Goedkope machineklem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Goedkope machineklem

Bericht door JoepS »

Is de 100mm machineklem die ze verkopen bij HBM https://www.hbm-machines.com/producten/ ... achineklem dezelfde als deze bij Sorotec? https://www.sorotec.de/shop/Vise-with-P ... BG100.html Of is er een verschil in afwerking en parallelliteit/haaksheid? Of weet iemand een nog goedkopere winkel of een nog betere machineklem te vinden in deze prijsklasse? Ik weet van de klemmen van motormuis af, maar ik ben echt op zoek naar een machineklem.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Goedkope machineklem

Bericht door benkr »

Ik heb er niet specifiek naar gezocht, maar bedenk dat je maximaal krijgt waar je voor betaald, goedkoper is dus per definitie minder (kwaliteit)
Als je geluk hebt dan kun je er eentje in China via Ali of zo bestellen die wat goedkoper is, maar als die tegenvalt heb je gewoon pech, niemand om te klagen over de kwaliteit terwijl dat bij een Nederlands of Europees bedrijf toch allemaal wat makkelijker is.
Sommige dingen, en dat geldt zeker voor een goede machineklem, zijn hun geld gewoon waard. Een waardeloze machineklem geeft je een groter kans op waardeloze producten, dat is geen must, maar wel een redelijk grote kans.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkope machineklem

Bericht door JoepS »

Ik snap dat een machineklem van 400/500 euro waarschijnlijk beter is dan eentje van 120 euro, maar meer dan 200 euro wil ik er op dit moment niet aan uitgeven. Op Ali heb ik al gekeken (en Huvema/Hogetex/Dold-mechatronic/Damencnc/Marktplaats), maar daar is deze machineklem of een soortgelijke niet goedkoper te vinden. Ik heb ook nog eens gekeken op troostwijk en bva, maar ik zie vooral lomp grote, zware (flink) gebruikte machineklemmen, waarbij me de veilingkosten niet duidelijk genoeg zijn. Ik heb daarnaast geen auto en moet meestal werken op bezichtigingsdagen. Ik ben dus niet zo'n fan van veilingen. Ik zal HBM eens een mailtje sturen. En anders wordt het een maatje kleiner bij sorotec: https://www.sorotec.de/shop/Niederzugsc ... -BG88.html Waarschijnlijk dat laatste
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door tantan »

Ik heb eens wat metingen gedaan aan de goedkope klemmetjes. Ze zijn over het algemeen goed, hardheid zit boven de 55 Hrc, parallelliteit zit ook wel binnen de 5mu en zo. Maar er zitten ook een paar minors aan....
Het klemsysteem is kloten, het is echt gokken of de borgpen in de nok valt onder de klem waardoor je regelmatig de kans loopt dat de klemming los schiet. Ik kan de klemdruk meten van machineklemmen en van deze klemmen is die eigenlijk te laag voor serieus frezen. Met flink aantrekken kom je op 7 of 800 kg, maar voor een beetje serieus frezen moet je eigenlijk toch wel boven de 1,5 ton zitten. Met het flinke aantrekken deformeert de klem ook best wel. Ik heb deze metingen uitgevoerd op 3 klemmen die ik tegelijk bij RC machines gekocht had
Maar de mooiste constatering kwam toen ik een paar maanden later een 4e kocht die was blijkbaar van een andere batch want die was ca 0.4 mm hoger...... tja als ze de slijpsteen dressen en ze compenseren dat niet in hoogte.........

Een mitutoyo, SAV, gerardi enz hebben bovenstaande nadelen niet. Ik heb die gebruikt als vergelijk voor bovenstaande metingen/constateringen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het heten dan ook niet voor niets "slijpklemmen"
https://www.hogetex.com/spannen/slijpklemmen
Zo te zien is er ook nog een ontwerp verschil, sommige werken met een pen die je op een andere plek door de klem steekt, andere met zo'n verstelbaar systeem waat Tantan wel eens ruzie mee heeft. (maar als je gewoon een beetje secuur voelt of die arretering er in ligt gaat het echt wel goed)

Als je naar mechanische machineklemmen kijkt wordt het weer anders:
https://www.hogetex.com/spannen/machine ... mechanisch
niet te verwarren met boorklemmen:
https://www.hogetex.com/spannen/boorkle ... kschroeven
benkr schreef: 29 aug 2020 23:29 goedkoper is dus per definitie minder (kwaliteit)
Dit ben ik niet met je eens Ben,
je kunt het nl. ook omdraaien: als het duurder is, verdienen ze er teveel aan. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Swake »

Hangt dus af van waar je ze wilt voor gebruiken. Een klein stuk uit een zacht metaal (alu; messing; koper;...) klemmen met 1 ton laat ook sporen achter lijkt me.
Voor zware grote stalen stukken op een zware machine waarmee je voluit wilt frezen gaan deze klemmen zeker niet passen.
Goed uitkijken naar het precies model dat je koopt, er zijn veel varianten ook al lijken ze heel sterk op elkaar.
Zelf maken is natuurlijk ook een optie. Plannen genoeg te vinden. Maar dan moet je kunnen vlak slijpen. En een vlakslijper kan je ook wel weer zelf maken voor op je freesbank :-)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een 80mm en twee 50mm exemplaren, beide van HBM. Ik had ook op Alie etc. gekeken maar, waarschijnlijk door het gewicht, waren de verzendkosten steeds zo hoog dat HBM voordeliger was.

Mij bevallen ze heel goed! Ik denk dat Tantan een mooie samenvatting geeft van wat je krijgt voor je geld en die wat mindere klemdruk en het soms wat irritante klemsysteem neem ik als hobbyist graag voor lief voor die prijs. Ik heb zelf overigens nog niet meegemaakt dat de klemdruk voor mijn werk onvoldoende was.

Wel iets om rekening mee te houden is het opspan systeem. Die van HBM kun je met kikkerklemmen alleen op de uiteinden vastzetten. Dat vond ik niet wat en lijkt mij ook niet positief voor de deformatie bij grotere klemkrachten. Ik heb dus speciale opspan blokken met ronde pennen zitten maken waarmee je aan de zijkant kunt opspannen. Voorbeelden hiervoor vind je genoeg op Youtube, maar het is wel weer een klusje...
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkope machineklem

Bericht door JoepS »

tantan schreef: 30 aug 2020 08:37 Ik heb eens wat metingen gedaan aan de goedkope klemmetjes. Ze zijn over het algemeen goed, hardheid zit boven de 55 Hrc, parallelliteit zit ook wel binnen de 5mu en zo. Maar er zitten ook een paar minors aan....
Het klemsysteem is kloten, het is echt gokken of de borgpen in de nok valt onder de klem waardoor je regelmatig de kans loopt dat de klemming los schiet. Ik kan de klemdruk meten van machineklemmen en van deze klemmen is die eigenlijk te laag voor serieus frezen. Met flink aantrekken kom je op 7 of 800 kg, maar voor een beetje serieus frezen moet je eigenlijk toch wel boven de 1,5 ton zitten. Met het flinke aantrekken deformeert de klem ook best wel. Ik heb deze metingen uitgevoerd op 3 klemmen die ik tegelijk bij RC machines gekocht had
Maar de mooiste constatering kwam toen ik een paar maanden later een 4e kocht die was blijkbaar van een andere batch want die was ca 0.4 mm hoger...... tja als ze de slijpsteen dressen en ze compenseren dat niet in hoogte.........

Een mitutoyo, SAV, gerardi enz hebben bovenstaande nadelen niet. Ik heb die gebruikt als vergelijk voor bovenstaande metingen/constateringen.
Ik wil er wat aluminium mee frezen op een StepCraft D.420 (en later op een fatsoenlijke portaalfrees), niet staal op een VMC ;-)
Maar goed om te weten van het klemsysteem.
Kars-cnc schreef: 30 aug 2020 09:28 Ik heb een 80mm en twee 50mm exemplaren, beide van HBM. Ik had ook op Alie etc. gekeken maar, waarschijnlijk door het gewicht, waren de verzendkosten steeds zo hoog dat HBM voordeliger was.

Mij bevallen ze heel goed! Ik denk dat Tantan een mooie samenvatting geeft van wat je krijgt voor je geld en die wat mindere klemdruk en het soms wat irritante klemsysteem neem ik als hobbyist graag voor lief voor die prijs. Ik heb zelf overigens nog niet meegemaakt dat de klemdruk voor mijn werk onvoldoende was.

Wel iets om rekening mee te houden is het opspan systeem. Die van HBM kun je met kikkerklemmen alleen op de uiteinden vastzetten. Dat vond ik niet wat en lijkt mij ook niet positief voor de deformatie bij grotere klemkrachten. Ik heb dus speciale opspan blokken met ronde pennen zitten maken waarmee je aan de zijkant kunt opspannen. Voorbeelden hiervoor vind je genoeg op Youtube, maar het is wel weer een klusje...
Ik ben me ervan bewust dat het opspannen van de machineklem niet echt ideaal is :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Goedkope machineklem

Bericht door benkr »

Het grootste probleem wat ik merk bij veel toch wat goedkopere klemmen, en dan toch nog wel vele honderden Euro's, is het feit dat bij het aandraaien het werkstuk aan de kant van de losse klem iets omhoog wordt gedrukt, bij een hele dure is dat vrijwel niets, bij de klem die op mijn BF25 staat is dat vele honderdsten.
Dat was ook de reden dat die klem bij mij is aangeland, de frezer die die klem bij de machine had gekregen wilde hem niet en heeft een nog veel duurdere en betere gekregen. Hij heeft er ook nog 2 gehad die naast dit euvel ook nog een lekkage in het hydraulische systeempje hadden, die zijn jammer genoeg retour gegaan.
Ik heb ook nog een hydraulische Hilma klem, die heeft er ook niet zo veel last van, maar het is er wel.
Op Marktplaats zie je met regelmaat goede klemmen langskomen, alleen is dat waarschijnlijk nooit bij je in de straat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope machineklem

Bericht door DaBit »

Mijn reguliere klem (een gekregen Rus met hard leven achter de rug) doet dat ook. Een paar parallelblokjes eronder en een hamer doet de truuk vrij aardig. Ik gebruik die klem al jaren met veel plezier.
Het zal wel aan mijn spullen liggen, maar als ik echt iets haaks wil opspannen op de frees- of draaibank dan ontkom ik eigenlijk nooit aan meten en zo hier en daar een beschaafd tikje met de hamer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 30 aug 2020 11:10 Het grootste probleem wat ik merk bij veel toch wat goedkopere klemmen, en dan toch nog wel vele honderden Euro's, is het feit dat bij het aandraaien het werkstuk aan de kant van de losse klem iets omhoog wordt gedrukt, bij een hele dure is dat vrijwel niets, bij de klem die op mijn BF25 staat is dat vele honderdsten.
Dat is nu precies wat dit soort klemmen zo prettig maakt, door die spanschroef onder 45 graden heb je daar meestal helemaal geen last van! Ik zeg "meestal" omdat het nog steeds kan gebeuren bij werkstukken die alleen bovenin tussen de bekken zitten en je tegen het maximum van het "spanvak" komt maar nog net niet de volgende uitsparing kunt pakken. In dat geval kun je er een parallel o.i.d tussen doen waardoor je wel naar de volgende uitsparing kunt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Goedkope machineklem

Bericht door serum »

benkr schreef: 30 aug 2020 11:10 Het grootste probleem wat ik merk bij veel toch wat goedkopere klemmen, en dan toch nog wel vele honderden Euro's, is het feit dat bij het aandraaien het werkstuk aan de kant van de losse klem iets omhoog wordt gedrukt, bij een hele dure is dat vrijwel niets, bij de klem die op mijn BF25 staat is dat vele honderdsten.
Dat was ook de reden dat die klem bij mij is aangeland, de frezer die die klem bij de machine had gekregen wilde hem niet en heeft een nog veel duurdere en betere gekregen. Hij heeft er ook nog 2 gehad die naast dit euvel ook nog een lekkage in het hydraulische systeempje hadden, die zijn jammer genoeg retour gegaan.
Ik heb ook nog een hydraulische Hilma klem, die heeft er ook niet zo veel last van, maar het is er wel.
Op Marktplaats zie je met regelmaat goede klemmen langskomen, alleen is dat waarschijnlijk nooit bij je in de straat.

En als je een blok aluminium van 100mm dik inspant op de onderste 4 mm, komt hij sowieso wel omhoog. Hoe goed je klem ook is. Tikje met de hamer is een eersteklas oplossing. Bij voorkeur een terugslagvrije variant.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door javanree »

Vroeger had HBM een 'type 26', zoals de Vertex VA4 klem
Dat ding geeft weliswaar meer kracht dan het 'type 7' maar de nauwkeurigheid is tot nu toe veel minder gebleken, minder zuiver haaks en parallel.

Zeker als je met een hoogtoeren spindel freest met relatief kleine diameter frees is volgens mij zo'n 'type 7' klem prima geschikt.
Voor een grote zware freesbank zou ik voor een Gerardi klem of een kloon er van gaan. Gigantische spankracht, trekt je werkstuk naar beneden en relatief laag zodat je weinig Z-bereik verliest.

Wat het probleem van Tantan betreft : haal dat lullige dwarspennetje uit de klem en neem een lang stuk stevig as van 6mm, circa 10mm breder dan de klem zelf. Stelschroefje er uit en schuif het asje gewoon dwars door zijkant klem en door dat oog van de spanbout constructie. Weet je het 100% zeker en kan het ding bij herhaald los- en vastzetten ook niet verschuiven. Mede hierom heb ik mijn klem precies met het hart boven een T-sleuf geplaatst op het bed zodat ik er iets onder kan schuiven om het oog op hart hoogte van de gaten te houden. Dit werkt bij mij (ik heb alleen de 50mm klemmen) perfect.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Goedkope machineklem

Bericht door motormuis »

En als je een blok aluminium van 100mm dik inspant op de onderste 4 mm, komt hij sowieso wel omhoog. Hoe goed je klem ook is. Tikje met de hamer is een eersteklas oplossing. Bij voorkeur een terugslagvrije variant.
[/quote]

een vriend van mij heeft een bewerkingscentrum (bakbees)t met 4e en 5e as vast geplaatst en een hydraulische machineklem van +/- 4000 euro
ook bij dit kwaliteit klemmen gebruikt hij altijd een terugslag vrije hamer om zeker te zijn dat het materiaal aan ligt
Plaats reactie