Radiaal zaag vonken uit de motor!

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door DaBit »

Van dat glasvezel spul? Dat had ik vroeger ook in potlood-vorm voor gecorrodeerde contacten
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door benkr »

Heb ik nog steeds, daar dacht ik ook aan, maar alleen om de zwarte troep er af te poetsen, meer gaat echt niet.
Vroeger gebruikten we die dingen om een tekening op polyester film mee te editen / corrigeren, later gebruikten we ze om printsporen mee schoon te maken, soldeermasker er af te halen op plaatsen waar toch nog een draadje moest komen etc. en inderdaad om contacten mee schoon te maken, maar die laag op contacten die corrosie tegengaat heb je er zo vanaf gepoetst dus eigenlijk wil je hem daar niet voor gebruiken, maar soms breekt nood wet.

Ik snap die kreet van beslist geen schuurpapier eigenlijk niet, waarom niet?
Je moet er wel voor zorgen dat alle troep die je er af schuurt echt verdwijnt, want als die schuurkorrels achter blijven slijt het extra hard.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door motormuis »

Ik snap die kreet van beslist geen schuurpapier eigenlijk niet, waarom niet?
Je moet er wel voor zorgen dat alle troep die je er af schuurt echt verdwijnt, want als die schuurkorrels achter blijven slijt het extra hard.

Ben, omdat de korrels van het schuurpapier in het koper van de collector gedrukt achter blijven en zo een goed contact van de koolborstels niet mogelijk is
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door benkr »

Precies wat ik al dacht dus.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je naar de koolborstel en de collector kijkt is het natuurlijk dramatisch. :lol:
Koolborstel heeft een compleet ingesleten profiel van de eveneens ingesleten collector.
Dus een nieuwe koolborstel er in maakt veel te weinig contact.
Afdraaien van de collector is wel een uitdaging lijkt me, maar dan meer om de boel een beetje gedemonteerd te krijgen, ding lijkt me er niet op gebouwd.
Als ie er uit is, tussen de centers afdraaien met een lekker scherp beiteltje, klein spaantje, moet je hoogglanzend kunnen draaien, geen borsteltje of schuurpapier nodig.
Daarnaast, ik vind die collector wel erg ver ingeslepen, voordat je die vlak gedraaid hebt ben je een stuk verder, (wel zorgen dat er wel groefjes tussen de collector delen blijven, of nieuw aanbrengen.
Allemaal te doen, of het het waard is hangt van het uurtarief af. :mrgreen: Maar gewoon omdat het kan is ook een reden.

20807
Deze collector was ingebrand omdat er een draadbreuk naar de wikkeling zat. Die gerepareerd en collector afgedraaid. Motor heeft nog nooit zo mooi gelopen. (collector bleek ook nog eens te slingeren, en dat moet ie vanaf nieuw gedaan hebben :shock: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie