Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door hanjelle »

Ik bouw een CNC plasmatafel van plm 3x1,40 meter. Tafel krijgt een portaal met op de lange zijde aan weerszijden motoren. Tafel en portaal is opgebouwd uit alu profielen met geleidingen. In totaal 3 NEMA34 stappenmotoren. Ik wil de aandrijving doen met eindige tandriemen.

Snijsnelheden liggen tussen de 500-8000 mm/minuut. Kan iemand mij helpen met het opzetten van een juiste configuratie t.a.v. vertraging? Hoe pak ik dit aan? Uit de bij de motoren geleverde koppeltabellen haal ik dat ze max 450 rpm draaien (zie bijlagen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door DaBit »

Wat voor tandriemen, en hoe laat je ze lopen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door hanjelle »

DaBit schreef: 21 jan 2021 16:11 Wat voor tandriemen, en hoe laat je ze lopen?
Mijn idee is eindige tandriemen te nemen die ik met de tanden naar de tafel toe strak langs de alu-profielen opspan. De benodigde breedte van de riemen zou ik graag ideeën over horen. Ik dacht vervolgens per as dan looprol, riemschijf, looprol te doen. Zoiets:

22440

Betere ideeën natuurlijk welkom. Rechtstreeks een riemschijf op mijn motoren betekent dat mijn motoren vooral bij lage snijsnelheden heel langzaam draaien. Ik vraag me af wat een goede range tussen toerentallen is en op welke wijze ik dat bereik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door DaBit »

Jouw stappenmotoren presteren uitstekend bij lage toerentallen; vanaf 100rpm ofzo bijft het geleverde vermogen zo op het oog vrijwel constant (bij 200rpm is het koppel al zowat gehalveerd).

Stel nu dat je de afgelegde afstand per omwenteling eigenlijk zo klein mogelijk wil hebben om de resolutie per stap zo hoog mogelijk te houden. Dan zou je tot zo'n, zuiguitdeduim, 400rpm willen gaan. Bij 8000mm/min is dat 20mm/omw.

Breedte riem durf ik nog even geen uitspraken over te doen, maar de onderbuik zegt dat je zeker voor de lange as niet onder de 25mm breedte wil gaan zitten. Dan is HTD5M zo'n beetje het kleinste wat nog praktisch is. Voor 20mm/omw zou je dan een 4-tands tiemschijf nodig hebben, die bestaat niet. Vertragen dus. Een 12-tands riemschijf is de kleinste praktische, en met een 3:1 vertraging levert je dat de gewenste 20mm/omw op. Een 16T met 4:1 vertraging levert een iets minder grote belasting van je riem op.

Als je nu weet wat je gewicht is en wat je gewenste acceleratie is dan ga je er achter komen dat wat harder dan die 8000mm/min verplaatsen voor de ijlgang waarschijnlijk nog prima kan. 8000mm/min klinkt snel, maar als ik dat zou hebben op een as van 3 meter lang dan val ik in slaap als ik van de ene naar de andere kant moet joggen.

Ik weet verder eigenlijk niet of stukken elastiek, euh, tandriemen voor die lange assen wel zo handig zijn; van plasmasnijders heb ik niet zoveel verstand. Maar daar kunnen de plasmafanaten hier vast wel wat over zeggen.
Ik zou zowiezo eens googelen op 'Servobelt' en kijken of dat wat voor je is, of een tandheugel overwegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door Jelleh »

Dank voor je uitgebreide reactie! Die 25 mm klinkt me niet zo gek. En t zal een tandriem moeten worden die nietbof nauwelijks kan rekken lijkt me. Ik ga even puzzelen met je getallen. Paar vraagjes wel:
- je rekent met het aantal tanden voor de vertaging, dat kan ik volgen. Maar het is toch juist de omtrek die de afstand per omwenteling bepaalt?
- een 12 tands zoy dus ideaal zijn. Ik moet kijken of dat past. Mijn uitgaande as is al 14mm dus dat zal wel van invloed zijn. Te kleine tandwielen/riemschijven gaan niet passen ben ik bang

Gr. Jlelle
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door DaBit »

Jawel, maar als ik een hart-hart afstand van 5mm tussen de tanden heb en de riemschijf heeft 10 tanden dan is de effectieve omtrek dus 10x5=50mm.

Niet-rekkende tandriem is verder best relatief, en over het algemeen is niet aan de onderkant van het mogelijke aantal tanden gaan zitten ook wel slim; dan word de riem minder gebogen en gaat ie langer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door Jelleh »

Ah! Dan snap ik het! Ik ga eens puzzelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij hoort er een tandriem tegengesteld onder te liggen, die kun je spannen, en hoeft die bovenste tandriem minder op spanning gebracht. Weet het niet precies, maar gevoelsmatig zou er wel wat inzitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door DaBit »

Dat is dat 'servobelt' principe inderdaad.

Volgens mij de enige toepassing in CNC-machines waar T-systeem riem tot zijn recht komt :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hanjelle
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019 10:18

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door hanjelle »

Ik heb eens gezocht op servobelt maar kan er geen prijzen van vinden. Het systeem ziet er zeker veelbelovend uit!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door DaBit »

Ik denk ook niet dat je dat als hobbyist wil betalen. Maar je kunt uiteraard een aanvraag doen.
T5 of T8 riem is verder goed te krijgen en de constructie van zo'n servobelt ding is niet erg ingewikkeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door benkr »

Ik heb het ooit gevraagd, kreeg een heel arrogante vertegenwoordiger te spreken die me vertelde dat ik richting 10.000 Euro moest denken.
Ik heb meteen de man zijn gegevens weggegooid, wat een bal zeg.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Over een riem is hier al vaker gesproken. Servobelt zou wat kunnen zijn. Zelf maken ook. Wat is er mis met tandheugel?

Omtrek van mijn tandwiel is 80 mm, vertraging opdubbel aangedreven brug is 5 , closed loop leadshine nema 34. Andere is direct drive en een motor van stappenmotor.nl

En 1400 mm? Waar koop jij je platen?
Jelleh
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2018 19:35

Re: Hulp bij tandriemaandrijving plasmasnijder

Bericht door Jelleh »

Niks mis met tandheugels hoor. En zelf maken is een optie inderdaad.

Kun je eens een foto plaatsen van hoe je die vertraging hebt opgebouwd? Ik kan wel wat goede voorbeelden gebruiken.

3000 en 1400 mm heeft meer te maken dat ik mijn gantry dan overal goed kan parkeren zodat het bed mooi vrij is. Ik ga uit van platen van 1000x2000.
Laatst gewijzigd door Jelleh op 23 jan 2021 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie