Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door Sven »

Ik ben nieuwe vacuumpods aan het maken.

Ik Gebruik een 6 mm pees die 4 mm diep zit. Die moet dus 2 mm geknepen worden, dat is best een stuk.
Het gaat prima maar een dieper liggende pees geeft meer klemkracht.

Hoe diep houden jullie aan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door janplastiek »

De mosrubber dichting zit bij mij 4,5 mm diep, ik gebruik ook een 6mm pees
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou het even na moeten meten, maar ik gebruik een vrij dunne mosrubber pees, en die steekt niet ver uit.. 't duurt meestal zo rond de 8 seconden na het afschakelen van de pomp eer ik mijn werk van de tafel krijg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door serum »

Owh vacuum! leuk!

Ik gebruik tegenwoordig voor de tafels/mallen een siliconenkoort. Die is iets zachter. Die frees je ongeveer 75% in. Normaalgesproken is dat iets van 80-85%. Het is ook niet erg als je het met een 1 snijder freest en het sleufje iets smaller is dan het snoer. Ik vind het fijn als je het snoertje iets uit moet rekken om het erin te leggen, het ligt dan mooi klem. Zorg dat je scherpe hoeken vermijd, zet er een radi op..

Trek je dieper vacuum dan drukt ie dat koortje wel plat bij voldoende oppervlakte, als je het met minder vacuum moet doen is de kans dat het rubber je Z beinvloed aanwezig. Dan kan je een wat gereserveerder hoogte van uitsteken hanteren.. ;)

'een dieper liggende pees heeft meer klemkracht' ? die snap ik ff niet. Je klemkracht kan niet alleen van de pees komen. Wat misschien een idee is is om het center van je pod (het contactvlak met je werkstuk) te voorzien van 400 grid waterproof schuurpapier.

De klemkracht is niet afhankelijk van hoe diep je pees ligt, maar meer met de oppervlakteruwheid en totale oppervlakte van vacuum (bij voldoende oppervlakte voor vacuum heb je meer klemkracht).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 29 nov 2020 11:51 'k zou het even na moeten meten, maar ik gebruik een vrij dunne mosrubber pees, en die steekt niet ver uit.. 't duurt meestal zo rond de 8 seconden na het afschakelen van de pomp eer ik mijn werk van de tafel krijg.
Dan kan je een ventieltje nemen die lucht toe laat. ik had hetzelfde 'probleem' maar er zijn simpele koppelingen die meteen lucht aan de vacuumplaat geven.

https://photos.app.goo.gl/EsCECtB8jxayqFZ59

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t ... el#p207777
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. die 8 seconden.. meestal ben ik toch met andere dingen bezig als de machine draait.. en als ik haast heb, dan trek ik de slang wel even los.. :)..

'k kan er altijd een 3weg koppeling met een kogelkraantje tussen zetten..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door Sven »

serum schreef: 29 nov 2020 11:51 'een dieper liggende pees heeft meer klemkracht' ? die snap ik ff niet.
Het indrukken van de pees kost kracht die uit het vacuum komt. De pees probeert je werkstuk weer los te duwen. Als dat lukt dan klemt ie niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door FSSF »

Mijn laatst gemaakte vacuumtafeltje, 4mm pees, 3,5mm diep 3,9mm breed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tafeltje op werk, 10mm pees, 9mm diep.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door serum »

Sven schreef: 29 nov 2020 13:45
serum schreef: 29 nov 2020 11:51 'een dieper liggende pees heeft meer klemkracht' ? die snap ik ff niet.
Het indrukken van de pees kost kracht die uit het vacuum komt. De pees probeert je werkstuk weer los te duwen. Als dat lukt dan klemt ie niet.
Een dieper liggende pees; misschien werkt het in tegenovergestelde richting als wat jij denkt.

Als de pees er harder tegenaan duwt heb je logischerwijs meer zijdelingse steun door de grip van de pees. Iets naar beneden duwen is 1 vers van het vacuum, vers 2 (misschien nog wel belangrijker) is dat het ook zijdelings vast ligt. (zo zou je bij het frezen, wanneer het materiaal het toestaat, kunnen overwegen om met rechte frezen of met downcutters te werken).

Vacuum is met ruwweg 1kg per cm2 redelijk hoor. Maar op werkstukjes van 3x3cm ofzo is het weer relatief weinig. Maar dan zou ik het vastleggen niet met vacuum doen. Maar dat kan je zelf ook nagaan.

Je bent afhankelijk van het samenspel tussen flow en onderdruk. Er zijn altijd redenen te verzinnen hoe je een werkstuk vast kan leggen. Vacuum is er slechts 1.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je moet het zo zien, de overdruk van buiten, moet ook rondom de pees kunnen komen, daardoor wordt de pees ook omhoog gedrukt tegen je werk aan, Kijk maar eens naar de ontwerpeisen voor een O-ring afdichting,
Als ik in een horloge de Oring groef te smal maak.. vergeet het maar.. dan dicht ie mooi niet af.. en loopt mijn horloge vol
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Diepte van pees in vacuum pod/tafel

Bericht door serum »

Klopt Arie. Die druk komt van alle kanten. Soms is daarom 3mm pees weer handiger dan 8mm.
Plaats reactie