Toolsetter

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Toolsetter zou NC moeten zijn.. zodat de machine al niet eens gaat bewegen als de setter niet in orde zou zijn..

wat kapjes/deksel betreft.. 'k heb indertijd een collega (kei in plaatwerk) een kap laten maken, nadat ik de stylus van de taster gerukt had met lange boorspanen, en er zijn kappen leverbaar af fabriek, ik meen dat HAAS onder andere een scharnierend kapje heeft (zie ook de Video's van "Uncle BumbleFuck" oftewel AvE)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Ballegooijen »

DaBit schreef: 03 jan 2021 10:54 En wanneer was nou precies de laatste keer dat je besturing niet reageerde op de toolsetter?
Het is niet zo zeer dat de software niet reageert maar je moet de ruwe freeslengte meten en die invoeren. Bij een van die 2 zaken kan er wat mis gaan gaan. Als de Z dan naar beneden gaat en je hebt een lengte van 80mm opgegeven en de freeslengte is 100 gaan gaat het toch fout. Het is dus niet om de machinefouten te controleren maar de fouten van de machinist !
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolsetter

Bericht door DaBit »

Maar dan stopt je machine toch alsnog als-ie een onverwachte probe-trigger ziet? Of gaat Eding door met bewegen als de probe triggert bij een G0/G1/G2/G3?

Ik vind het onnodige schijnveiligheid, zo'n extra contact. Maakt de boel alleen maar complexer en foutgevoeliger zonder veel zinnigs toe te voegen. Tenzij Eding of Mach3 de probe totaal negeert als er geen probe-beweging bezig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt in EdingCNC instellen dat ie stopt bij onverwachte probetriggers.. maar.. dan moet je zelf wel even rekening houden met het gegeven dat de machine dan wel op tijd kan stoppen..

't is dus wel zaak om de voeding override uit te schakelen, en een bepaalde "Maximale" voeding in te schakelen (ja.. dat kan.. M48/M49/M50 even uit mijn hoofd) zodat je niet tijdens het afremmen alsnog je probe van de tafel beukt..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolsetter

Bericht door DaBit »

Daar zou zo'n extra contact in de setter ook niet tegen helpen. Dan ben je zelfs nog verder door je overtravel heen.
En je moet wel heel traag decelereren of heel hard gaan wil je aan een paar millimeter overtravel niet genoeg hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Ik weet niet op welke snelheden jullie je tools inmeten en waar de acceleratie op staat? hier gaat het inmeten op 100mm/min Aanvoersnelheid richting de probe (globale toollengte ingeven in de macro) gaat met G0, de laatste 10mm gaat met 100mm/min. acceleratie gaat richting de 3000mm/s2

Na het activeren van het 2e contact heb je nog zo'n 5 mm overtravel.

Je kan het 2e contact eenvoudig opnemen in je e-stop of pauze circuit. Je hebt maar een paar dingen die het kunnen triggeren in beide circuits, redelijk eenvoudig te trouble-shooten.

Over trouble shooten gesproken.. probleem met je 24v voeding opgelost Bart?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toolsetter

Bericht door DaBit »

Ja, de voeding die erin zit is overduidelijk rot, maar ik heb inmiddels een vers voedingkje van een gerenommeerd merk klaarliggen. Momenteel hangt er nog even een losse voeding naast; eerst even de rommel opruimen en sorteren die zich in de loop der jaren rondom de machine verzameld heeft zodat ik de kap aan de achterkant eraf kan halen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

gaat met G0, de laatste 10mm gaat met 100mm/min. acceleratie gaat richting de 3000mm/s2
't belangrijkste is.. heb je de feedrates "Vastgelegd"?.. je kunt middels M50 P de voeding op een bepaald percentage Override vastzetten
Zéér aan te bevelen voor het werken met een taster of toolsetter, immers.. je wilt altijd tasten met dezelfde feedrate.
Plaats reactie