Vetspuit

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Vetspuit

Bericht door chimaerion »

Ik heb onlangs een wurth vetspuit gekocht voor het smeren van de lineaire geleidingen en kogelomloopmoeren van mijn portaalfrees.
Deze: https://eshop.wurth.be/Product-categori ... %40searchA

Nu is het zo dat ik de kogelomloopmoeren kon voorzien van vet maar de meeste wagentjes van de geleidingen lukken niet: het vet komt uit de vetspuit en rondom de vetnippel in plaats van in het wagentje.

Ik heb de kogeltjes van de nippels nagekeken en ze zitten niet vast ofzo, ik kan ze gemakkelijk indrukken.

Ik heb ook geprobeerd om heel hard druk uit te oefenen op de koppeling van de vetspuit zodat deze goed aansluit op de nippel, maar tevergeefs.

Ik kan de nippels ook er niet meer afhalen, want lineaire geleidingen zitten in de weg en ik kan de nippels er niet uitdraaien.


Heeft er iemand een oplossing om de wagentjes toch van te kunnen voorzien of een betere koppeling voor de vetspuit?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vetspuit

Bericht door Kjelt »

Wellicht zou je nog een spuit met dikke naald met Luer Lock kunnen proberen.
De naald diameter zal dan overeen moeten komen met de opening van de nippel van het wagentje (moet het vet wel door de naald gaan) en je hebt speciale naalden nodig zonder filter (alles in het ziekenhuis werkt dus niet).
De naalden voor soldeerpasta werken en die kun je in diverse maten krijgen.
Vergeet niet de Luer Lock te nemen anders vliegt je naald bij de minste druk al van de spuit af.
En anders de lineaire rails zelfs insmeren.

Evt kan ik wel een 3cc spuit met naald (geef dan wel even de diameter aan) naar je toe sturen om het uit te proberen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vetspuit

Bericht door Kjelt »

Ik vind het toch wel vreemd trouwens dat je met zo'n drukspuit niet er doorheen komt.
Heb je wel de kanaaltjes doorgeboord of gebrand voor je de vetnippels monteerde ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vetspuit

Bericht door serum »

Ik gebruik een vetspuit met een conische kop, klemt nergens omheen en pers er met speels gemak vet in. Grote kans dat er geen gaatjes achter de nippels zitten en het er dus tussenuit perst ipv erin.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Vetspuit

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 03 jan 2021 17:14 Ik vind het toch wel vreemd trouwens dat je met zo'n drukspuit niet er doorheen komt.
Heb je wel de kanaaltjes doorgeboord of gebrand voor je de vetnippels monteerde ?
Ik heb niks van kanaaltjes van de nippels doorgeboord of wat dan ook, ik verwachtte dat die openingen allemaal al goed waren. Het zijn echte THK geleidingen in NL gekocht.
Ik zal eens kijken naar die luer lock naald.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vetspuit

Bericht door serum »

Die nippels kan je er aan 6 kanten indraaien, doorgaans maken ze er geen gaatjes in en leveren ze de nippels er los bij.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Vetspuit

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 03 jan 2021 18:09 Die nippels kan je er aan 6 kanten indraaien, doorgaans maken ze er geen gaatjes in en leveren ze de nippels er los bij.
Ah dat zal het waarschijnlijk zijn. Wel klote. En ik kan ze met geen enkele manier eruit draaien, want het zijn nippels onder een hoek (45 graden).
Had ik maar rechte, was het een fluitje om ze ter vervangen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vetspuit

Bericht door Kjelt »

Even in de handleiding van die wagens kijken dan want bij bv de Hiwin wagens staat er expliciet vermeld dat je een gaatje moet boren/branden daar waar je de nippel er op schroeft. Als de nippels al gemonteerd earen dan zal het wel goed zijn als je ze ze,f erop geschroefd hebt denk ik dat dit je probleem wel eens zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Vetspuit

Bericht door Rocnc »

Die nippels kan je er aan 6 kanten indraaien, doorgaans maken ze er geen gaatjes in en leveren ze de nippels er los bij.
Is er niet een van de overgebleven 5 plekken over waar je nu een nieuwe nippel ik kan schroeven? Dan laat je de huidige gewoon lekker zitten waar hij zit.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vetspuit

Bericht door serum »

Ja, daar dacht ik ook aan. Ik heb volgens mij nog wel een aantal rechte M6 nippels voor je liggen. Hornbach heeft die dingen ook zag ik.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Vetspuit

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 03 jan 2021 21:56 Ja, daar dacht ik ook aan. Ik heb volgens mij nog wel een aantal rechte M6 nippels voor je liggen. Hornbach heeft die dingen ook zag ik.
Ik heb eens gekeken en aan de zijkant zie ik inderdaad vier extra gaten blinde gaten, wel zonder schroefdraad of wat dan ook. Daarin boren lijkt me ook niet bijster slim om er dan nippels in te steken.

Ik heb een needle nose koppeling besteld die ik op de vetspuit kan zetten. Eens wat dat geeft.
cncjohn
Berichten: 163
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Vetspuit

Bericht door cncjohn »

Zo een 45graden smeernippel bestaat toch uit twee delen
Als je eerst het 45 graden stukje weghaald dan kun je daarna de basis eruit draaien
Of heb je die optie niet

Mvg john
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vetspuit

Bericht door serum »

chimaerion schreef: 04 jan 2021 14:19
serum schreef: 03 jan 2021 21:56 Ja, daar dacht ik ook aan. Ik heb volgens mij nog wel een aantal rechte M6 nippels voor je liggen. Hornbach heeft die dingen ook zag ik.
Ik heb eens gekeken en aan de zijkant zie ik inderdaad vier extra gaten blinde gaten, wel zonder schroefdraad of wat dan ook. Daarin boren lijkt me ook niet bijster slim om er dan nippels in te steken.

Ik heb een needle nose koppeling besteld die ik op de vetspuit kan zetten. Eens wat dat geeft.
Nee, boren zou ik ook niet doen. Een hete pin is al een verstandiger idee.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Vetspuit

Bericht door chimaerion »

Voor degenen met een gelijkaardig probleem: bij mij lag het dus aan de koppeling van de vetspuit zelf.
Ik heb zo een needle nose adapter besteld en daarmee heb ik alle wagentjes van vet kunnen voorzien.

Met die needle nose druk je op het balletje van de vetnipple en druk je het vet erin.

Zie onderaan voor foto's.

https://imgur.com/FZd6gkb

https://imgur.com/tR3fwDT
Plaats reactie