Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door serum »

Wat ik erg praktisch vond bij het assembleren was een 1500mm lange rij van 0,02 nauwkeurig.

In mijn aluminium profielen zat op de lengte al een 0,1 afwijking qua rechtheid. Ik heb ze zo gemonteerd dat ze met de 'buiken' tegen elkaar aanliggen.

Mijn referentievlak was dus altijd de lange rij en nooit het aluminium profiel. 1 kant recht stellen, en de andere kant overnemen van die 'referentiekant' En ook lineaire geleiders zijn niet perse kaarsrecht.

Daarnaast is het aluminiumprofiel niet vlak als je een 80x160 profiel bijv. over de 80/160 kant controleert op haaksheid, qua 90 graden hoek klopt het allemaal wel, maar als je kritisch kijkt, is hij op de 80 kant bv 0,05mm hol oid. Let hierop, misschien kraken je wagens daarom, hoewel een beetje voorspanning ook geen kwaad kan.. :)
Ik heb de mijne hierom over de hele lengte gecompenseerd met shim onder de lineaire geleiders om deze weer vlak te stellen.

En je kan het allemaal mooi vlak stellen, maar met aluminium en staal heb je bij 5 graden temperatuursverschil al een knap bi-metaal over 1m lengte.

Naar mijn mening zijn aluminiumprofielen ook niet nauwkeurig genoeg om een precieze machine mee te maken, tenzij je er erg veel tijd in investeert om het 'knap' af te stellen. Eenvoudigst is en blijft om een machine op te bouwen op/van een vlakplaat.


PS, zo'n noga statief is toch maar iets van 80e? heb je de 3d versie met de verstelling in de voet gekocht? die zijn ongeëvenaard praktisch ..
Mooiste is om op de profielen vooraf referentievlakken te frezen met een accurate machine bij een spanningsloze opspanning.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Kjelt »

Klopt, Dabit is langs geweest en het eerste probleem was het ontbreken van een referentie vlak.
Je moet ergens beginnen en de aluprofielen zijn zeker niet perfect maar je moet wat.
We hebben een 600x400 alu T plaat er op gelegd om in ieder geval iets van een referentie te hebben.
Zou ik het opnieuw moeten doen zou ik inderdaad kiezen voor een grote dikke toolingplate, maakt het wel veel duurder maar dan heb je het referentievlak al.
De zij profielen zou je ook van toolinplate kunnen maken, mijn p&p machine ga ik wel zo ontwerpen.
Toch wil je het goed is goed genoeg niet vergeten want zoals je zelf al zegt na verloop van tijd gaat het toch wat werken.
Shims is een goede onder de lineaire rails, ook zag ik in een ander verkoop topic dat ipv losse moeren je ook een lange metalen rails kunt krijgen met de gaten voor getapt, dat zal ook wel eter zijn. Ach zo kun je alles verbeteren ;-)

De Noga is inderdaad met fijnafstelling in de voet, prijs het dubbele van wat je noemde.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door serum »

Ja, aluminium tooling is een redelijk uitgangspunt, als je de tekortkomingen in acht neemt. Geslepen staal is ook goed te betalen (en relatief goed te bewerken, en nog betaalbaar ook) Welke Noga heb je? ik zie nl die 120SF voor 87e ex en de 240 voor 111 ex? (en de 290 voor 129) (ik zei 'maar 80e' maar alles in perspectief natuurlijk..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Kjelt »

Ik heb de DG10503 was 138 ex btw.
Staal heb ik een beetje persoonlijke problemen mee, roest en irritante splinters bij vijlen en frezen, niet zo mijn ding :lol:
Wel veel respect voor degenen die het beheersen en er mee werken 8)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 29 sep 2019 17:57 Beetje bier zuipen en onzin brallen is toch veel leuker?
Dat doe je heel de week al ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door kawarider »

Da s inderdaad de opzet. Gisteren niet gelukt.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door hrscharft »

Zou zo niet weten welk Type maar ook hier een statiefje van Noga. Erg prettig om mee te werken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door chimaerion »

Ik heb deze: https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... rackingId=

Persoonlijk geen fan van Noga: te duur voor wat het is. Wij hebben op het werk klemarmen van Noga en zijn maar middelmatig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik de statiefjes van HBM..'k heb er 2 in de werkplaats.. een met de magneetvoet er nog aan ,de andere met een G-klem die op mijn spilmoer past in de Freesbank, zo kan ik werk centreren..

'k heb eindeloos gemak van die dingen, en ze kosten ook nog eens niet veel..
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Scraper »

Arie Kabaalstra schreef: 12 okt 2019 23:23 Ik gebruik de statiefjes van HBM..'k heb er 2 in de werkplaats..
Heb je van HBM de hydraulische uitvoering?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, maar dat voegt in mijn beleving ook niet heel veel toe.. de mechanische versie is degelijk genoeg..

Afbeelding

Gewoon deze
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Scraper »

Zit het gewricht waar de knop zit stevig vast als je hem normaal aandraait of kan dit nog bewogen worden?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

www.dommevragen.nl

Weet ik veel?... hoeveel kracht heb je in je handen?..Kun je een Walnoot kraken met 1 hand?.. ben je in staat om een Kroonkurk dubbel te vouwen tussen duim en wijsvinger?..
Arie Kabaalstra schreef: 06 jun 2023 12:33 de mechanische versie is degelijk genoeg..
Hoeveel uitleg heb je verder nog nodig?
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Iemand met een Noga Magneetstatief ?

Bericht door Scraper »

Afgelopen week heb ik een statief teruggestuurd omdat het midden gewricht bewogen kon worden. Vandaar mijn vraag. Vond het niet echt dom ;-)
Alles kun je vastdraaien, pak er maar een tang bij maar dat is toch niet de bedoeling bij een statief. Op mijn werk gebruik ik al jaren een hydraulisch statief en die hoef je maar heel licht aan te draaien om volledig star te zijn.

Vandaar mijn vraag.
Gr, Scraper
Plaats reactie