Afzuigventilator rookgassen en stof?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door WillyH »

Nu ik bezig ben met de voorbereidingen om zelf een opensourcefrees te bouwen, besef ik dat mijn werkplaats te krap gaat zijn. In mijn (droge) kelder is nog een andere ruimte van zo'n 5 op 3,5 meter welke ik nu ga verbouwen en inrichten om mijn hobby uit te oefenen. Belangrijk probleem daarbij is de verluchting. Af en toe zal er iets gelast of afgeslepen moeten worden en ik kan het niet maken dat heel het huis onder de rookgassen staat, nog los van het gezondheidsaspect. Wat zijn jullie ervaringen met afzuigventilatoren? Ik dacht in eerste instantie aan een buisventilator van 160 of 200 mm maar ik heb ook geen idee of deze afmetingen met 500 à 900m³/u voldoende zijn om rookgassen af te voeren. Andere vraag is of dit soort ventilatoren wel geschikt zijn om rookgassen af te voeren en niet na een uurtje lassen vastlopen. Ook met het oog op de geplande OSPF, kan dit soort buisventilator ook gebruikt worden met een cycloonfilter om het houtstof af te voeren bij het frezen? En wat met eventueel brandgevaar door statische elektriciteit of ligt niemand daar wakker van? Mijn idee was om de afvoer leiding op te bouwen in PVC afvoerleidingen, zo'n drie tot vier meter lengte. Overigens begrijp ik wel dat er hele mooie professionele oplossingen zijn maar die zijn helaas buiten budget (vooral met oog op de kosten voor de OSPF ;-) ) dus graag jullie ervaringen met afzuigventilatoren. Alvast enkele voorbeelden van buisventilatoren waar ik aan dacht: https://www.ventilatieshop.com/ventilat ... den-motor/
en
https://www.ventilatieshop.com/ventilat ... pst-motor/

Thanks!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door DaBit »

Ik heb een 125mm buisventilator in gebruik voor mijn badkamer om de nevel boven de douche weg te zuigen, en ik ben eigenlijk totaal niet onder de indruk van de prestaties. Misschien dat een topkwaliteit 200mm buisventilator het beter doet, maar zonder enige echte kennis van zaken zou ik zeggen dat een mooi maatje slakkenhuisventilator en kanaal naar buiten met weinig weerstand een betere optie is.

Lucht die je afzuigt zul je trouwens ook weer ergens toe moeten voeren. Niet vergeten...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Guvner »

DaBit schreef: 10 jul 2019 11:41 ...

Lucht die je afzuigt zul je trouwens ook weer ergens toe moeten voeren. Niet vergeten...
Vooral dat gaat een belangrijke worden. Als je gaat afvoeren zul je ook zeker moeten aanvoeren. Wij hebben er ook een issue mee gehad. De afzuiging was op een bepaald moment zo sterk, dat hij (door het missen van een juiste aanvoer) zelf de lucht ging aanzuigen door het open haard kanaal. Met een beetje pech had je dus een woonkamer vol rook staan, omdat er ergens anders niet een aanvoer was.



Je schrijft dat je het ook wil gaan gebruiken voor afzuiging van je stof bij je OSPF. Dit kan ik je zeker afraden, daar is de capaciteit van zo'n buisventilator echt niet voldoende voor lijkt me zo. Je kan hier beter een stofzuiger met een eigenbouw dust deputy voor gebruiken. Die zijn veel beter in het echt afzuigen. Zo'n buisventilator is leuk voor het rookvrij krijgen van een ruimte, of zoals Bart schrijft voor een badkamer (waar ik trouwens net als Bart een 125mm gebruik en ook niet te spreken ben over de capaciteit)
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor de ventilatie zou ik een gewone centraal huis afzuiging nemen. Ergens tussen de 300 en 500 m^3 zie je ze. Op marktplaats vaak aangeboden, maar als ze verkeerd gebruikt zijn zitten ze vol vette aanslag.
Kun je ook nog 3 standen regelen, gewoon ventileren, of rook afzuigen.
zoiets: https://www.ventilatieland.nl/artikel/2 ... TAQAvD_BwE
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door WillyH »

De ervaring dat een badkamerventilator niet veel soeps is heb ik ook wel :-) maar er is toch een wezenlijk verschil met zo'n ding van 150 à 200 m³ per uur en een degelijker apparaat van 900 m³ dacht ik. Is er dan wel een verschil met een slakkenhuisventilator van 900 m³ die wat luidruchtiger is en moeilijker aan te sluiten qua af- en aanvoerleidingen? De debiet/vacuümcurves zijn ook niet spectaculair verschillend. Mogelijk zijn de slakkenhuisventilators betrouwbaarder.
Afvoer van de vuile lucht zou hier geen probleem mogen zijn, we wonen buiten het dorp. Ook de toevoer van verse lucht is geen probleem, de kelder heeft verschillende verluchtingsroosters naar de buitenlucht.
Niemand voorzieningen getroffen tegen statische elektriciteit? Voor de afzuiging van freesstof kan ik ook mijn Karcher WD6 inschakelen, in combinatie met een cycloonfiltersysteem.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door assink »

Nedermann lasdamp afzuiger van 0.75 kw zuigt als een malle. Is ook een zijkanaal geval, kan goed tegen stof en warmte.
Heb ik toen eens gescoord voor 75 euro met afzuigarm.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Bjornski1976 »

In mijn nieuw in te richten werkplaats komt een centraal afzuigsysteem die middel een stofcycloon en stofzuiger afzuigd. Deze zal ik van aarding voorzien aan de binnenzijde en verbonden aan een centraal aardpunt. Daarbij ook een afzuigpunt op de vloer waarnaar ik de rommel veeg en afvoer.
Let wel dat de stofzuiger zijn koeling krijgt en niet van de vuile aangezogen lucht.

Tevens heb ik een ventilator aan het plafond hangen die die vanaf boven lucht aanzuigt en via een HEPA filter weer de ruimte in blaast naar onder. Ook lekker koel voor in de zomer.

Voor het afzuigen van dampen heb ik geen voorziening bedacht maar zoals bij lassen zou je beste las afzuiging kunnen gebruiken met een afvoer naar buiten.

Middels een paar luchtroosters is aanvoer van frisse lucht geregeld.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 10 jul 2019 18:02 In mijn nieuw in te richten werkplaats komt een centraal afzuigsysteem die middel een stofcycloon en stofzuiger afzuigd. Deze zal ik van aarding voorzien aan de binnenzijde en verbonden aan een centraal aardpunt.
Hoe? Alleen een koperdraad is niet voldoende en kan zelfs vonken.
Je hebt speciale antistatische stofzuigerslang waar geen lading opgebouwd kan worden.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Bjornski1976 »

Ik wilde het op deze manier gaan doen. Op YouTube gaan er wat filmpjes van.

http://www.leevalley.com/en/shopping/In ... px?p=44424

Het is wel zo dat de luchtstroming etc... allemaal van invloed is op de kans dat er een explosief mengsel kan ontstaan en dan moet er nog een ontsteking plaats vinden.

Wellicht is het toch beter om gegalvaniseerd buis te nemen i.p.v. pvc. Spirobuis.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Kjelt »

Ja ken die techniek ik denk alleen dat dit het niet voorkomt omdat je slechts op de plek van de draad een nulpotentiaal hebt en niet over de overige oppervlakte van de buis.
Er zijn speciale hoogohmige stofzuigerslangen te koop waarbij je ook aan de stofzuigerkant deze moet aarden, of inderdaad het beste een metalen buis die je hard aard.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door WillyH »

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door Bjornski1976 »

Die slangen had ik ook gezien bij de hornbach
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door kawarider »

Die slangen, daar kan ik nog wel wat in betekenen.

pvc leidingen zijn uit den boze. Niet eens overwegen. Spiro kan, maar is eigenlijk ventilatie zooi. Niet glad dus aan de binnenkant. Filmpje heb ik niet bekeken, aarden doen we aan de metalen spiraal in de pu slang. Even strippen, ombuigen en parker doorheen knallen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuigventilator rookgassen en stof?

Bericht door kawarider »

Net je link bekeken. Dan is t dus duidelijk dat kunststof prutsen is en blijft. Niet eens een hobby nivo. Doe dan die metalen spiro. Kost ook geen drol.
Plaats reactie