gekozen. Qua prijs maakt het niet zo veel verschil.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

serum schreef: 26 mei 2019 19:02 Ziet er goed uit, bedankt voor de foto. Zie dat ze ventilatoren van de motoras hebben verwijderd?

Die schroefcompressor; ik heb er ook naar zitten loeren, maar het werd mij afgeraden; zo'n compressor moet op bedrijfstemperatuur komen, omdat je gauw condens/roestvorming op de schroefcompressor krijgt en vocht in de olie, aangezien hij bij mij sporadisch aanslaat zou het voor mij niet geschikt zijn. Weet jij daar meer van?
Er zit een ventilator die altijd aanstaat om de boel te koelen.

m.b.t. schroefcompressor: Ja is niet voor sporadisch gebruik zoals je zelf ook aangeeft. Er komt dan inderdaad vocht in de olie. Ik heb de hele dag een continue stroom van lucht nodig, dat is de reden dat ik hem gekocht heb.
Uiteraard nemen ze ook een stuk meer ruimte in (ik heb er een met 280l ketel en droger. 7.5pk). Aardige unit...Maar het irritante gepomp van de zuiger compressor is verleden tijd.

Schroefcompressors zijn over het algemeen helaas een aardig stuk duurder...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door kawarider »

Willy, noem eens wat. Stukje onderzoek/prijsvergelijk zul je vast gedaan hebben. Hier is vorig jaar een compressor met 2 stuks 4kW motoren gekomen, de vorige kon t niet meer bijhouden. Geluid valt mee. Maar als t ding stuk gaat moet er diep in de buidel getast worden. Een reserve heb ik liever. Als t ding dan nog wat stiller is , helemaal toppie.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

Poeh uuh ja...ligt uiteraard aan budget en hoeveel lucht je nodig hebt? Continu of niet?

Ik hoef maar één VMC van lucht te voorzien met wat kleine verbruikers. Maar er zit wel een constante luchtstroom rondom spindel op 1 bar. Die binnen 5 minuten een 110l tank van 8 naar 5 bar trekt. En dat vind de machine weer niet leuk, want deze stop er dan mee. Het geluid van zo'n schroefcompressor is wel een verademing.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Ja, die overdruk in de spindel zit ik ook mee. (en een op lucht werkende absorptiedroger om de spindel van gedroogde lucht te voorzien).

Het is een overweging. Incasseer je de afname in capaciteit door de oxidatie van het schroefdeel qua opbrengst in liters lucht/minuut, schijnt dat de verdere werking er niet door beïnvloed wordt, anders dan de afname in capaciteit. Komt in mij de vraag boven of ze die dingen niet gewoon van een coating kunnen voorzien of met RVS delen uitbrengen. Heel duur is zo'n coating niet.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: stille compressor

Bericht door willy wonka »

In mijn geval worden de spillagers hiermee gesmeerd (olie/luchtmist) en een overdruk rondom spindelneus zodat er geen zooi in kan komen.
Plus de aardige bak lucht die nodig is voor de ATC. En de lucht die door de spindel zelf worden geblazen om de conus schoon te houden.
Plaats reactie