Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Het is al best wel vaak aan de orde geweest hier op het forum, zelfbouw systeempjes, een setje van Sorotec, en ook een topic van Kars-CNC, dit:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... g&start=28

Vooral het topic van Kars vond ik interessant, zeker toen ik hoorde dat ook Ruudderooy met iets soortgelijks bezig was.
Ik had al met Kars afgesproken om op een later tijdstip gezamenlijk iets te gaan doen, maar toen ook Ruud met het zelfde onderwerp bezig was kwam het een beetje in een stroomversnelling.

Ruud had via Ali een peristaltische pompje gekocht wat best wel een redelijk resultaat gaf, maar het zelfontworpen pompje van Kars bleek toch nog een beter resultaat te geven.

21856

Ruud had inmiddels al een soort van besturing gebouwd op basis van een Arduino processormodule.
Dus na enkele weken was er een soort van prototype waarvoor Ruud ook nog een snelle behuizing heeft gemaakt.

Toen dit goed bleek te werken ben ik aan de gang gegaan om een PCB te ontwerpen om het op die manier reproduceerbaar te maken, en het er meteen ook wat meer professioneel uit te laten zien.

22642

Ook zijn er echt mooie schakelaars besteld bij Ali, dit om het er echt goed uit te laten zien, maar dat komt pas echt tot zijn recht als de behuizing klaar is, daar is Ruud denk ik nu mee bezig.

Ik heb het printje in China laten maken en inmiddels werkt het naar volle tevredenheid bij Ruud, ik zelf heb nog een beetje ruzie met de Arduino IDE maar dat is normaal voor mij, dat komt wel goed.

Ik heb geen enkel idee of er meer mensen zijn die interesse hebben in iets dergelijks, het is nu nog beperkt, maar ik heb b.v. een aantal printjes extra besteld dus die zijn voor liefhebbers beschikbaar.
De pompjes komen uit de 3D printer en de behuizing in eerste instantie ook, maar het ontwerp zal ook rekening houden met een kastje wat b.v. via Ali te bestellen is.
Oh ja, het systeempje heeft ook nog een display waarop de hoofdparameters zichtbaar zijn.
De hoeveelheid smering alsmede het vullen en leegpompen van het systeempje zijn ook functies van het geheel.
In principe kan het systeempje met vrijwel alle bekende smeermiddelen voor minimaal smering werken.
ook is er een remote ingang waardoor de besturing van de machine de smering aan- en uit kan schakelen.

Ik hoop dat Ruud en Kars hier nog wat foto materiaal gaan toevoegen maar dat komt denk ik wel goed.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door DaBit »

Best leuk.
Ik moet op de draaibank nog eens wat maken, ik heb een kaboutergestuurde plasticpoeper en elektronica in elkaar braaien kan ik ook.
Ik kijk nog even de kat uit de boom wegens 'teveel lopende zaken', maar ik denk dat ik er wel eentje wil bouwen...

Ik neem trouwens aan dat het met 24V aan/uit best wil werken? Kan ik eventueel ook via de Arduino-USB de parameters instellen? Dat zou wel leuk zijn samen met LinuxCNC; doen we gewoon een extra M-code om de hoeveelheid vloeistof in te stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 13 feb 2021 13:00 Best leuk.
Ik moet op de draaibank nog eens wat maken, ik heb een kaboutergestuurde plasticpoeper en elektronica in elkaar braaien kan ik ook.
Ik kijk nog even de kat uit de boom wegens 'teveel lopende zaken', maar ik denk dat ik er wel eentje wil bouwen...

Ik neem trouwens aan dat het met 24V aan/uit best wil werken? Kan ik eventueel ook via de Arduino-USB de parameters instellen? Dat zou wel leuk zijn samen met LinuxCNC; doen we gewoon een extra M-code om de hoeveelheid vloeistof in te stellen.
Ik zal een printje voor jou reserveren.
Voor wat betreft de software moet je echt niet bij mij zijn zoals je wel weet, dat is helemaal Ruud zijn kindje, maar jou kennende houdt niets je tegen om die software zo ver aan te passen dat die precies doet wat jij wil.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Super! Lijkt me ook erg interessant zeker nu Kars de juiste slang heeft gevonden en een goed pompje heeft wat alle chemicalieen weet te overleven.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door frank »

Mooi. Ik houd me ook aanbevolen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 13 feb 2021 13:06 Ik zal een printje voor jou reserveren.
Voor wat betreft de software moet je echt niet bij mij zijn zoals je wel weet, dat is helemaal Ruud zijn kindje, maar jou kennende houdt niets je tegen om die software zo ver aan te passen dat die precies doet wat jij wil.
Da's inderdaad geen enkel probleem :mrgreen:
Maar nu ik er zo over nadenk: als het met 24V voeding en een USB stekkertje naar de sturing kan werken dan is dat voor mijn doel best handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 13 feb 2021 13:00 Dat zou wel leuk zijn samen met LinuxCNC; doen we gewoon een extra M-code om de hoeveelheid vloeistof in te stellen.
Dan ook met een % knop voor de koeling. :lol:
Mijn machine heeft een FE voor het freesvlak en een FZ voor de.. ja axiale frees/boor richting, helaas kan ik daar geen FK voor de koelpom bij maken, maar jij misschien wel. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Ik ga maar een lijstje maken voor de printjes, dan blijft het duidelijk.

Voor de volledigheid, de printjes kosten 2,50 Euro per stuk.

Code: Selecteer alles

DaBit
frank
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2021 13:59 Dan ook met een % knop voor de koeling. :lol:
Mijn machine heeft een FE voor het freesvlak en een FZ voor de.. ja axiale frees/boor richting, helaas kan ik daar geen FK voor de koelpom bij maken, maar jij misschien wel. :mrgreen:
Slidertje toevoegen aan de gebruikersinterface is geen probleem inderdaad. Dat slidertje instelbaar maken met een ongebruikte M-code ook niet. En daar nog een knopje aan knopen ook al niet als ik dat zou willen.
Aan de andere kant gebruik ik mijn mistkoeling vooral in de 3 standen 'geen vloeistof', 'veelteveel vloeistof' en 'heelveelteveel vloeistof'.
Laatst gewijzigd door DaBit op 13 feb 2021 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 13 feb 2021 13:57
benkr schreef: 13 feb 2021 13:06 Ik zal een printje voor jou reserveren.
Voor wat betreft de software moet je echt niet bij mij zijn zoals je wel weet, dat is helemaal Ruud zijn kindje, maar jou kennende houdt niets je tegen om die software zo ver aan te passen dat die precies doet wat jij wil.
Da's inderdaad geen enkel probleem :mrgreen:
Maar nu ik er zo over nadenk: als het met 24V voeding en een USB stekkertje naar de sturing kan werken dan is dat voor mijn doel best handig.
Het werkt nu met een 12VDC voeding, maar dat is oplosbaar, zeker voor jou.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Hi Ben, voor mij ook eentje aub. 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 13 feb 2021 14:13 Aan de andere kant gebruik ik mijn mistkoeling vooral in de 3 standen 'geen vloeistof', 'veelteveel vloeistof' en 'heelveelteveel vloeistof'.
heelveelteveel vloeistof -> dat heet flood. :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 13 feb 2021 14:13
hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2021 13:59 Dan ook met een % knop voor de koeling. :lol:
Mijn machine heeft een FE voor het freesvlak en een FZ voor de.. ja axiale frees/boor richting, helaas kan ik daar geen FK voor de koelpom bij maken, maar jij misschien wel. :mrgreen:
Slidertje toevoegen aan de gebruikersinterface is geen probleem inderdaad. Dat slidertje instelbaar maken met een ongebruikte M-code ook niet. En daar nog een knopje aan knopen ook al niet als ik dat zou willen.
Aan de andere kant gebruik ik mijn mistkoeling vooral in de 3 standen 'geen vloeistof', 'veelteveel vloeistof' en 'heelveelteveel vloeistof'.
Ja, zo werkt die van mij ook, bij een flinke freesklus is het daarom ook altijd behoorlijk mistig in mijn schuur, en door de Jokish smeerolie is alles even vet. En een beetje normaal instellen is elke keer opnieuw een probleem, de eerste 10 minuten lijkt er niets te komen, en daarna is het veel te veel.
Dus daarom voelde ik heel erg veel voor een betere oplossing.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Code: Selecteer alles

DaBit
frank
Kjelt
Plaats reactie