Van electrode- naar tiglassen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

DaBit schreef: 01 jun 2020 23:31 De toch altijd vrij forse hoeveelheid beschermgas per onderdeel en het feit dat je eigenlijk in een belachelijk warme kamer wil 'printen' om het enigzins vormvast te krijgen houden me wel tegen.
Ik dacht aan een soort van gridstraalkast waar de machine instaat gasdicht, verwarming met enig nut 🤔 nog niet over nagedacht.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jun 2020 12:58 Waar zit em nou de kneep, in mijn beleving is tig met automatische materiaal aanvoer mooier dan mig. Maar waarom? En waarom zien we dat dan niet veel vaker.
Dat word toch stiekum nog best regelmatig gebruikt voor productielassen in dun materiaal hoor, ook in het smaakje 'verwarmde draad' waarmee het snelheidsverschil met MIG weer enigzins goedgemaakt word. Uitlaatfabrikanten gebruiken het bijvoorbeeld.

En waarom niet vaker? Je kunt zo'n beetje elke Oost-Europeaan een MIG-pistool in z'n hand duwen en na een uurtje kan-ie er wat mee maken dat in ieder geval goed lijkt. Ik heb weinig ervaring met MIG, maar wat ik aan ervaring heb is dat het net een kitspuit is maar dan met vloeibaar staal. Voor TIG heb je wat meer vaardigheid nodig, ook met verwarmd draad is het langzamer, en ik schat zo dat zaken als het apparaat, gas en consumables ook prijziger zijn. Dus als het niet hoeft, waarom zou je?
Muis schreef: 02 jun 2020 17:08 Ik dacht aan een soort van gridstraalkast waar de machine instaat gasdicht, verwarming met enig nut 🤔 nog niet over nagedacht.
Komt stiekum toch nog een hoop troep en damp vrij. Dan kun je opzich alsnog best het gas filteren en hercirculeren, maar iets of wat verversen kan geen kwaad. Wat over uren bouwtijd best aantikt. En voor je begint moet je toch ook je kast vullen met argon en de lucht verdrijven. Zit je al gauw aan honderden tot duidenden liters argon per 'print'.

Prive heb ik voor een euro circa 50 liter argon, dus alleen de argon tikt al door. Dan nog electriciteit, slijtagedelen, etc. Die tikken bij zo'n apparaat ook aan.
In vergelijking met echte metaalprinters is dat allemaal peanuts (zoek voor de gein eens op wat een kilootje RVS316L poeder kost voor zo'n apparaat...), maar voor de hobby beginnen de bedrijfskosten van zo'n apparaat toch richting 'niet leuk meer' te gaan en is gieten met een (3D-geprinte) verloren mal waarschijnlijk handiger. Nooit gedaan, maar als ik de vele youtube videootjes erover zie is dat niet superingewikkeld. Dat moet je nabewerken, maar dat moet je met je 'MIG-geprinte' delen waarschijnlijk ook nog doen voor de features die je nauwkeurig wil hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

DaBit,
Is mij wel eens wel eens verteld om in oplossingen te denken maar eerlijk gezegd jij draagt wel een paar pijnpunten aan wat kosten doen opjagen waar ik ook geen eenvoudige oplossing zie. Idee voorlopig toch maar afschieten dan ;-)

Gr.
Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Nounee, even doorgaan met denken juist!

https://www.basf.com/global/de/document ... -316LX.pdf

Dat spul is opzich ook nog wel enigszins interessant...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Bij veel mensen is pijnpunten aangeven een vorm van nee-denken.
Maar volgens mij is het voor Dabit een vorm van springplank bouwen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Terug naar tiglassen.

Als ik een tig apparaat wil kopen, waar kan ik dan op letten?

Ik hoef in ieder geval geen alu te lassen maar rvs is nadrukkelijk wel de bedoeling.

Wat is zinnig of juist onnodig om te kopen?
En ik ga ook niet uren achter elkaar lassen maar wil wel het spul mee kunnen nemen.

En randvoorwaarden?
Ik moet meen ik ook een betere laskap kopen (heb nu een automatische voor booglassen)
Laatst gewijzigd door Sven op 02 jun 2020 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 02 jun 2020 20:31Ik moet meen ik ook een betere laskap kopen (heb er nu een voor booglassen)
O ! dat wist ik niet. Ik weet wel dat je je (nog) veel beter in moet pakken tegen het UV, je bent veel langer aan het lassen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 02 jun 2020 18:41 En voor je begint moet je toch ook je kast vullen met argon en de lucht verdrijven. Zit je al gauw aan honderden tot duidenden liters argon per 'print'.
Het mooie van Argon is dat het zwaarder is als lucht dus als je werkstuk onderin de kast wordt gelast zou je alleen de onderste helft eenmalig hoeven te vullen. En wel voorzichtig met turbulentie dat je gas er boven niet uitwappert.
Ook zou je eerst kort een gasvlam in je kast kunnen ontsteken die de zuurstof omzet naar CO2 ben je daar al vanaf. Vervolgens een luchtsluis systeem maken dan hoe je alleen de lucht uit de luchtsluis te vervangen als een nieuw werkstuk naar binnen moet.

En nu weer terug naar Sven zijn tig vraag :oops:
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

DaBit,
dat metaal fillement is denk wel redelijk haalbaar maar de bewerking van het geprinte onderdeel is mij niet geheel duidelijk. Moet je dat in een sinter oven lid ?

Sven,
Ik kan je lastig een advies geven omdat ik zelf voor de hobby een relatief gezien Chinees apparaat gekocht heb met ac / dc en plasma Snijder in een. Volgens spec tot 200 Amp.
Niet gemaakt voor de hele dag te lassen ook al omdat de toorts niet actief gekoeld wordt.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 02 jun 2020 20:31 Als ik een tig apparaat wil kopen, waar kan ik dan op letten?
Ik hoef in ieder geval geen alu te lassen maar rvs is nadrukkelijk wel de bedoeling.
RVS kunnen ze allemaal wel, want alleen DC nodig en niet gek veel stroom.

Minimaal: DC-TIG apparaat dan een Ampere of 160 doet. Kun je overal redelijk bij dan volstaat een luchtgekoelde WP17-stijl toorts. Is het pielen in een hoekje, dan is een WP26-stijl watergekoelde toorts wel heel prettig.
Liever nog: AC-TIG apparaat dat 200+ ampere doet. Je denkt alleen maar dat je geen aluminium wil lassen. Dat klopt, totdat het apparaat er staat. Dan blijkt alulassen toch opeens knap handig te zijn, want aluminium kun je op elke hoek van de straat wel vinden en RVS niet, plus dat aluminium een stuk lichter is.

Ik heb zelf een heel simpel transformator-gebaseerd Lastek/Fronius apparaat uit het jaar kruik zonder bijzondere functies. Ik kan er prima mee uit de voeten.
En ik ga ook niet uren achter elkaar lassen maar wil wel het spul mee kunnen nemen.
In dat geval een inverter-gebaseerd dingetje. Even Marktplaats afzoeken of er wat leuks staat.
En randvoorwaarden?
Dunne leren (TIG-)handschoentjes; die elektrodelas-ovenwanten zijn niet fijn.
Automatische laskap. Als die je nu hebt naar shade 12 kan zal het wel goed zijn voor incidenteel lassen; ik heb ook geen spannende laskap. Beter kan altijd nog.
Fles argon met regelaar. Liefst nog met een extra uitgang en extra slang voor gas achter je RVS las; voorkomt bloemkolen. Een 20-liter fles is in aanschaf en vulling niet zo gek veel duurder dan 10 liter, maar er zit wel 2x zoveel gas in.
Toevoegmateriaal in diverse materialen (ER70S2, RVS316L, RVS309) en dikte (1mm, 1,6mm, 2,4mm).
Verbruiksmateriaal zoals cupjes in diverse maten, teflon ringetjes, klemdingetjes, 1,6mm electroden, 2,4mm electroden, eventueel een paar gaslensjes (ik las zelden zonder).
Extra glaasjes voor je laskap. Soms zit je met pielwerk toch aardig dichtbij.
Accutolletje en goedkoop tafelslijpmachientje om je electrode aan te scherpen. Die slijpsteen moet je niet aan gehecht zijn want er zit in no-time een groef in.
Tijd en materiaal om te oefenen, want het gaat niet vanzelf. Zeker met RVS wil je voor de smakelijkere lasjes hele korte booglengtes aanhouden en da's vaak 'oeps' in het begin of als je het al even niet meer gedaan hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 02 jun 2020 22:05 Het mooie van Argon is dat het zwaarder is als lucht dus als je werkstuk onderin de kast wordt gelast zou je alleen de onderste helft eenmalig hoeven te vullen. En wel voorzichtig met turbulentie dat je gas er boven niet uitwappert.
Ja, theorie vs praktijk. Als er het een en ander beweegt in die kast geloof ik er niks van dat het laagje argon mooi onderin blijft liggen.
Ook zou je eerst kort een gasvlam in je kast kunnen ontsteken die de zuurstof omzet naar CO2 ben je daar al vanaf.
Dat CO2 wil je niet, en het vocht ook niet.
En nu weer terug naar Sven zijn tig vraag :oops:
Die heb ik al eerst beantwoord, hij moet niet piepen :mrgreen:
Muis schreef: 02 jun 2020 22:37 DaBit,
dat metaal fillement is denk wel redelijk haalbaar maar de bewerking van het geprinte onderdeel is mij niet geheel duidelijk. Moet je dat in een sinter oven lid ?
Dat moet je eerst 'de-binden' en daarna sinteren in een waterstof-atmosfeer of vacuum. Ik heb in de buurt wel iemand zitten die dat eventueel zou kunnen voor me als ik dat perse zou willen.
Maar het schijnt dat je het ook op kunt sturen en kunt laten doen. Geen idee waarheen en wat de kosten zijn, maar als je het mij vraagt mag dat de wereld niet kosten als je geen haast hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

Ook dan even een ontopic vraag :mrgreen:

Moet je niet een volledig metalen lastafel hebben ?
Was het niet zo dat je bij Tig lassen de plus aan het werkstuk hangt ?
En hoe voorkom je spetters en ander brandgevaar, oftewel zou ik in mijn schuurtje met al dat hout kunnen lassen of heb je dan bepaalde voorzorgsmaatregelen nodig en niet nazorgmaatregelen zoals een brandblusser :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door janplastiek »

ik heb 2 tig apparaten staan, een Rehm tiger AC/DC 210 A weegt 8,4 kg en is makkelijk te transporteren, last alles van af 0.8mm plaat dikte in ALU en RVS, eenknopsbediening, kortom een alrounder. door mijn slordigheid is er eens slijpstof in de bedieningsknop geraakt en moest deze vervangen worden.
mijn andere is een Fronius 2020 van 20jaar oud, ook AC/DC weegt meer dan 40 kg, voorzien van een afstandsbediening, tr 50 mc van Fronius,het enige dat hier ooit stuk is gegaan was het hoogfrequent spoel om contactloos te starten. beide zijn zeer goed maar als ik tussen de 2 moet kiezen houd ik de Fronius, dankzij de afstandsbediening kan je de vonk sturen qua breedte en diepte van de inbranding, frequentie van het wisselen van de puls.
een aircoleiding van een auto lassen, koppelblokje aan de leiding of leiding aan droger kan ik enkel met de Fronius.
ik zou eerder een 2de hands amerk nemen dan een chinees postje van enkele euros, maar dat is hier al genoeg gezegd ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door janplastiek »

Kjelt schreef: 02 jun 2020 22:49 Ook dan even een ontopic vraag :mrgreen:

Moet je niet een volledig metalen lastafel hebben ?
Was het niet zo dat je bij Tig lassen de plus aan het werkstuk hangt ?
En hoe voorkom je spetters en ander brandgevaar, oftewel zou ik in mijn schuurtje met al dat hout kunnen lassen of heb je dan bepaalde voorzorgsmaatregelen nodig en niet nazorgmaatregelen zoals een brandblusser :lol:
tig spettert niet, maar door een overdaad aan toevoegmateriaal kan het wel eens gebeuren dat je een druppel gesmolten metaal laat vallen. dan is het wel even uitkijken.
in de begin periode van mijn zelfstandig zijn ging ik wel eens alu carters van auto's lassen terwijl die nog onder de auto hing, serieuze brandwonden gehad door een grote druppel in mijn schoen te krijgen :oops:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie