Vervanging Compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Vervanging Compressor

Bericht door Ballegooijen »

Mijn huidige compressor loopt op zijn achterste benen en moet dus binnenkort vervangen worden.
Ik ben dus op zoek naar ervaringen en informatie over welke ik het beste zou kunnen kopen. Heb zelf al even gekeken naar een stille HBM compressor maar heb geen idee of dit wat is. Op de tank van mijn huidige compressor staat 175-220

EDIT:

Dit is waar ik aan denk. Ik wil dan ook de tank van mijn huidige compressor er aan koppelen om een grotere voorraadbuffer te creëren.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door ruudpg »

Wat mij opvalt is vooral de prijs, 699, terwijl hij zonder kast 399 kost, dat is 300 euro voor een kast er omheen die je zelf voor een paar tientjes kan maken en dan waarschijnlijk ook nog beter geluiddempend kan zijn. Een tweede tank er aan koppelen lijkt leuk, denk alleen dat hij dan extreem lang staat te draaien voordat hij op druk is. Zelf heb ik een laagtoerige compressor met 50 liter tank die staat ook zomaar een paar minuten te draaien voor hij op druk is, bovendien moet je jezelf afvragen of je wel een low-noise uitvoering nodig hebt, bij mij maakt het werk wat je gaat doen waarbij hem nodig hebt vaak aanzienlijk meer geluid.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Sven »

Ik heb een 40DB compressor, die hoor ik niet door mijn gehoorbeschermers heen.
Die stilte heb ik veel plezier van, ik werk vaak terwijl ik niet frees.

Maar ik zou niet opnieuw zo stil kopen, ik denk dat die 53 tot 60 DB al stil genoeg is voor een werkplaats.

Maar ik zou zeker even een demo bij HBM vragen.
De demping in die kast, daar heb ik geen hoge pet van op. "eierdozen" schuim is wat mij betreft geen geluidsisolatie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat dit dezelfde is maar dan zonder kast. Vraag me nu ook af of zo'n kast uberhaubt wel zin heeft.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

Niet dat ik nou zo'n expert ben maar heb er laatst ook naar zitten kijken om mijn lawaaierige conventionele compressor met 100l tank te vervangen door een low noise versie.
Waar je naar wilt kijken is niet het aantal liters van het drukvat maar naar de netto luchtopbrengst van je huidige compressor, de dutycycle die je nu hebt bij je werk en de maximaal toegestane dutycycle van de huidige compressor.

Met Dutycycle bedoel ik dus bv dat je als de compressor is afgeslagen je bv 10 minuten kunt aftappen en dat hij daarna weer 3 minuten bv bezig is om de druk op te bouwen, dan heb je een dutycycle bij dat werk van 3/3+10 = 3/13 = 23%
Als je dat nou eens berekent met het werk dat je het meeste doet en kijkt naar de maximale toegestane dutycycle van de compressorpomp dan weet je wat je nodig hebt.
Een extra drukvat of groter drukvat maakt dan geen verschil want dan doet de pomp er ook langer over om dat extra vat ook op druk te krijgen en heeft dan ook wat langer om af te koelen.
Oftewel de dutycycle van de pomp veranderd relatief niet als je een extra of groter vat plaatst.

In mijn geval bv heb ik een direct aangedreven Airpress compressor met 3pK/2,2kW een 100 liter tank op 11bar en een netto luchtopbrengst van 235 l/min.
En die slaat tijdens het frezen met verneveling iedere 6 minuten aan (dan is de druk <8 bar) en draait dan zeker 2,5 minuut. Dus een duty cycle van rond de 2,5/8,5 = 29%
In de handleiding (zie quote hieronder) staat dat de pomp per uur maximaal 30% ingeschakeld mag zijn, dat is dus die max. dutycycle van 30%, dus 18 minuten per uur.
Kortom met deze compressor zit ik al aan de grens met mijn kleine minimaalsmeringsvernevelaar :shock:

Ga je nou kijken welke low noise compressor een vergelijkbare netto luchtopbrengst van 235 l/min heeft dan kom je op de drie cilinder 70l versie van HBM uit maar wat is dan de toegestane Dutycycle ?
Als die hoger is dan 30% dan is die al beter dan mijn huidige compressor.

Deze compressor is niet geschikt voor continu gebruik.
De pomp moet tussendoor voldoende tijd krijgen om af te koelen.
De machine heeft een maximale inschakelduur van 30% per 60 minuten.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb die genoemde 50 liter compressor van HBM (zonder kast dus). Ik heb geen ervaring verder met compressoren en ik heb mijn freesmachine nog niet af, maar de compressor voldoet tot nu toe en ik ga er tzt zelf een kast omzetten, waar ook de bouwstofzuiger in komt te zitten.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Vervanging Compressor

Bericht door FSSF »

Ik heb hier ook een low noise compressor, samengeraapt van twee stuks twee-zuiger motoren, ala HBM. Nu zal het voor mij binnen iets kritischer zijn maar ik zou nooit meer terug willen naar zo een herriebak. De opbrengst met 2, 3 of 4 motoren is voldoende, ik zou daar lekker voor gaan.

@ Kjelt, waarom pompen tot 11bar? De compressor heeft het daar zwaarder mee(dus langer) en die druk heb je toch niet nodig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

FSSF schreef: 11 sep 2020 15:01 @ Kjelt, waarom pompen tot 11bar? De compressor heeft het daar zwaarder mee(dus langer) en die druk heb je toch niet nodig.
Dat staat zo vast af fabriek ingesteld, er zit een drukafslag schakelaar op zover als ik weet of in de handleinding kan lezen, is die niet regelbaar/instelbaar ?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Vervanging Compressor

Bericht door FSSF »

Als daar een gewone pressostaat opzit kun je deze vaak gewoon afregelen met een schroef onder de kunststof kap.

Afbeelding
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Dingenman »

Ik heb de HBM low noise 3 cil. uitvoering 2.2 kW met 70 liter tank.
Hiervoor een laagtoerige ‘ouderwetse’ (1500 tpm) gehad maar de nieuwe is veel stiller.
Ben er erg tevreden mee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

FSSF schreef: 11 sep 2020 17:11 Als daar een gewone pressostaat opzit kun je deze vaak gewoon afregelen met een schroef onder de kunststof kap.
Bedankt! Zal er van het weekend eens naar kijken.
En gaat de hysterese dan automatisch mee ? Of zit er meestal voor de onderdruk ook een aparte drukschakelaar ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Ik heb deze al ruim een jaar staan, gebruik hem nog steeds niet omdat mijn netspanning te "zacht" is, steeds schakelt er één van de motoren niet goed in, ik heb daar een oplossing voor maar zo veel andere dingen te doen dat de compressor blijft staan.

https://www.toolmania.nl/nl/100-liter-p ... 76340.html

Het probleem ligt beslist niet aan de compressor, een stuk dichter bij een 'echt' stopcontact draai hij zonder enig probleem.

Waarom er nu dat rare plaatje bij staat weet ik niet, hier zou de compressor te zien moeten zijn, als je er op klikt dan komt het hoede plaatje wel te voorschijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 11 sep 2020 19:30 Ik heb deze al ruim een jaar staan, gebruik hem nog steeds niet omdat mijn netspanning te "zacht" is, steeds schakelt er één van de motoren niet goed in, ik heb daar een oplossing voor maar zo veel andere dingen te doen dat de compressor blijft staan.

https://www.toolmania.nl/nl/100-liter-p ... 76340.html

Het probleem ligt beslist niet aan de compressor, een stuk dichter bij een 'echt' stopcontact draai hij zonder enig probleem.

Waarom er nu dat rare plaatje bij staat weet ik niet, hier zou de compressor te zien moeten zijn, als je er op klikt dan komt het hoede plaatje wel te voorschijn.
Ben, een stapje hoger zit er een schakelkastje bij die de motoren een voor een inschakelt ipv alle drie tegelijk. Ik denk dat dit voor jou wel eens een werkende oplossing zou kunnen zijn maar geen idee of die kastjes ook los te koop zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vervanging Compressor

Bericht door serum »

Volgens mij is het bij Ben niet zozeer de inschakelstroom, maar meer het totaal opgenomen vermogen die de boel laat knipperen/haperen. Meen mij te herinneren dat zijn hele spanning aardig inzakte onder belasting.
Plaats reactie