Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 13 feb 2021 14:19 heelveelteveel vloeistof -> dat heet flood. :mrgreen:
Scheelt niet veel, fwiet-fwiet

https://www.youtube.com/watch?v=865u9uq ... nnel=DaBit
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door alexbrem »

ik heb ook interesse
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Code: Selecteer alles

DaBit
frank
Kjelt
alexbrem
Laatst gewijzigd door benkr op 13 feb 2021 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

DaBit schreef: 13 feb 2021 13:00 Ik neem trouwens aan dat het met 24V aan/uit best wil werken? Kan ik eventueel ook via de Arduino-USB de parameters instellen? Dat zou wel leuk zijn samen met LinuxCNC; doen we gewoon een extra M-code om de hoeveelheid vloeistof in te stellen.
Hoi DaBit,

hij werkt nu op 12V, dan moet er een dcdc converter tussen, stroom zal niet ontzettend hoog zijn maar in combi met de stepper zal het bij 12V rond 1.5A zijn(zal nog wel eens na meten)
in het huidige programma kan je hem niet via usb aansturen, vanwege display is er bijna geen geheugen over (maar dat kan jij toch zelf wel aan passen)
als ik echt een keer even de tijd heb wil ik daar wel naar kijken want dat kan via mach3 ook zo gebruik ik ook mijn feedrate en spindle speed rate override 2 pot meters op arduino en dan naar usb streamen en die weer inlezen in mach3.

alle schakelaars zijn pull down dus die kan je altijd voor i/o uit wisselen. (behalve on/off die schakelt gewoon 12V)

verder is de snelheid te regelen via een pot meter kan ook met analoge output 0-5V.
zal vanavond of morgen wel alle functionaliteit opschrijven met wat plaatjes erbij.

maar principe worden alle functie bedien door 3 schakelaars en 2 potmeters en dan zijn er 2 outputs(externe klep en alarm out) en 1 input (start/stop)

maar zal alle functies die wij handig vonden vanavond of morgen toelichten.

Gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

ruudderooy schreef: 13 feb 2021 17:48 dat kan via mach3 ook zo gebruik ik ook mijn feedrate en spindle speed rate override 2 pot meters op arduino en dan naar usb streamen en die weer inlezen in mach3.
Gr Ruud
Hoe doe jij dat dan, daar heb ik wel interesse in.
Ik heb het nu ook met de hulp van een Pokeys kaartje, het grote probleem is een delay van een seconde of 5 voordat de feedrate begint te reageren, volgens Pokeys ligt dat helemaal aan Mach3, ik geloof ze omdat ik de speedbar op het Mach3 scherm wel direct zie reageren.
Werkt jouw oplossing wel goed en zonder delay?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Nog even over dit project, het gaat in eerste instantie niet om een kant en klaar ding, ik bied alleen de kale PCB aan.
Op dat printje moeten naast wat kleine onderdelen een Arduino Nano en een TMC2208 stepper driver, 2 relays, een 10 slagen potmeter, een OLED display en een 5 tal schakelaars.
Verder is er nog een pompje nodig, dit bestaat uit een 3D geprint pomphuis en rotor, 5 lagertjes, een Nema17 stappenmotor en een stuk speciaal slang.
Ook moet er dan nog een of twee spuitmondjes op de machine, samen met een aansluitblokje en een magneetventiel voor het aan en uitschakelen van de perslucht toevoer. Je hebt dus ook nog perslucht nodig. Ook moet er nog een behuizing omheen om het allemaal geschikt te maken om te gebruiken in de buurt van een verspanende machine.

Dus nee, het is beslist geen kant en klaar ding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Had ik ook niet verwacht Ben, wel zou het handig zijn als er een BOM lijst zou komen het liefst met aliexpress links voor die zaken die daarvandaan moeten komen.
Ook als Kars de stepfiles ter beschikking wil stellen en wellicht die speciale slang kan regelen of vermelden waar die vandaan komt.
Wellicht iemand die dit wil printen tegen vergoeding, ik denk dat er best wel wat interesse is.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 13 feb 2021 19:21 Had ik ook niet verwacht Ben, wel zou het handig zijn als er een BOM lijst zou komen het liefst met aliexpress links voor die zaken die daarvandaan moeten komen.
Ook als Kars de stepfiles ter beschikking wil stellen en wellicht die speciale slang kan regelen of vermelden waar die vandaan komt.
Wellicht iemand die dit wil printen tegen vergoeding, ik denk dat er best wel wat interesse is.
Hoi kjelt,

Ja we gaan zeker een bom maken, daar zijn we mee bezig.
En voor de geprinte onderdeken zou ik voor je kunnen doen of iemand anders daar komen we wel uit.
Ik ben op basis van een standaard kastje iets voor de print en de schakelaars/ connectoren aan het tekenen daar komt ook een dxf en step van beschikbaar zodat iedereen dat zelf kan aan passen/make.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 13 feb 2021 18:33 Hoe doe jij dat dan, daar heb ik wel interesse in.
Ik heb het nu ook met de hulp van een Pokeys kaartje, het grote probleem is een delay van een seconde of 5 voordat de feedrate begint te reageren, volgens Pokeys ligt dat helemaal aan Mach3, ik geloof ze omdat ik de speedbar op het Mach3 scherm wel direct zie reageren.
Werkt jouw oplossing wel goed en zonder delay?
Hoi Ben,

Of het vertraging heeft hangt er vanaf hoe je het aanstuurt.
Bij mij heeft het ook een vertraging van 0.5sec dat is de buffer die ik heb ingesteld op de fpga van smoothstepper om buffer underrun te voorkomen.
Maar meer vertraging heeft het niet ik heb wel een usb hub met voeding moeten gebruiken zodat de verbinding stabiel bleef.

Zal het wel naar je mailen is vrij simpel.
Je kan het met een losse arduino plus potmeter en usb kabel vrij snel testen.
En je moet wat instellen in mach en een brainstorm toevoegen, maar leg ik in de mail wel uit.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

De files voor het printen van het pomphuis kan ik zeker ter beschikking stellen. Het is een Fusion 360 ontwerp en kan ik dus beschikbaar stellen als Fusion file (.f3d) of een van de formaten die Fusion kan exporteren. Voor 3D printen is .stl het meest voor de hand liggend denk ik?

Ruud heeft al aan gegeven wel te willen printen voor mensen die zelf geen 3D printer hebben, voor mij geld hetzelfde. Door alle revisies heen heb ik het ding al zeker zo'n 20 keer geprint, daar kunnen er nog wel wat bij...

Wat dit pompje beter maakt dan elk ander goedkoop peristaltisch pompje is de flow constantheid. Ik kan nog geen filmpjes op Youtube plaatsen maar zal dat binnenkort toch eens verkennen, dan kun je zien wat ik bedoel. Dit is vooral belangrijk bij geringe vloeistof toevoer. Staal doe ik met Jokisch met 10 tot 20ml/uur. Dat is met Jokisch echt meer dan genoeg. Je werkstuk is dan al echt vet maar de spanen vrijwel meteen droog. Met zo weinig smering moet de flow niet onderbroken zijn.

Voor wat betreft de te gebruiken vloeistoffen moet ik de verwachtingen temperen. Momenteel weet ik dat Bio-ethanol en Jokisch prima gaat en ook Koolmist is bijna goedgekeurd (staat nog in een duurtest en is het equivalent van 1000 uur gepasseerd). Wat niet gaat is Fenella, lampolie en dat soort petrochemische stoffen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Klinkt allemaal erg goed heren!
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Zou dat met andere slang ook niet gaan?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Voor de ongeduldigen hier al vast het schema.

22656

Je vindt in het schema een paar dingen die toelichting vragen, nl.:
1. Er zitten in dit schema 4 relais, daar hoeven er slecht 2 van gebruikt/geplaatst te worden, het zijn er 4 om te kunnen kiezen uit 2 typen relais, een goedkoop relais van Ali, en een relais waar ik er zelf best een aantal van heb liggen, helaas wel in de verkeerde spanning (5V), vandaar dat er een weerstand van 180 Ohm met de relais in serie zit, bij de 12V relais van Ali kan die weerstand worden vervangen door een draadbrug.
2. Er zitten 2 instelpotmeters op, voorlopig wordt er maar eentje gebruikt.
3. Er kan een vloeistof nivo sensor worden aangesloten, maar dat moet niet.
4. Er is een alarm uitgang, die geeft alarm als het vloeistof nivo te laag wordt, dat hoef je niet te gebruiken, het mag.
5. Er is een remote ingang, die mag gebruikt worden, het moet niet.

Ik zie dat de kwaliteit van het schema te wensen overlaat, ik krijg het niet beter maar als iemand het beter wil hebben stuur me dan een mailtje, dan stuur ik het met een goede resolutie per mail.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Ik heb het schema als PDF in de bijlagen gezet, hopelijk is dit beter te lezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie