Van electrode- naar tiglassen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Alu valt nog wel mee zolang het niet op de blote of met dunne stof bedekte huid komt, dat zegt 'flats' en je hebt een mooie zilveren inktvlek.
Staaldruppels zijn leuker, die blijven zo lekker lang sissen op je werkschoen :mrgreen:

Anders dan dat, of tegen beter weten in lassen van vervuild of verzinkt materiaal, spettert TIG niet, en ik heb ook geen stalen werktafel. Wel een stalen plaat van een mm of 20 dik waar ik kleinere laswerkjes op doe.

Kwa lassen: het dunste wat ik met mijn TIG-apparaat (die officieel geen AC kan; dat deel heb ik er zelf bij gehobbied en dat werkt niet zo goed als wanneer de rest van het apparaat daar ook op voorbereid zou zijn) ooit gedaan heb zijn kachelradiatoren. Te groot kopen op de autosloop, op maat zagen, en weer dichtlassen. Dat was ook mijn eerste alu laswerk. Ging met dat Lastek/Fronius transformatording uit het jaar kruik best aardig, na de nodige gaten gebrand te hebben wegens gebrek aan kunde.

Later heb ik met een Italiaans apparaat uit de goedkopere prijsklasse (merk weet ik niet meer) nog ooit een 2-takt demper gelast, en dat ging ook goed genoeg. Ik ben weinig luxe gewend denk ik.

Van alle dingen die je in je hobbyhok kunt doen is TIG-lassen wel een van de leukere dingen vind ik trouwens. Dat druppeltje vloeibaar metaal sturen heeft iets rustgevends.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Zee&Zee »

Ik las van alles qua materiaal, + heel dun tot redelijk dikke constructies, met een Lorch Tig 220 Ac/Dc. Zitten alle functies op die ik kan bedenken. Heb 100 jobs die ik kan opslaan ( ook handig ). Heerlijk compact machine op 230 volt ( bewuste keuze, zit vaak op locatie ). Lasapparaten MIG en TIG e.d. heb ik alles gehad, en je wil idd ( al naar gelang budget ) aan de bovenzijde van de markt gaan zitten qua merk. Zeker als je tweedehands koopt.

Enige wat ik soms mis is een losse waterkoeling unit ( handig voor productie op de zaak, niet voor op locatie qua sjouwwerk/nodig.

Tip; koop een vuurvaste handschoen ( zo'n ding met glasfiber erin ) die je aan je lashand kan doen ( in je lashandschoen..Je pink ring vinger waar je op afsteund worden anders wel eens erg warm bij de hogere amperages en alu bv.

Constant toevoeren van 1 meter materiaal met 1 hand zonder te stoppen, kun je voor de tv oefenen.

Verder is het oefening baart kunst.
CNC you later
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Ik zie alu, zeker voorlopig, niet gebeuren.

Als er alu gelast moet worden aan een bootje dan is het zo fundamenteel dat ik er alleen aan wil klussen als gecertificeerd lasser.
Die ambitie heb ik niet...

Misschien dat ik er naar toe ga groeien, nou ja, dat zien we dan wel weer.
Edit:
Nog even gekeken naar Lorch. Mja, dat wordt hoogstens een tweedehandsje...
Zijn er nog andere aanraders of wegblijvers?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Zee&Zee »

Ligt compleet aan je budget.
CNC you later
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Sven »

Ik kijk voor ik met zoiets altijd eerst bij HBM en daar begint het met 300 euro.
Maar ik koop het liefst iets dat tweedehands ook nog de moeite is, en daar ga ik in dit geval meteen aan twijfelen.

Maar om een beetje richting te geven, ik denk aan ongeveer 500,-- voor het apparaat exclusief fles. En er komen daar natuurlijk nog wat randspullen bij.

Dat HBM apparaat van 300,-- kan niet zo heel veel maar zal ik veel nodig hebben voor een enkel lasrupsje?
Bij de meeste klussen die ik verwacht te doen zal ik in voorbereiding en opruimen meer tijd kwijt zijn dan het lassen zelf.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door ruudpg »

Kijk ook eens op de site van Stahlwerk
Zelf heb ik een AC/DC van ze, 2-takt/4-takt schakeling deed het niet na aankoop, dit werd zeer snel en netjes opgelost.
Service is ook wat waard, het is natuurlijk geen Loch of Kempii (heb ik ook gehad) maar zeker niet slechter dan HBM.

Let wel op bij een goedkopere, zoals deze, op de inschakeltijd/duty cycle, 100% ligt bij sommige op wel héél weinig Ampere.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

ruudpg schreef: 04 jun 2020 14:16 Let wel op bij een goedkopere, zoals deze, op de inschakeltijd/duty cycle, 100% ligt bij sommige op wel héél weinig Ampere.
Ik zie dat bij topmerken dit ook vaak wel 30% instort bij 100% dc en nog erger bij AC bedrijf.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 04 jun 2020 14:57 Ik zie dat bij topmerken dit ook vaak wel 30% instort bij 100% dc en nog erger bij AC bedrijf.
Dat is een bewuste keuze. Je kunt een 200A lasinverter best zodanig construeren dat-ie 24/7 200A kan leveren. Daar word-ie echter wel aardig wat groter, zwaarder en duurder van. En als er dan een 'gangbaar' 300A apparaat naast staat dat even groot, zwaar en duur is maar met dutycyclebeperking op 300A en vrijwel continu op 200A dan is de keuze in 9 van de 10 gevallen ook snel gemaakt.
Je last ook zelden heel lang achter elkaar met TIG; TIG-lassen is toch meestal het betere pielwerk in plaats van laag na laag lasmetaal deponeren. Met 'stevig doorlassen' heb je 15 minuten per uur de boog aan ofzo? De rest ben je kwijt aan puntje slijpen, materiaal voorbewerken/uitlijnen/vastklemmen, schoonmaken, er eens goed voor gaan zitten, nieuwe lasstaaf pakken, enzovoorts.

Als ik voor mezelf spreek, hobby-setting dus: na de ombouw naar AC van mijn apparaat is de dutycycle best laag. Die 2 extra IGBT's in serie met de lasstroom dumpen toch weer ~400W extra in de koelblokken en die waren daar nooit op berekend. Ik denk dat ik niet eens meer 100A volcontinu kan doen. Toch ben ik nog nooit tegen de dutycycle-limiet aan gelopen; als ik al eens ooit een volle minuut de boog aan heb is het lang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

Wat bedoelen ze dan precies met DutyCycle want dan heb ik het misschien wel verkeerd begrepen:
Als een apparaat 200A bij DC 40% heeft en 170A bij DC 60% en 150A bij DC 100%

Wat wil dat dan precies zeggen ?
Ik begreep dat je dan volcontinu 150A kunt stoken.
Maar zodra je 200A wilt hij dan de puls 40%on en 60% uit zet.
Maar jij geeft nu aan dat het over een bepaalde tijdsperiode gaat, dus stel je wilt 10 minuten lassen en dan 10 minuten pauze is dat een DC 50% of 1 uur lassen en 1 uur pauze ?
Je wilt er dan toch ook een tijdseenheid bij hebben of is dat gestandaardiseerd ?
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Muis »

De DutyCycle heeft volgens mij te maken met de puls frequentie instelling zoveel % van de puls is hoog zeg maar
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door spinningwheels »

Het is in blokjes van 10 minuten en dan is ook de omgeving temperatuur nog van belang .
Dus 60 % is dus 6 minuten lassen per 10 minuten
Zie filmpje voor verdere uitleg
https://www.youtube.com/watch?v=xmqDrB-aJbQ
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij moeten ze bij duty cycle dan ED gebruiken. Dat is inschakelduur.
http://ede.elkat.de/303/pdf/10173.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 04 jun 2020 18:17 Het is in blokjes van 10 minuten en dan is ook de omgeving temperatuur nog van belang .
Bedankt die info miste ik dus.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Van electrode- naar tiglassen?

Bericht door BlueGTT »

Voor jouw gebruik zou ik een NTF Supertig 200 DI nemen, eventueel met een eigenbouw waterkoeler.
Standaard toorts die erbij zit is bruikbaar, maar niet echt super.
Heb hem zelf gehad toen mijn eigenlijke 230v machientje in de kreukels lag.
Zelf heb ik de connector vervangen (is 9mm dinse, standaard bij Tig apparaten is de 13mm dinse, past zo erin, even het gat iets groter maken) omdat ik meer apparaten heb ,dus standardiseren zodat alle toortsen op alle machines kunnen vind ik prettig. Wil je beter qua toorts, maar niet over op waterkoeling zou ik een Binzel SR9 nemen, is tot 125-150 ampere DC geschikt, zelf heb ik wel waterkoeling, en heb dus een Binzel SR20,dat is de watergekoelde variant daarvan.
Als je een beetje handig bent is met een pompje, wat slang en t stukjes voor onder de 100€ wel een waterkoeling voor de bovenstaande toorts te maken (zou ik altijd doen eerlijk gezegd)
Dan ben je voor onder de 800€ klaar, en heb je altijd de mogelijkheid om Aluminium te lassen.
Voor minder heb je geen AC/DC apparaat wat qua instellingen in de buurt komt, de wat oudere Chinese WSE200 machines zijn gewoon heel wat minder,is echt verouderde techniek vergeleken met de NTF (en Lorch/Fronius/Kemppi etcetera)

Wil je echt zeker weten alleen DC lassen zou ik voor een 2e hands merkapparaat gaan, je kunt dan net binnen je budget ws iets vinden, bv bij Cjays of van Kessel op Marktplaats.

Fronius/Kemppi/Lorch is allemaal heel mooi spul (heb zelf een SAF Prestotig, wat een Fronius MW2000 Fuzzy in een andere verpakking is) maar die zijn qua budget gewoon een 750-1000€ duurder.
Ja, met deze machines kun je misschien af en toe iets lassen wat met de NTF net niet kan, maar dat is voor iemand die nog nooit gelast heeft met Tig (en dan AC tig in het bijzonder) zowieso nog niet aan de orde.
Wat je als beginner wil lassen (van 1.5 tot 5 a 7 mm staal, RVS en/of aluminium) kan met de NTF ook gewoon, de hele specifieke klussen waarbij je de mogelijkheden van een Fronius/Lorch/Kemppi oid nodig hebt lukken een onervaren lasser toch niet.

Geautomatiseerd TIG lassen wordt weinig gedaan omdat je dan niet meer de ultieme controle hebt van Tig lassen met handmatig toevoeren, en niet de snelheid haalt van MIG/MAG lassen, dus heb je er alleen in heel specifieke situaties iets aan.
Wil je meters maken stappen zulke bedrijven over op (dubbel)pulsmig, is het kleinschalig seriewerk ben je veel tijd kwijt aan het instellen van een robot, in die tijd dat een tiglasser het werk ws al af.
Plaats reactie