Van welk materiaal is dit gemaakt?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door DaBit »

bbg schreef: 28 dec 2020 23:02 Ik heb geen ervaring met het printen van Polycarbonaat. Maar wel met Nylon, ABS, PETG en PLA. Is het vergelijkbaar met ABS printen?
Ja, scheelt niet zoveel. Het moet alleen mogelijk nog wat warmer en je filament moet goed droog zijn. Maar zoals gezegd: lichtdoorlatend is het wel, transparant niet. Of beter gezegd: bij mij niet.
Vraag me wel af of PU en/of epoxy voedselveilig zijn.
Ze zijn beiden in voedelveilige variant te krijgen. Heldere siliconen ook, dat is ook nog een optie. Dan kun je eventueel afgieten overslaan: een mal printen uit watjemaarhebtliggen en die volgieten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door janplastiek »

of je neemt een staaf PC en draait het dopje, goede scherpe beitel met een neusradius, werkstuk blijft wat matter dan uit plexiglas

van deze fabrikant verwerk ik, geleverd door Vink, zelfs voor pharma met FDA attest
https://www.ensingerplastics.com/en/shapes/food-safe
Breek de dag, frees een lijntje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door hfjbuis »

Dat kun je na het draaien toch heel goed polijsten met koperpoets, wordt het super helder van, of laat mijn geheugen mij in de steek!
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door Harm J Seef »

Je zou ook eens rond kunnen neuzen op de website van Voschemie.
Deze firma levert gietkunsstoffen en alle benodige gietmal-materialen.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door bbg »

Bedankt voor het mee denken! Zo komen er veel meer opties op tafel dan ik had durven hopen :lol: Zal de opties eens aan de eigenaar van de percolator voor leggen.
janplastiek schreef: 29 dec 2020 08:47 of je neemt een staaf PC en draait het dopje, goede scherpe beitel met een neusradius, werkstuk blijft wat matter dan uit plexiglas

van deze fabrikant verwerk ik, geleverd door Vink, zelfs voor pharma met FDA attest
https://www.ensingerplastics.com/en/shapes/food-safe
Ik zal eens op die website rond neuzen. Ik heb wel vaker vraag naar voedselveilig kunststof.
Harm J Seef schreef: 30 dec 2020 09:59 Je zou ook eens rond kunnen neuzen op de website van Voschemie.
Deze firma levert gietkunsstoffen en alle benodige gietmal-materialen.
Ik zal hier ook eens gaan zoeken. Ik had al even op polyservice en polyestershoppen gekeken maar die hebben momenteel geen transparant beschikbaar.

Nog iemand een goede tip waar PC filament goed te krijgen is? Bij reprapworld zie ik alleen PC van eSun. Bij 123-3D hebben ze alleen mengvormen PC-ABS PC-PETG die voornamelijk uit ABS of PETG bestaan.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door rien1959 »

Ik zou printen van PC maar snel vergeten. Probeer eerst maar eens of de leverancier een materiaalcertificaat kan leveren (FDA). Zo niet dan is het materiaal niet zuiver en moet je het absoluut niet gebruiken voor deze toepassing !
Plaats reactie