Tandriemen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Tandriemen

Bericht door benkr »

Voor zowel maar Portjes portaalfrees als die voor mezelf heb ik tandriemen nodig voor tussen de motor en de KO spindels.
Ja, en dan kun je dus kiezen uit een hele boel profielvormen zoals T, AT, HTD en nog een heel stel meer.
Ik nijg momenteel naar HTD3 of HTD5 maar de voorheen gebruikte T5 tandriemen was ik ook tevreden mee.

Omdat ik dit soort dingen meestal bestel bij Lagertechniek.nl kom ik dan uit op SKF HiTD riemen.
Ik vind alleen geen heel duidelijke datasheet van die riemen, alleen iets globaals waarin ze zeggen dat de HTD riemen glasvezelversterking hebben en de AT en T riemen een staal of aramide versterking hebben.
Nu lijkt me dat staal de beste keuze is, maar waarom dan weer niet in de HTD uitvoeringen?
En hoe gedraagt aramide zich in dit soort toepassingen, is dat vergelijkbaar met staal?
En is glasvezel versterkt ook voldoende of gedraagt zich dat meer richting elastiek?

Wie kan mij een schop in de juiste richting geven?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door ruudpg »

HTD riemen zijn altijd rubber riemen, daar in tegen kan je ook voor een sterkere riem kiezen zoals een SuperTorque, als alternatief voor een T profiel kan je natuurlijk ook een verbeterd T-profiel gebruiken dat AT wordt genoemd.
Een polyurethaan riem met stalen inlage is op zich natuurlijk sterker, dan een Nylon inlage, maar een rubber riem is weer stiller. Of een riem sterk genoeg is ligt meer aan de breedte die je kiest. Dat kan je berekenen. Zomaar op niets gebaseerd een riembreedte kiezen is natuurlijk altijd maar hopen dat het sterk genoeg is, of altijd over gedimensioneerd...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door DirkSchipper »

Qua treksterkte en E-modulus komt aramide het dichtst in de buurt van staal denk ik.
Aramide is ook erg goed in het absorberen van kracht-pieken, veel beter dan b.v. carbon.
Ik kan me voorstellen dat de veel dunnere vezels van het aramide ook veel minder last hebben van vermoeiingsverschijnselen a.g.v. alle (buig)bewegingen.
Alhoewel ik denk dat zulke problemen wellicht veel later optreden dan dat wij onze machine aan de kant zetten.

Elasticiteit van glas is weliswaar 'groot' maar op de lengte van zo'n timing-belt is dat te verwaarlozen vermoed ik.

Just my 2 cents ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En over hoeveel kracht hebben we het nu helemaal?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriemen

Bericht door DaBit »

Staal vs glas:

Ik gebruik op de frees 9mm brede AT5 riemen met staalgordel. Op de draaibank heb ik de hoofdspindel via een 16mm brede HTD5M riem, glasvezel+neopreen. Koppel zal niet zoveel schelen tussen die twee. De glasvezel Gates HTD5M is aardig elastiek in vergelijking met de staalgordel AT5. Met de 3D kitspuit een vrijwel identieke ervaring; ik had 10mm 'witte Chinese' GT2 riem met staalgordel, inmiddels 12mm brede Gates 2GT. Die laatste is stukken minder stijf.

Als je kwa buigradii uitkomt zou staal mijn voorkeur hebben.

Voor rekenen en spelen met de belasting: de timing belt dimensioning van de Maedler-tools vind ik nog steeds knap handig. Dan kom je erachter dat die Newtonmeters van onze stappenmotoren samen met de meestal vrij kleine riemschijven toch nog een beste belasting is voor de riemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriemen

Bericht door serum »

T belt vermijden, is niet bedoeld voor positionering in verschillende richtingen, maar puur voor aandrijving.

ik gebruik HTD 5M riemen van 15mm breed, op 20t pulleys, je moet kijken naar de geometry van de riem; de ene is bedoeld als timing, in 1 richting de andere heeft wat minder backlash. Ik heb geen spijt van de 15mm brede HTD 5M. Ik gebruik 20T htd-5m pulleys met riemen van 15mm breed op mijn machine. Ze zijn wel wat rumoerig op 2500rpm+, maar daar kan je een net kapje overheen zetten. Geen meetbare backlash op de riemen en bij een belasting van positief/negatief 20kg meet ik plus/min 0,007mm speling op de X as.. Waar het uitkomt? is de complete constructie, KO, riemen, incl. servo. En ik heb de riemen niet bijzonder strak staan. en de machine is voor het leeuwendeel van aluminium. Voor mij meer dan prima. Alles is toch gemaakt van elastiek?

https://www.cnc4you.co.uk/T5-Timing-Belt-10mm

Ervaring (3d printer) met staal versterkte riemen is dat bij kleinere pulleys het staal toch graag in 1 voorkeurspositie blijft staan.

15952
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriemen

Bericht door DaBit »

serum schreef: 05 feb 2020 21:34 Ervaring (3d printer) met staal versterkte riemen is dat bij kleinere pulleys het staal toch graag in 1 voorkeurspositie blijft staan.
Ja, maar dan heb je het over 16T en 20T GT2 riempieletjes met een radius van 7mm ofzo. Dat is te klein voor staalgordel; ze breken dan ook vroeg of laat.
(de reden dat ik nu glasvezel-riem heb)

Met normalere diameters (en je wil bij je CNC toch zoveel mogelijk tandjes op de riemschijf als past, zolang de inertie niet te gortig word) heb je dat probleem niet.

Al met al ben ik nog steeds blij met m'n AT5 riempjes, en ik zou ze weer kiezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Leuk stukje software dat Maedler tools.
Ik heb er best wel een tijd mee gespeeld en een aantal dingen ontdekt waar ik toch wel van opkeek.

1. Het blijkt dat HTD5 veel meer vermogen kan overdragen dan T5 of AT5;
2. AT5 heeft als kortste riemlengte 390mm (SKF bij Lagertechniek.nl), dat is eigenlijk te lang;
(voor het ontwerp zoals dat nu is, kan ik wel aanpassen, is dus is geen showstopper)
3. HTD5 is wel korter leverbaar, ook in de lengte die in het ontwerp is bedoeld;
4. Ik heb voor de X-as 1 en voor de Y-as 2 motoren liggen (overgenomen als set van een medeforumlid) van 8Nm, dat is heel ruim overdone,
maar die 8Nm kan ik natuurlijk wel wat terugschroeven door de stroom te beperken, bovendien kán de motor dat leveren,
het moet niet zolang daar niet om gevraagd wordt.
Dat betekent dat zowel HTD als (A)T5 kunnen.
5. Met een HTD5 riem kan ik het volledige koppel goed aan, met een AT5 riem niet, een HTD3 riem komt ongeveer uit op de waarden van een AT5 riem,
doordat de tanden kleiner zijn verwacht ik dat die stiller zal zijn.

Zou de elasticiteit van een glasvezel versterkte riem in deze toepassing nu zo veel slechter presteren dan de staal of aramid versterkte riem, of ga ik dat helemaal niet merken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriemen

Bericht door serum »

Klopt, een trapeze gevormde riem heeft een minder diepe groef en alle krachten komen op een relatief klein punt van de tand te staan. Een rond profiel als HTD is beter geschikt voor een hoger koppel.

Beetje afhankelijk wat je wilt. Bij een hogere pitch KO (10mm spoed vs 5mm) heb je meer koppel/stijfheid van je riem nodig. Geen idee wat je wilt, wil je de stijfste overbrenging kies je voor een goede askoppeling en niet voor riemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

Ik heb overal 5mm pitch spindels op zitten.
Ik gebruik tandriemen om de motor binnen het frame te kunnen houden, ik had vanaf het begin de opdracht om de footprint van de machine niet groter te maken dan 700 x 1200 mm. Als je daar dan ook nog eens de flink uitstekende motoren aftrekt dan blijft er maar weinig over, dus tandriemen.

De h.o.h. afstand tussen KO en motor is zo ongeveer 75 mm nu, ik wil daar zo groot mogelijke tandwielen bij kiezen, dat zorgt er voor dat er best veel tanden contact met het tandwiel hebben, en dat de buigradius zo groot mogelijk is, wat denk ik dan weer minder geluid produceert.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriemen

Bericht door DaBit »

De eerste paar tanden doen al het werk, dus daarvoor hoef je niet een extra grote riemschijf te nemen.
Herrie heb je ook geen last van; je steppers overstemmen dat wel.

Wel is het zo dat (fictief) 0,1mm rek/speling/whatever op een riemschijf van 200mm omtrek half zoveel invloed heeft op het eindresultaat dan wanneer die riemschijf maar 100mm omtrek heeft. En de kracht op de riem, en daarmee de rek, is maar de helft. Dat pleit voor grote riemschijven. De inertie loopt echter kwadratisch op met de diameter, en dat zet een bovengrens op wat er nog praktisch is. Met gangbare aluminium schijven is die bovengrens echter niet gauw bereikt.

Ik denk verder dat je weinig last van rek hebt hebt als je glasvezel HTD riemen neemt, zeker niet met 5mm kogelomlopen. Misschien is het met die hele dikke steppers (en daarmee een forse rimpel op het geproduceerde koppel) eigenlijk wel fijn dat die riem wat veert en absorbeert.
Maar dat bij een gelijke tandafstand en breedte een glasvezel/neopreen HTD5M riem meer kracht kan hebben dan een polyurethaan+staal AT5 riem, daar twijfel ik heel hard aan.

390mm lengte zijn maar 78 tanden. Dat is niet veel hoor. Maar zo wel: beltingonline.co.uk heeft Continental Synchroflex AT5 riempjes vanaf 225mm. Dat is maar 45 tanden, lijkt me sterk dat dat ook nog te kort is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 05 feb 2020 22:43 Ik gebruik tandriemen om de motor binnen het frame te kunnen houden, ik had vanaf het begin de opdracht om de footprint van de machine niet groter te maken dan 700 x 1200 mm. Als je daar dan ook nog eens de flink uitstekende motoren aftrekt dan blijft er maar weinig over, dus tandriemen.

Dat is dan ook weer een leuke ontwerp uitdaging.
Er zit ergens een stuk verloren ruimte, verschil van lengte tafel en bereik van de machine.
Als je die ruimte wat beter in zou passen is er vast een hoop te winnen en kan die motor misschien wel gewoon binnen de machine blijven.
Dit alles vereist natuurlijk een compleet nieuwe constructie van de meeste onderdelen. En dat zou ik niet doen. (is ook niet gezegd dat het er beter van wordt)

Maar omdat het bij jouw meer draait om bouwen dan om het hebben van een machine vind ik het wel een leuke puzzel voor je volgende project. :lol:

Die lastige constructie zou nog wel eens mee kunnen vallen als je een motor hebt waar aan 2 kanten een as uitkomt zodat je de montageflens aan de 'achterkant' kunt gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriemen

Bericht door benkr »

ie lastige constructie zou nog wel eens mee kunnen vallen als je een motor hebt waar aan 2 kanten een as uitkomt zodat je de montageflens aan de 'achterkant' kunt gebruiken.
Daar ben ik wel mee bezig geweest, maar dan moet de motor, inclusief koppeling, korter zijn dan de breedte van de as constructie die je wil aandrijven (voor die as dan natuurlijk) en dat kreeg ik niet voor elkaar, idem voor de andere as, was ook niet haalbaar. De motoras is 14 mm, alleen al een koppeling die daar voor gemaakt is heeft al een lengte van zo'n 75 mm, de motor iets van 140 mm, dat komt samen al heel snel op 200 mm, de motoras schuift een stukje in de koppeling wat het gunstig beïnvloedt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een beetje creativiteit is die koppeling vast wel korter te verzinnen, maar die moet dan ook gemaakt worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie