Z-as balans inrichting maken

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Z-as balans inrichting maken

Bericht door Ferry »

Hoi, ik zit met een idee in mijn bol waar ik niet helemaal aan uit kom.

Op mijn werk hebben we een grote cms portaalfrees staan met een revolverkop, de Z-as constructie alleen al weegt circa 375 Kg !!

Om de kracht op de spindels en de servo's te beperken maakt deze machine gebruik van een viertal flinke lucht-cylinders om het gewicht zo goed als op te heffen.

Tijdens het zakken van de z-as blaast een ventiel lucht af, en tijdens het stijgen wordt middels perslucht de boel omhoog geholpen.

Ik zou graag iets dergelijks op mijn machine willen maken om de kracht die nodig is om te stijgen te verminderen, en nu komt ie, wat voor soort ventiel/klep zou hiervoor gebruikt worden.

Ik heb de boel op de huidige machine van alle kanten bekeken, maar er is nergens iets van een code of ander kenmerk te vinden. Het is een behoorlijk blok met een boel aansluitpunten.

Er komt geen electriek aan te pas, het werkt dus alleen op druk zo te zien.

Iemand een idee hoe zo iets heet, en zeker zo belangrijk waar dit te koop zou zijn?

Ferry......
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Z-as balans inrichting maken

Bericht door rsemotion »

Ferry,

Ik kom het in mijn werk veel tegen, wij hebben machines met z-as balanceer cylinders.
de gemiddelde Z-as weeg daar bij een kleine 4,5 ton (4500 Kg)

deze werken op hydrolische druk (140 bar) , en zijn gekoppeld aan 3 accumulators
komt verder ook geen elektrische klep, ventielen o.i.d. te pas.

is waarschijnlijk het zelfde idee als dat lucht systeem.

wij noemen het balanceer cylinders / balanceer inrichting, kan je evt het hydrolische schema er van geven.

Afbeelding
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Z-as balans inrichting maken

Bericht door Ferry »

Heel graag, ik hoef gelukkig niet zulke zware lasten op te heffen, maar het lijkt me donders handig om een kilo of 50 a 60 kwijt te raken.

Als ik het hydrolische schema heb, zal ik waarschijnlijk wel iets kunnen fabrieken dat op lucht werkt

Ferry......
Plaats reactie