Chip blower

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Chip blower

Bericht door remon_v »

Beste CNCZONEers,

Nu heb ik bij Ali een chip blower, of hoe je dat ding ook wilt noemen, besteld.
Het gat van de lucht doorlaat in de ingang zit niet in het midden, hoort dit zo? Ik heb de vraag gesteld aan de verkoper van Ali, maar die geeft geen duidelijk antwoord en stelt voor een refund van $1,- voor. Die $1,- maakt me verder niet veel uit, ik wil gewoon een (goed) werkend product...

Nu was het idee om hem eerst op een vijvercompressor aan te sluiten, dat heb ik met deze geprobeerd... dat werkt niet, met deze chip blower.
Gisteren even op de compressor aangesloten en dat werkt wel, maar ik kan niet beoordelen of de druk die hij geeft wel zo hoort.

Ik zal zo even een foto bij voegen:
21854
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Chip blower

Bericht door mark3 »

maar.. wat wil je nu eigenlijk weten?
Voor mij (wij) is het lastig te bepalen of de druk goed is aan de hand van een foto.

Luchtdoorlaat niet in het midden: lekt het, betekent niet goed. Lekt het niet, dan is het goed.
Met de stelschroef volume regelen.

Grt Mark
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

mark3 schreef: 02 nov 2020 09:59 maar.. wat wil je nu eigenlijk weten?
Voor mij (wij) is het lastig te bepalen of de druk goed is aan de hand van een foto.

Luchtdoorlaat niet in het midden: lekt het, betekent niet goed. Lekt het niet, dan is het goed.
Met de stelschroef volume regelen.

Grt Mark
Dankjewel voor je reply.
Als je in het blauwe ringetje kijkt dan zie je het gaatje zitten waar volgens mij de lucht door gaat. Die zit niet in het midden, is dit normaal (dat is eigenlijk wat ik wil weten).

Als ik aan de schroef draai, blijft dat gaat je op dezelfde plek, alleen wordt dat gaatje d.m.v. de schroeft dicht of open gezet toch?

Verder vind ik de druk met de aquariumcompressor 30W en 60L/min niet voldoende, terwijl het zonder de chip blower er tussen wel voldoende zou zijn.
Met een compressor van 1,5HP natuurlijk wel voldoende, alleen die maakt weer heel veel lawaai.
Of de 'chip blower' verder normaal/optimaal werkt weet ik niet, want ik heb geen vergelijking.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Chip blower

Bericht door Kars-cnc »

Moeilijk te zeggen of het scheef zittende gaatje de flow beïnvloed. Het is misschien niet helemaal netjes gemonteerd maar ziet er ook niet ernstig uit vind ik. Je kunt proberen het regelventiel te demonteren om te kijken of er echt iets mis is?

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat dit soort pneumatische onderdelen een beperkte doorlaat hebben. Zelf gebruik ik ventielen met 2mm doorlaat in de open stand. Bij perslucht geeft dit nog steeds een flinke hoeveelheid lucht maar bij een hele lage ingangsdruk hou je niet zoveel over.

Moet er ook nog koelvloeistof bij verneveld worden? In dat geval denk ik dat een aquarium blower sowieso niet heel goed gaat werken. Naast de flow in liters per minuut wil je ook een flinke luchtsnelheid opwekken en dat wordt moeilijk met een aquariumpomp ben ik bang. Maar misschien zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chip blower

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je in het blauwe ringetje kijkt...
Dan zie ik dat dat een slang aansluiting is.. Daar hoort dus eigenlijk nog een slang in..

"Chip blower".. ik zie't even niet.. wat is het, wat doet het, wat zou het moeten doen?..

Als ik de spaantjes in mijn machine zou willen wegblazen, dan leg ik een Dikke luchtslang in de machine naar de freeskop, verdeelblokkie eraan.. en een paar stukkies "loc-line" eraan met Nozzles..meer moet dat niet zijn.. regeling?.. dikke boeie.. als ie moet blazen, zal het me om het even zijn of dat een Tropische cycloon of een gewone orkaan in mijn machine geeft.

'k had vroegâh op de "Bridgeport VMC 800-van-de-zaak" een 8 Bar leiding de machine in, en 3 LocLines.. als ik Delrin aan het frezen was.. eh..

Afbeelding

nouja Dat dus... :lol:
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 02 nov 2020 12:17
Als je in het blauwe ringetje kijkt...
Dan zie ik dat dat een slang aansluiting is.. Daar hoort dus eigenlijk nog een slang in..
Ja klopt, een slangetje van 8mm.
Arie Kabaalstra schreef: 02 nov 2020 12:17 "Chip blower".. ik zie't even niet.. wat is het, wat doet het, wat zou het moeten doen?..
Deze heb ik besteld:

€ 5,17 21% Off | Diy Cnc Draaibank Smering Boor Grind Nozzle 8Mm Air Pipe Spray Systeem Zware Graveermachine Metaal Frezen Mist koelvloeistof
https://a.aliexpress.com/_msybREv
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chip blower

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou zoiets maken met een Kogelkraantje, wat luchtleiding, en een stukkie locline.. maargoed.. ik ben nu eenmaal zo'n mafklapper die alles zelf bouwt..
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

Kars-cnc schreef: 02 nov 2020 12:16 Moeilijk te zeggen of het scheef zittende gaatje de flow beïnvloed. Het is misschien niet helemaal netjes gemonteerd maar ziet er ook niet ernstig uit vind ik. Je kunt proberen het regelventiel te demonteren om te kijken of er echt iets mis is?
Ik heb hem uit elkaar gehaald, was verder niets geks te zien.
Kars-cnc schreef: 02 nov 2020 12:16 Daarnaast moet je er rekening mee houden dat dit soort pneumatische onderdelen een beperkte doorlaat hebben. Zelf gebruik ik ventielen met 2mm doorlaat in de open stand. Bij perslucht geeft dit nog steeds een flinke hoeveelheid lucht maar bij een hele lage ingangsdruk hou je niet zoveel over.
Oké ja dat snap, dan zal het wel werken zoals het hoort
Kars-cnc schreef: 02 nov 2020 12:16 Moet er ook nog koelvloeistof bij verneveld worden? In dat geval denk ik dat een aquarium blower sowieso niet heel goed gaat werken. Naast de flow in liters per minuut wil je ook een flinke luchtsnelheid opwekken en dat wordt moeilijk met een aquariumpomp ben ik bang. Maar misschien zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben?
Koelvloeistof zal wel handig zijn ja.
Ik kan een compressor krijgen, alleen maakt dat ding zo'n tering herrie, vandaar dat ik het eerst met een aquarium blower heb geprobeerd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 02 nov 2020 19:00 Ik zou zoiets maken met een Kogelkraantje, wat luchtleiding, en een stukkie locline.. maargoed.. ik ben nu eenmaal zo'n mafklapper die alles zelf bouwt..
Dat is een beetje vergelijkbaar met dit ding denk ik...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Chip blower

Bericht door FSSF »

Beetje hetzelfde probleem als waar de meeste ''thuisfrezers'' mee zitten. Dat Arie zo een ding zelf zou bouwen is leuk maar voor 10,- euro zijn die dingen van Ali veel leuker. Met een beetje prutswerk aan de nozzle kun je het rendement ook nog iets verbeteren.

Wat een beetje de oplossing voor jou is is om een stille compressor zien te bemachtigen of zelf te bouwen, ander spul levert toch niet genoeg druk om er effect van te hebben. Een stille compressor heb je tegenwoordig al voor 100/150,- euro. De luchtstraal zo goed mogelijk richten en op een lage druk laten werken of eens in de zoveel tijd de kraan even open zetten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

FSSF schreef: 02 nov 2020 21:00 Wat een beetje de oplossing voor jou is is om een stille compressor zien te bemachtigen of zelf te bouwen, ander spul levert toch niet genoeg druk om er effect van te hebben. Een stille compressor heb je tegenwoordig al voor 100/150,- euro. De luchtstraal zo goed mogelijk richten en op een lage druk laten werken of eens in de zoveel tijd de kraan even open zetten.
ik had deze gevonden:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Zou 4 liter genoeg zijn?
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Chip blower

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 02 nov 2020 22:46
FSSF schreef: 02 nov 2020 21:00 Wat een beetje de oplossing voor jou is is om een stille compressor zien te bemachtigen of zelf te bouwen, ander spul levert toch niet genoeg druk om er effect van te hebben. Een stille compressor heb je tegenwoordig al voor 100/150,- euro. De luchtstraal zo goed mogelijk richten en op een lage druk laten werken of eens in de zoveel tijd de kraan even open zetten.
ik had deze gevonden:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Zou 4 liter genoeg zijn?
Nee, dat is niet genoeg.
Wat je kunt doen is de diameter van de uitblaas opening verkleinen, ik zelf heb op dat uitblaaskopje een mondstukje van een MIG/MAG toorts opzitten, die heb je in diverse diameters. Ik heb deze besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/32810325 ... 4c4dQVJry0

Dat scheelt in ieder geval enorm is het lucht verbruik en ook met dat 0,8 mm nozzeltje is de luchtstraal ruim voldoende om spanen uit het werkgebied weg te blazen, ik heb er wel 2 op zitten omdat eentje naar mijn idee nooit altijd op de juiste plaats blaast.

En dat ziet er dan zo uit:
17258

Als je er (minimaal)smering mee wilt gaan maken dan raad ik je aan om het topic van kars-cnc hier over eens goed door te lezen, naar mijn idee is dit een van de betere oplossingen voor zo'n systeempje, ik zelf heb er eentje met zo'n blokje met 2 regelschroeven maar dat staat nooit precies goed ingesteld en zeker aan het begin duurt het ontzettend lang voordat er smeermiddel meekomt, dan ga je dus weer draaien aan de stelschroeven en moet je die na enkele minuten weer flink terugdraaien omdat het dan weer veel te veel is. Ook ruudderooy heeft een dergelijk systeempje zelf gemaakt zag ik van hem op de laatste CNC zone Brabant dag.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Chip blower

Bericht door remon_v »

Bedankt voor het advies!
Bedoel je dit topic (heb het nog niet door kunnen lezen):
viewtopic.php?f=22&t=18533
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Chip blower

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 03 nov 2020 09:21 Bedankt voor het advies!
Bedoel je dit topic (heb het nog niet door kunnen lezen):
viewtopic.php?f=22&t=18533
Ja, dat bedoel ik. En ruudderooy heeft eigenlijk hetzelfde gedaan met een kooppompje van Aliexpress.
Schijnt voortreffelijk te werken.
Plaats reactie