Van electrode- naar tiglassen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6006
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Dank BlueGTT, fijne info!

Ik loop alles zeker even langs als de aanschaf dichterbij komt.

In datzelfde rijtje, is dit wat:
https://www.rustbuster.nl/catalogus/pro ... n-reduceer

En even los van de prijs per liter, hoe lang doe je ongeveer met zo'n 5 liter fles?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door spinningwheels »

Een 5 liter flesje is zo maar leeg .
8 liter per minuut , flesje is 200 bar dus 1000 liter gas . dat zou dus 125 minuten zijn.
Je hebt ook een aantal seconden na stroom van het gas , dus het gaat best wel hard .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6006
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Ah, dan ben je zelfs met een rupsje hier en een rupsje daar best vlot door een fles heen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Gas gaat inderdaad hard, zeker als jij ooit RVS pijpwerk wil lassen; dan wil je aan de achterkant ook argon hebben. En die laatste paar bar heb je meestal niet zoveel aan; de goedkopere flowregelaars zijn dan niet erg stabiel meer en je wil ook niet halverwege de klus zonder gas zitten.

Vanuit hobby-oogpunt bekeken zou ik al niet kleiner gaan dan 20 liter. Zo'n fles is amper groter dan een 10-liter fles (iets minder hoog, iets dikker), niet veel duurder als je telt dat je ook 2x zoveel gas krijgt in de eerste vulling, en in navulprijzen is 20-liter ook beduidend voordeliger per liter argon dan 10-liter; de logistiek snoept bij dit soort kleine hoeveelheden gas uiteindelijk toch het merendeel van de hervul-kosten op en die logistiek-kosten zijn hetzelfde voor een 10- en 20-liter fles. Kost je dus bij aanschaf een paar tientjes meer, maar die heb je vrij snel terugverdiend.

Dat NTF apparaatje ziet er verder leuk uit, en als een ervaren lasser (ga ik vanuit, anders had-ie niet meerdere merk-apparaten) daar een 'oke' stempel op plakt dan zou ik niet veel verder kijken. Behalve voor 2e hands merkspul misschien; voor mijn bejaarde apparaat kan ik nog steeds vervangingsdelen krijgen. Of je die echter ook wil betalen is vraag 2.
Een puur DC-apparaat zou ik persoonlijk niet meer kopen. AC is gewoon te vaak handig en de meerkosten zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn. Voor aluminium, maar ik gebruik een kleine portie electrode-positief bijvoorbeeld ook wel eens als gewoon staal niet perfect huid-vrij is en ik te lui ben om er een lamellenschijf overheen te halen. Dat 'schoonstralen met argon-ionen' is oneigenlijk gebruik van AC, maar het werkt wel.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 jun 2020 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door spinningwheels »

Sven schreef: 05 jun 2020 16:57 Ah, dan ben je zelfs met een rupsje hier en een rupsje daar best vlot door een fles heen.
Zeker omdat Tig in vergelijking met Mig best wel traag werkt ben je er zo doorheen.
20 liter zoals Dabit aangeeft mag je echt wel hebben, Als je een keer echt veel moet lassen , kan je daar twee dagen mee doen.
In theorie kan ik praktisch alles
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door BlueGTT »

Voor wat betreft mijn achtergrond, inderdaad lasser geweest, nu storingsmonteur, las op het werk en thuis MIG/TIG/Electrode, ben nu 42, zit al in het werk sinds mijn 16e, dus ervaring is er echt wel.
NTF is gewoon een heel kleine compact apparaatje, met een eigenbouw waterkoelertje eronder woog hij minder als de SAF kaal.
Als je als geoefende lassen het summum zoekt, dan vind je dat niet bij deze NTF, daar ben ik heel eerlijk in, maar wat een beginner er mee wil/kan lassen lukt er echt wel mee.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Firehunter »

Ik heb zelf een paar jaar geleden een Jasic TIG200P AC/DC gekocht, de analoge variant met draaiknopjes. Bevalt voor staal uitstekend. Heb ook eens aluminium geprobeerd, maar dat werd niks. Kon aan m'n techniek liggen, maar ik denk dat de machine er ook niet echt optimaal voor is.

Een ander merk dat ik toen vaak tegen kwam is Freetech. Vaak lijken die goedkope lasapparaten behoorlijk op elkaar. Maar of ze ook uit dezelfde fabriek komen en zelfde kwaliteit zijn?
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door BlueGTT »

Als je leidingwerk gaat lassen is het waarschijnlijk handig om een 2e fles aan te schaffen met formeergas (stikstof/waterstofmengsel), argon kan ook, maar dan moet je een dubbele reduceer hebben, en argon is duurder dan formeermix.

Jasic is gewoon goed, is waarschijnlijk een kwestie van techniek dat Alu lassen niet goed ging, komt behoorlijk wat meer bij kijken als Staal of RVS tig lassen
AC balans/AC Frequentie, hoe schoon het materiaal is, wat voor aluminium je probeert te lassen, of dit geanodiseerd is, of het bv ergens lang heeft gestaan etcetera.

Freetech is hetzelfde als Everlast in de USA, R-tech in de UK ,OneWelding in Belgie , Tokentools in Australieen en Fachowiak oid in Polen.
Zijn allemaal dezelfde machines met een ander kleurtje, misschien dat de quality control bij merk A wat beter is, maar die fabriek (Beijing Aland Welding) maakt het eigenlijk allemaal.
Nu is het vaak zo met Chinese bedrijven dat als je daar als nieuwe klant komt dat de eerste leveringen goed zijn, zit je er niet continue bovenop krijg je na verloop van tijd wat meer machines met kleine gebreken, zit je daar als afnemer niet meteen bovenop gaat de kwaliteit nog wat verder naar beneden. Zit je er meteen bovenop blijft het geleverde spul gewoon goed.
Everlast in de USA, en inmiddels ook in Finland en Estland heeft in China waarschijnlijk een paar mannetjes zitten die er goed op zitten , spullen hoor je weinig klachten over.
R-Tech zegt dat je alle machines in de UK nakijken, dus ook daar zal Beijing Aland geen winkeldochters naar toe durven sturen.

Heb een Freetech 4 in1 gehad, laste perfect, zowel staal, RVS of Aluminium.
Heb toen de garage vernieuwd, en voorzien van krachtstroom, dus wou ik een zwaarder model.

Aangezien Freetech die niet heeft is dat toen een OneWelding 325EXT geworden.
Ook die last eigenlijk perfect, heb er een waterkoeler bij en van de winter een dikke 15 kilo lasdraad erdoor gestookt, over 2 dagen verdeeld.
Was zwaar laswerk aan een Aluminium opbouw van een kieper, continue 240 ampere +, en machine gaf geen enkele krimp.
Was eigenlijk beter om dat te MIG-lassen, maar op dat moment was dat geen optie (De pulsmigmachine die ik toen als enige had weegt 150 kilo, en past niet achterin mijn Caddy)

Heb er inmiddels weer een 200A machine op 230v bij gekocht, dat is een SAF Prestotig 200 AC/DC, en daarvan moet ik eerlijk toegeven dat hij op Aluminium net ff wat fijner last als de OneWelding, de boog is veel stiller van de SAF, en het smeltbad is wat "boteriger", lijkt iets minder vloeibaar te zijn, dus is het wat makkelijker om uit positie te lassen. Nu moet ik wel toevoegen dat de 325EXT een Binzel WR450 toorts heeft, die is gewoon wat groter als de SR20 van de SAF, wat een Grip Little uitvoering is, lekker compact, de kleine toorts last net ff wat fijner, en omdat die aan de SAF zit pak je die nu eenmaal wat vaker.

Nu is de SAF een Fronius Magicwave 2000 Fuzzy, in een ander jasje, en dat wordt eigenlijk gezien als een van de best lassende Alu-tig machines ooit gemaakt, dus als de 325EXT iets minder fijn last als de SAF is het nog steeds een hele goede machine. Er zijn klussen die met de 325EXT wel kunnen, die met de SAF niet gaan, andersom niet.

Nadeel van de SAF (en de Fronius Magicwave, de Castolin 2002 AC/DC en de Investig 200 ACDC, zijn allemaal dezelfde machine in een andere verpakking) is dat ze inmiddels minimaal 25 jaar oud zijn, en reservedelen zoals prints e.d. niet/nauwelijk meer te krijgen zijn, de naam echter zorgt ervoor dat de prijzen voor zulke machines 2e hands gewoon nog rond de 1000€ liggen, vind je een originele Magicwave met de originele FK2000 Waterkoeler ben je zo 1250-1500€ kwijt voor een 2e hands machine. Heb op de SAF een Freetech waterkoeler, werkt ook goed, maar vind ik ooit nog een Prestocool (dat is weer de originele SAF koeler voor de Prestotig) is het echt de mijne.
Andere nadeel van de SAF is dat veel instellingen in submenu's zitten die enkel toegankelijk zijn bij het starten van de machine (bv AC frequentie en AC balans) dus wil je die wijzigen is het machine uit, machine weer aan terwijl je een knopje op de machine induwt, en dan met die knop en nog 2 andere knopjes de instellingen wijzigen, ditzelfde is bij de 325EXT een knopdruk of 3, en een draai aan de enige draaiknop die op de machine zit, wat altijd kan, ipv alleen bij het opstarten van de machine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kars-cnc »

Nou... daar krijgen we als CNC-ers een flink stuk las kennis en ervaring voorgeschoteld!

Zelf droom ik ooit nog eens een eenvoudig TIG apparaat te bezitten. Of er van komt weet ik niet, de wensenlijst is lang, maar ik heb deze pagina wel even ge-bookmarked. Als het zover is wil ik dit zeker nog weer eens goed doorlezen. Bedankt BlueGTT!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6006
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Ik zat even te kijken of mijn huidige lastrafo nog verkoopbaar zou zijn maar hij wordt zelfs nog gemaakt:
https://www.deboerdrachten.nl/240215-ti ... 380v-140/3

Is er een reden dat dit type nog verkocht wordt, nu al die inverters beschikbaar zijn?
Inschakelduur?
Deze kan 2,5 mm electroden continue lassen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Dat het simpel koper en ijzer ipv moderne elektronica is hoeft niet perse slecht te zijn. Lekker simpel heeft ook zo z'n charmes. Als je die Tico in een vochtige schuur parkeert doet-ie het over 50 jaar nog steeds.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

Is dat 50Hz wisselspanning waarmee je dan last ?
Voor aluminium lassen heb je zeker een hogere frequentie nodig ?
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door BlueGTT »

Hoeft niet, kan wel.
Overigens ga je met die bovenstaande Tico (ook al is het een wisselstroomapparaat) geen Aluminium tig lassen, je mist bv de HF ontsteking, dus een eventuele vlamboog dooft meteen de eerste keer je polariteit veranderd.
Plaats reactie