Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

De arduino sw draait direct ook op een esp32 dan heb je ook meer geheugen en Bluetooth tooth en WIFI en kan je meteen een html interface maken.

Zou met onze oplossing ook zo kunnen, maar snap de keuze van van een spuit ook wel.

Wij wilde gewoon een optie opensource beschikbaar maken.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 14 feb 2021 18:40 Die spuit is voor mij een compactere opzet die ik met de freesmachine kan maken.
Best een aardig idee voor een kleinschalige opzet lijkt mij! Met een 20ml spuit kun je toch al gauw 20 tot 60 minuten koelen zonder opnieuw vullen. Een klein probleem wat nog wel eens kan opduiken is het materiaal van de zuiger. Je zult waarschijnlijk even moeten zoeken naar het juiste materiaal voor de koelvloeistof die je wilt gebruiken. Ook mag er absoluut geen slipstick zijn om een continue flow bij deze lage opbrengst te realiseren. Ik hoor graag als het lukt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hfjbuis »

Best een aardig idee voor een kleinschalige opzet lijkt mij! Met een 20ml spuit kun je toch al gauw 20 tot 60 minuten koelen zonder opnieuw vullen.
Ik gebruik nu verdunde boorolie (1:15) en een kwastje. Dat zijn toch maar kleine hoeveelheden.
Ook mag er absoluut geen slipstick zijn om een continue flow bij deze lage opbrengst te realiseren.
Over slip-stick heb ik nog niet nagedacht. Ik wil ook geen nevel/mist, maar een gedoseerde "druppelaar" die ik automatisch aan/uit kan zetten.
Een klein probleem wat nog wel eens kan opduiken is het materiaal van de zuiger. Je zult waarschijnlijk even moeten zoeken naar het juiste materiaal voor de koelvloeistof die je wilt gebruiken
.
Het zal uiteindelijk wel een aluminium "spuit" worden met een aluminium zuiger en een oliebestendig o-ring uit mijn o-ring doosje. Niet zo "top of the bill" als jullie ontwerp maar goed genoeg om het kwastje te vervangen zonder nevel in mijn hok, geschikt voor incidenteel draai werk!
Ik hoor graag als het lukt.
Is uiteraard geen probleem en ook als het niet lukt, zal ik het laten horen.
Wij wilde gewoon een optie opensource beschikbaar maken.
Het PCB ontwerp (eagle) en de software (C) zal ik t.z.t posten, dat is geen hogere wiskunde. Ik hoop/verwacht dat ik voor de software Grbl_ESP32 kan gebruiken, zonder aanpassing, slechts geconfigureerd met een paar macro's in gcode. Zo niet, dan zal ik dit als basis nemen en hier en daar een klein beetje aanpassen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 14 feb 2021 12:49 Ik denk dat ik dat ga doen m.b.v. een grote injectie spuit. Die worden in ziekenhuizen ook gebruikt voor het doseren in kleine hoeveelheden. Deze zijn (zonder naald) op alie en ebay wel te krijgen.
Gewoon even bij de apotheek halen, daar haal ik wel vaker wegwerp spuiten ook wel 60ml, kost je misschien wel €0.50 dus eerst budget gaan vragen bij de directie. :lol:
Ik vind het idee wel leuk, vraag me af hoe die vloeistofstroom er uit ziet bij zulke kleine hoeveelheden, en of dat een beetje regelbaar is.
Als je er een T-stuk bij zet met 2 kogelventieltjes, kun je wanneer je de boel uitzet die spuit weer terug in de home positie laten lopen en zichzelf dus weer vol laten zuigen voor de volgende sessie.

De inwendige diameter van zo'n 60ml spuit is 29mm, kun je voor de grap even uitrekenen wat de snelheid moet worden.

@Kars, wat gebeurt er nu eigenlijk met die slang als je fenella gebruikt? Gaat dat stuk in de rollenpomp?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Zoals ik het van Audiomanics begrepen werd zijn zachte siliconenslang met Fenella hard(er) waardoor de peristaltische pompfunctie niet meer functioneerde.
Ben inderdaad wel benieuwd wat er bij Kars zijn slang gebeurd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 09:57 De inwendige diameter van zo'n 60ml spuit is 29mm, kun je voor de grap even uitrekenen wat de snelheid moet worden.
Voor 10 ml/uur is dat 0.002 mm/min

Dat past goed bij een mini plunjer pomp en een nozzle, kun je zonder perslucht verstuiven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 15 feb 2021 11:02
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 09:57 De inwendige diameter van zo'n 60ml spuit is 29mm, kun je voor de grap even uitrekenen wat de snelheid moet worden.
Voor 10 ml/uur is dat 0.002 mm/min

Dat past goed bij een mini plunjer pomp en een nozzle, kun je zonder perslucht verstuiven.
Met die kunstsof spuiten mag je dan wel temepratuurcompensatie in gaan bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door kevertje »

Ik wil ook wel een print als het nog kan. Heb tegenwoordig ook een 3D printer en minimaal smering staat nog steeds op het programma (heb al eens aan een Koolmist 77 inkoop meegedaan maar er nog niets mee gedaan).
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Code: Selecteer alles

DaBit
frank
Kjelt
alexbrem
HBZWEEF
bbg
kevertje
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 09:57 @Kars, wat gebeurt er nu eigenlijk met die slang als je fenella gebruikt? Gaat dat stuk in de rollenpomp?
Ze raakten heel snel lek (minuten werk als ik mij goed herinner), of dat door verharding kwam weet ik niet, ik denk het niet eigenlijk. Bij veel van dit soort chemicaliën gaat de slang opzwellen en wordt dan vanzelf kapot gedrukt. En voor de slimmeriken onder ons; ja je zou verende rollen kunnen gebruiken om op de slang diameter aan te passen maar een eenmaal opgezwollen slang is toch echt z'n goede kwaliteit kwijt...

In slangen geschikt voor peristaltische pompen zie je grofweg een tweedeling: siliconen gebaseerde slang, die kunnen goed tegen alcoholen en middelen gebaseerd op esters zoals Jokisch, en volgens mij Koolmist ook (in ieder geval gaf 24 uur pure koolmist rondpompen geen problemen).
Daarnaast heb je rubber gebaseerde slangen zoals Viton en BPT, die kunnen weer niet zo goed tegen alcoholen. Al die mooie slangen zoals PE en PTFE die al die chemicaliën aankunnen zijn weer te stug voor een peristaltische pomp.

Ik heb de moed dan ook op opgegeven dat er een slang te vinden is die alle gangbare koelmiddelen aan kan. Ik heb een 2 cylinder membraanpomp overwogen. Dan kun je het pomphuis en membraan van b.v. HDPE maken. Die zou je ook met een stappenmotor heen en weer kunnen bewegen om een lineaire membraan uitslag te realiseren. Maar daar steekt weer een heel ontwikkeltraject achter met problemen te overwinnen waar ik nu nog geen weet van heb...

Dit, en de prettige ervaringen met het huidige pompje hebben mij doen besluiten dat het voorlopig zo blijft wat mij betreft. Of om met Benkr te spreken: goed is goed genoeg!
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door bbg »

Kars-cnc schreef: 13 feb 2021 20:00 De files voor het printen van het pomphuis kan ik zeker ter beschikking stellen. Het is een Fusion 360 ontwerp en kan ik dus beschikbaar stellen als Fusion file (.f3d) of een van de formaten die Fusion kan exporteren. Voor 3D printen is .stl het meest voor de hand liggend denk ik?
Hi Kars,

Ga je de Fusion file in dit topic delen? Of gaat dat per PB?

Persoonlijk heb ik liever de Fusion file dan een STL.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

Ja, ik zal de Fusion en .stp files delen hier in dit topic. Ik ben het nog even aan het voorbereiden, er moet nog wat beschrijving bij om dit goed te kunnen reproduceren.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door bbg »

Kars-cnc schreef: 15 feb 2021 18:38 Ja, ik zal de Fusion en .stp files delen hier in dit topic. Ik ben het nog even aan het voorbereiden, er moet nog wat beschrijving bij om dit goed te kunnen reproduceren.
Ah, top! Zie ik ze tzt wel verschijnen.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door bbg »

benkr schreef: 15 feb 2021 12:20

Code: Selecteer alles

DaBit
frank
Kjelt
alexbrem
HBZWEEF
bbg
kevertje
Als er voldoende PCBs zijn zou ik wel 2 PCBs willen. Een vriend van me wil ook graag een MQL systeem bouwen. Alvast bedankt!
Plaats reactie