hulp bij tandheugel overbrenging.

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door Martinw. »

Hallo,

Na een planning en verzamelen van informatie en materiaal (extrucie) ben ik op zoek naar forumleden die mij wat meer op weg willen helpen met een tandheugel overbrenging.

Het plan is om mijn 2de cnc machine zelf te gaan bouwen, ik doel op een werk bereik van 1220 x 2440 waarbij het vooral gebruikt word voor hout en wil dit gaan aansturen dmv tandheugel overbrenging. de basis die ik gebruik qwa ontwerp is gebaseerd op die van Avid cnc, deze maakt gebruik van een nema 34 motor op een plaat gemonteerd met vertraging, dit alles wordt dmv een veer strak op een tandheugel getrokken om zo de backlash te minimaliseren.
voor mijn machine heb ik dus 3 van dit soort elementen nodig 2x Y-as en 1x X-as. na contact met hun te hebben gehad willen ze mij een element los verkopen, deze moeten dan ongeveer 230 euro per stuk kosten incl. verzend en import maar excl. stappen motor.

Nou ben ik wat gaan zoeken op het forum en heb van een aantal gebruikers gelezen dat zei ook met een soort gelijk systeem hebben gemaakt.
om nou niet direct rond de 750 euro kwijt te zijn vraag ik via deze weg of er iemand is die mij op weg kan helpen eventueel hiervoor onderdelen kan maken (tegen betaling) natuurlijk. Ik woon bij Eindhoven

Specs:

Wat ik tot nu toe verzameld heb:

4080 extr. voor het frame
8080 extr. voor hoogte x-as
80160 extr. voor x-as
Rexroth geleiding 25 voor x en y-as

Wie durft mij verder te helpen?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door benkr »

Zo'n aandrijfunit zoals op hun website staat zou ik gewoon helemaal zelf maken, het voorbeeld heb je van de AVID website, maar zo hier en daar wat aanpassen naar je eigen machine is zeker aan te bevelen.
Als het je 2e machine is dan heb je de eerste wellicht ook nog, dingen zelf frezen hoeft dus geen probleem te zijn.
Ik zou als eerste afstappen van die Nema34 motor, hier op het forum zijn de JMC servomotoren erg in trek. Ik schat in dat een Nema23/Nema24 exemplaar ruim voldoende power levert voor jouw machine, er komt tenslotte nog een fikse vertraging op.

Ik bedoel deze motoren:

https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 4a12UDTcJQ

Maar plaats eens wat foto's of tekeningen van je plannen, dat spreekt veel meer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door hfjbuis »

Een tandheugel wordt vaker bij plasma snijders gebruikt. Zo wat ik gelezen heb, is dan de "backlash" toch minder dan 0.2 mm.
  • Heb je voor hout echt zo'n kleine "backlash" nodig?
  • Ik begrijp uit je verhaal (denk ik) dat je een houder wilt laten maken voor de montage van de stappenmotor. Een foto van het te maken onderdeel en ongeveer de maten helpen.
  • Als je gaat bouwen, zul je t.z.t. toch minstens een schets moeten maken. Is het nu maken van deze schets geen optie?
  • Je hebt heel wat onderdelen nodig. Als je alles wilt laten maken, kan het best duur worden!
Martinw.
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2018 13:57
Locatie: Geldrop

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door Martinw. »

Nou, het uploaden van foto's is gelukt. wat een operatie haha.

benkr die servo motoren zien er wel interessant uit, ik had sowieso het idee om een closed loop systeem te nemen, ik ga er mij eens in verdiepen.
helaas is mijn huidige cnc machine niet geschikt om alu platen van 15-20 mm te frezen. maar dit kan ik wel uitbesteden via dit forum.

hfjbuis ik denk dat ik 1 setje ga bestellen en daar dan een vector tekening van probeer te maken dat schept dan wat mee duidelijkheid.

om deze set zou het dan moeten gaan.

22398

22397
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door Zee&Zee »

Izie ik het goed en is het tandheugel rondsel van Alu en mee gefreesd in de grote pully ? Of komt er nog een extra vertraging op ?
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door serum »

Heb je planetaire reductie overwogen?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door benkr »

Zee&Zee schreef: 15 jan 2021 15:40 Izie ik het goed en is het tandheugel rondsel van Alu en mee gefreesd in de grote pully ? Of komt er nog een extra vertraging op ?
Nee, ze zeggen ergens op hun website dat het een aluminium riemwiel is en een stalen tandwiel.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door benkr »

Martinw. schreef: 15 jan 2021 14:42 hfjbuis ik denk dat ik 1 setje ga bestellen en daar dan een vector tekening van probeer te maken dat schept dan wat mee duidelijkheid.
Waarom zou je er eentje bestellen en er dan achter komen dat je toch het een en ander aan moet gaan passen omdat het anders niet zo makkelijk maakbaar is, waarom dit ding niet helemaal vanaf nul naar je eigen wensen en machine opnieuw tekenen.
En inderdaad, dat freeswerk komt wel goed, mensen genoeg die dit voor je willen doen.

Maar inderdaad, zeker als je die JMC servo's wil gaan gebruiken dan zou ik een planetaire vertraging eens overwegen.
Het maakt je hel ontwerp echt stukken eenvoudiger en de vertraging moet zowiezo groter omdat die motoren veel sneller zijn dan een stappenmotor.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door benkr »

En als je toch wat wil koen, overweeg dan ook deze oplossing eens:

https://team-haase-shop.de/maschinenelemente.html

Dat is zeker ook een optie, je KO spindel kun je gewoon star monteren, dus lengte is never nooit een probleem.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door hfjbuis »

Martinw. schreef: 15 jan 2021 14:42 hfjbuis ik denk dat ik 1 setje ga bestellen en daar dan een vector tekening van probeer te maken dat schept dan wat mee duidelijkheid.
Is niet nodig, de foto maakt voor mij de vraag duidelijk.

Dat zijn veel onderdelen om te maken en niet alles is frees werk.
  • Is de rest van de machine wel geschikt om zwaardere motoren op te zetten?
Ik zou een ontwerp maken dat met zo min mogelijk onderdelen functioneel geschikt is en maak baar met de huidige freesmachine. Daarna zou ik op de nieuwe freesmachine onderdelen maken voor de uiteindelijke situatie, zodat het mooi uitziet en beter werkt. Ik ben bang dan anders de kosten hoger zijn dan van een nieuw te kopen machine. Natuurlijk kun daarbij je voor wat je echt niet zelf kunt maken op dit moment een beroep doen op de leden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door serum »

benkr schreef: 15 jan 2021 16:45 En als je toch wat wil koen, overweeg dan ook deze oplossing eens:

https://team-haase-shop.de/maschinenelemente.html

Dat is zeker ook een optie, je KO spindel kun je gewoon star monteren, dus lengte is never nooit een probleem.
Blijft een zeer interessante oplossing vind ik. Kan mij herinneren dat er een andere duitse aanbieder was die deze sets ook leverde, tegen een veel gunstigere prijs maar kan deze niet terugvinden. Heb jij nog een idee wie dat was?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door benkr »

serum schreef: 15 jan 2021 17:14
benkr schreef: 15 jan 2021 16:45 En als je toch wat wil koen, overweeg dan ook deze oplossing eens:

https://team-haase-shop.de/maschinenelemente.html

Dat is zeker ook een optie, je KO spindel kun je gewoon star monteren, dus lengte is never nooit een probleem.
Blijft een zeer interessante oplossing vind ik. Kan mij herinneren dat er een andere duitse aanbieder was die deze sets ook leverde, tegen een veel gunstigere prijs maar kan deze niet terugvinden. Heb jij nog een idee wie dat was?
Nee, ik heb deze een keer als bladwijzer weggeschreven, vandaar dat ik hem nu terug kan vinden.

Als het om de prijs gaat dan zou je dat tandwiel/ KO moer houder kunnen kopen en de rest zelf maken, dat is wel te doen maar bedenk dat je wel één of twee hoekcontact lagers (ligt aan het type) nodig hebt, die zijn ook niet goedkoop.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door serum »

benkr schreef: 16 jan 2021 00:26 Nee, ik heb deze een keer als bladwijzer weggeschreven, vandaar dat ik hem nu terug kan vinden.

Als het om de prijs gaat dan zou je dat tandwiel/ KO moer houder kunnen kopen en de rest zelf maken, dat is wel te doen maar bedenk dat je wel één of twee hoekcontact lagers (ligt aan het type) nodig hebt, die zijn ook niet goedkoop.

Valt mee Ben, een set 7008 lagers van een voor mij bekende en goede leverancier heb je voor 15 euro. Wil je een nog lagere prijs' kan je overwegen een paar standaard lagers te pakken en een tweetal axiaallagers te gebruiken. Hoekcontact zou mijn voorkeur hebben voor een simpelere constructie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij tandheugel overbrenging.

Bericht door DaBit »

En iets minder stijf want minder compact maar voor ons doel royaal stijf genoeg: 72xx serie lagers zijn meestal ook knap betaalbaar en bij de lagerboer om de hoek te krijgen. Of 1 stuks 32xx lager; in theorie heb je omkeerspeling, en de praktijk is dat met 0,01mm of minder verwaarloosbaar genoeg.

Kwa kosten: vergeet ook niet dat je het vastlager en loslager aan weerskanten van de KO kwijt bent. Als je die van enigzins fatsoenlijke kwaliteit wil hebben dan ben je ook een klein vermogen kwijt.

Ik heb trouwens nog steeds wat servomotoren met planetaire reductie liggen (en dit is zo'n beetje precies de applicatie waar die ook voor gebruikt werken): https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=19159
Zou bruikbaar kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie