Wormwiel hobben met tap

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wormwiel hobben met tap

Bericht door Sven »

Ik ben aan het experimenteren met het hobben van een wormwiel in pom.

Na wat filmpjes bekeken te hebben gewoon wat gaan proberen.
Ik ben gewoon lomp aan de gang gegaan en dat geeft best aardig resultaat.

Maar hoe moet je nou te werk gaan voor het beste resultaat?
Wat ik in de filmpjes zie zijn twee methodes:

- Vanaf de zijkant
- Vanaf de lengterichting van de tap

Volgens mij ga je als je vanaf de zijkant begint sowieso de draad vernachelen. Met de tap op exact de juiste schijfdiameter loopt de schreofdraad mooi over. Doe je dat niet dan moet de schroefdraad verspringen.

Vanaf de lengterichting van de tap zou je volgens mij hoogstens de draaddikte (dezelfde als de spoed) in een keer in het materiaal kunnen laten duiken, of je moet een geprepareerde tap nemen die als het ware zelf "voorboort".
Maar die moet dan even lang zijn als de omtrek, anders trekt ie de boel ook weer kapot?

Hier is de berekening die ik heb gebruikt maar al heel vlot heb losgelaten om lomp door te drukken en een diepere groef te krijgen:

m12 spoed 1.75
Schijf 60 : binnenmaat van schroefdraad is dan 56.5
tap op 34.25

22566

In deze groef loopt de draad dus niet mooi over.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wormwiel hobben met tap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik in de filmpjes zie zijn twee methodes:

- Vanaf de zijkant
- Vanaf de lengterichting van de tap
Vanaf de lengterichting van de tap, klinkt voor mij als de enige methode om in één keer een goede worm te krijgen, zonder verloop (afgezien van enige slip/weerstand van het wormwiel in wording.
je zou het wormwiel kunnen voordraaien, dus, stel je gaat uit van een M10 (spoed 1.5) dan draai je een groef voor met een radius van 4.25 mm, dan is de bulk van het materiaal er al uit, en snijden alleen de tanden van de tap (neem je een blinde tap, dan zit er meestal een centergat in, en kun je de tap eventueel met een Center ondersteunen..
Dan kun je em volgens mij gewoon in één keer op diepte zetten, en dan rustig axiaal invoeren..
Als je een tap hebt met een wat langere aansnijding, dan kun je die ook wel zo invoeren dat er meteen meerdere tanden in aangrijping zijn, en dat is weer gunstig voor de rotatie-voeding, de kracht daarvoor moet tenslotte volledig uit de tanden van de tap komen..
Als je het helemaal netjes wilt doen.. zet een stepper op je draaibank spindel, en zet de 4de as op de slede.. dan kun je de rotatie van de spindel aan die van het wormwiel koppelen...
Of.. als je een freesbank hebt.. vervang de spindel voor een stepper aangedreven spindel, dan heb je ook Spilorientatie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wormwiel hobben met tap

Bericht door Sven »

Hee, dat laatste stukje, die had ik nog niet bedacht terwijl die zo voor de hand ligt...

Ik heb een hoogtoerige 4e as, dan is het misschien haalbaar om alles aan te drijven, ik had alleen nog maar gedacht aan de tap aandrijven en de 4e as te laten meenemen. Maar dan redt de langzaam draaiende tap het meenemen van de 4e as misschien niet.

Maar, volgens mij zou je een tap ook een snijpunt moeten kunnen geven, dan pak je alles in een keer.
Nu nog kijken of ikke zo'n punt kan maken....

Kan een m16 tap in een 13 mm collet? :)

Oh, wacht even...
De snijsnelheid/voeding van de frezende punt past denk ik niet zomaar bij de spoed van de tap....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wormwiel hobben met tap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar, volgens mij zou je een tap ook een snijpunt moeten kunnen geven, dan pak je alles in een keer.
Nu nog kijken of ikke zo'n punt kan maken....
"Snijpunt".. hoe moet ik dat zien?.. als een snijdende punt?.. Beter dan een freesje pakkendie 't dichtst bij de radius komt.. freesje 8 moet de truuk wel doen.. desnoods zet je em 0.25mm dieper, dan snijdt ie in eerste instantie 't meest aan de zijkanten. en daarmee heb je ook de meeste kracht om je wormwieltje rond te trekken..

zou ik Wormwielen in hogere oplagen moeten gaan maken.. dan bouwde ik daar een inrichting op mijn draaibankje voor.. Spindel wordt de C-as, Wormwielhouder de A-As..

Wat ook nog een optie is.. Hou je vast.. Men neme een stukkie goudgerand zilverstaal.. 1.2510 of vergelijkbaar.. (kun je vlamharden)
dan draai je een asje met groeven, in hetzelfde profiel als je draad.. maar dan recht.. dan moet je wel je werk onder de spoedhoek zetten (op de freesbank zou dat betekenen dat je je A-as schuin moet zetten.. als in, gekanteld om de Y-as.
dat gedraaide asje, daar slijp, of frees je dan spaangroeven in.. zodat je een profielfrees krijgt..
Dan kun je per tand roteren.. en... de tanden boven en onder degene die't meeste werk doet, snijden de flanken van de tanden boven en onder netjes na..

volgens dezelfde methode, maar dan met je 4de as gewoon vlak op de tafel kun je prima tandwieltjes maken..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wormwiel hobben met tap

Bericht door Sven »

Ja,, ik bedoelde inderdaad een snijdende punt. (Ik lees nu pas de betekenis als "punt waar twee lijnen elkaar snijden...)

Bovenstaande proefje heb ik in de draaibank gedaan.
Maar uiteindelijk wil ik kleine series gaan maken. Zeg 20 per keer.

Als dat lukt met de 4e as dan fijn, dat positioneren zal heel wat fijner gaan dan op mijn draaibank.

Eerst maar wat proefjes doen als de drukte weer voorbij is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wormwiel hobben met tap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben met een ontwerpje bezig voor een 5de as op mijn freesbank.. daarmee kan ik de B-as onder een hoek zetten.. en dat geeft me tevens de mogelijkheid om met een Freesje de boel te maken.. zou wel fijn zijn.. want ik heb wel meer ideetjes, waar een wormwiel in past..
te denken valt aan kleine aandrijvingen met een vertraging..
't zelfde freesje kun je dan inzetten om tandwieltjes te frezen.. allemaal niet heel spannend.. je moet het alleen een keer gedaan hebben..
Plaats reactie