Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 25 mar 2021 22:12 de andere spulletjes kun je voor een deel bij Kars bestellen (als hij nog iets heeft)
Ik heb nog voldoende materiaal liggen. Ik stuur wel even een PB met de details.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de print voor de 24V versie de deur uit gedaan, die zal naar verwachting over een week of 2 klaar zijn en bij mij op de mat vallen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

24V vind ik ook wel interessant, heb je ergens een schema met de delta's tov de vorige ?
Anders wil ik er wel eentje van de nieuwe batch, Ben ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Geef me nog even een paar dagen de tijd, het is momenteel een beetje hectisch hier, nieuwe draaibank waar ik mijn halve schuur voor moest afbreken, zoonlief wilde een stijgerhouten bank voor op zijn balkonnetje, moeder de vrouw jarig en zo nog wat dingen, maar er is vrije lucht en ruimte in aantocht, komt goed.

Wat fijn is het overigens dat je, als je een zootje kromme stijgerplanken hebt, en je hebt er daar 4 van naast elkaar verenigd tot een soort van bank, je dan naar de voorbuurman kunt lopen en dan die kromme zooi in een schuurmachine kunt steken (een keer of 10) en er dan een mooie vlakke plaat uitkomt. Dat scheelt echt uuuuuuuren schuren en balen. Nu ziet het er echt gelikt uit, zoonlief helemaal blij en ik ook, weer een karwei plat.
Laatst gewijzigd door benkr op 16 apr 2021 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 15 apr 2021 22:42 Wat fijn is het overigens dat je, als je een zootje kromme stijgerplanken hebt, en je hebt er daar 4 van naast elkaar verenigd tot een soort van bank, je dan naar de voorbuurman kunt lopen en dan die kromme zooi in een schuurmachine kunt steken (een keer of 10) en er dan een mooie vlakke plaat uitkomt. Dat scheeld echt uuuuuuuren schuren en balen. Nu ziet het er echt gelikt uit, zoonlief helemaal blij en ik ook, weer een karwei plat.
Daar is de vandiktebank toch voor?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

hainjedaf schreef: 16 apr 2021 22:28
benkr schreef: 15 apr 2021 22:42 Wat fijn is het overigens dat je, als je een zootje kromme stijgerplanken hebt, en je hebt er daar 4 van naast elkaar verenigd tot een soort van bank, je dan naar de voorbuurman kunt lopen en dan die kromme zooi in een schuurmachine kunt steken (een keer of 10) en er dan een mooie vlakke plaat uitkomt. Dat scheelt echt uuuuuuuren schuren en balen. Nu ziet het er echt gelikt uit, zoonlief helemaal blij en ik ook, weer een karwei plat.
Daar is de vandiktebank toch voor?
Nee, een vandiktebank hebben ze niet, maar deze schuurmachine is denk ik beter geschikt voor dit doel, zie het maar als een bandschuurmachine, maar dan met schuurbanden van 1 meter breed en ook zo ongeveer die lengte tussen de spanrollen, echt een monster van een ding.
Trekt zo nu en dan ook 63A uit het 3 fasennet.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 13 apr 2021 23:25 24V vind ik ook wel interessant, heb je ergens een schema met de delta's tov de vorige ?
Anders wil ik er wel eentje van de nieuwe batch, Ben ;-)
Hier al vast als bijlage het schema van de 24V versie.

De grote verschillen:
1. de stappenmotoren worden gevoed met 24V
2. er kunnen 2 stappenmotoren op worden aangesloten
3. er zijn 3 potmeters waarvan 1 voor toekomstig gebruik, er zijn 3 potmeter posities, elke potmeter kan d.m.v. jumpers op een bepaalde positie geplaatst worden
4. er kunnen 3 typen potmeter gebruikt worden, horizontaal, verticaal en met draadjes
5. de stappenmotoren kunnen met 2 verschillende modellen connectoren worden aangesloten
6. er zitten op verschillende plekken LED's die de status van bepaalde dingen aangeven zoals de voedingen en de relais
7. de draden van de connectoren die bij de gebruikte schakelaars horen kunnen nu allemaal aangesloten worden, ook de niet gebruikte draden
8. alle componenten zijn SMD componenten, dat betekent dat deze componenten op de print solderen zeker niet voor iedereen is weggelegd
9. Er is gekozen voor één bepaald type 24V relais van het merk Finder, het kan in een voetje geplaatst worden maar kan ook zo op de print gesoldeerd worden

Ook van deze print heb ik 25 exemplaren besteld, dus wie er een wil moet dat maar laten weten.
Ik ga ze heel waarschijnlijk geassembleerd verkopen, de prijs moet ik nog gaan bepalen, dat doe ik pas als ik de eerste heb voorzien van alle onderdelen.
Wat ik niet mee ga leveren zijn de stepperdrivertjes, de Arduino module en de schakelaars, de Arduino en de stepperdriver(s) zou optioneel nog wel kunnen, de schakelaars mag iedereen zelf bepalen wat hij daar voor gaat gebruiken.

Ik verwacht de printjes over een week of 2 in huis te hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Ik heb de motorstroom van de 24V versie nu op 125mA terug gezet (Vref = 0,175V) maar die motor wordt binnen 10 minuten al over de 45 graden. Instelling 55ml/uur. Wat ik frappant vind is dat als je de snelheid opvoert de stroom van de 24V voeding omlaag gaat.
Dat zal wel iets met de houdstroom of wrijving te maken hebben ?

Aangezien het materiaal van het pompje zelf niet tegen te hoge warmte kan wat is hier aan te raden, het motortje in een alublok met koelvinnen plaatsen of fan er op ?

23568
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Goudgele »

Ik denk dat zo'n alu koelblokje al heel wat doet. Maar eh, is het geen idee om dit van bijvoorbeeld PETG te printen?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 01 jun 2021 15:49 Ik heb de motorstroom van de 24V versie nu op 125mA terug gezet (Vref = 0,175V) maar die motor wordt binnen 10 minuten al over de 45 graden.
Dat is best warm voor zo'n hoog-ohmig motortje. Ik heb zelf nog niet met de motortjes van Ben gewerkt (heb er wel een paar liggen) dus ik kan er niet zoveel over zeggen. Mijn 30-Ohm steppertje op 12V heb ik op 100mA staan. Dat wordt dan niet warmer dan zo'n 30 graden. Wel heb ik de purge snelheid iets omlaag moeten zetten omdat het toerental anders net iets teveel was voor de hoge zelfinductie.

Overigens is 45 graden nog wel acceptabel alleen heb je niet zoveel marge meer voor warme dagen deze de zomer. Een koelblokje of plaat zal ook vast genoeg helpen.

Mooie warmte camera heb je trouwens voor dit soort problemen!
Goudgele schreef: 01 jun 2021 16:30 Ik denk dat zo'n alu koelblokje al heel wat doet. Maar eh, is het geen idee om dit van bijvoorbeeld PETG te printen?
Het koelblokje van PETG? Hoe moet ik dat voor me zien.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Goudgele »

Nee nee, de plastic delen van PLA die volgens de post niet tegen de warmte kunnen natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

Aha, natuurlijk! Even niet helder nagedacht :mrgreen:

Dat zou goed moeten kunnen al heeft de doorsnee printer wel wat meer moeite om PETG net zo strak te printen als PLA.
Aan de andere kant, het kost bar weinig energie om dit pompje op 10rpm rond te laten draaien dus als de temperatuur te hoog wordt zit er een flinke inefficiëntie in.

Het motortje wat Kjelt (naar alle waarschijnlijkheid) gebruikt heeft 90 Ohm windingen. Daarmee zou 50mA al genoeg moeten zijn volgens mij. Maar voor de driver is dat wel heel weinig en wat ongebruikelijk. Daar zou het wel eens mee te maken kunnen hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Geef me nog even de tijd om thuis nog wat meer op te ruimen, daarna is dit één van de dingen die ik weer serieus op ga pakken. Ik denk dat er hier een probleempje speelt wat op,losbaar is, wellicht ergens een ontwerpfoutje.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 01 jun 2021 15:49 Ik heb de motorstroom van de 24V versie nu op 125mA terug gezet (Vref = 0,175V) maar die motor wordt binnen 10 minuten al over de 45 graden. Instelling 55ml/uur. Wat ik frappant vind is dat als je de snelheid opvoert de stroom van de 24V voeding omlaag gaat.
Dat zal wel iets met de houdstroom of wrijving te maken hebben ?

Aangezien het materiaal van het pompje zelf niet tegen te hoge warmte kan wat is hier aan te raden, het motortje in een alublok met koelvinnen plaatsen of fan er op ?
Ik ben gisteren en vanmiddag weer eens met de MQL 24V versie bezig geweest, vooral omdat ik die op mijn nieuwe portaalfrees machine wil gaan gebruiken. Gisteren was het vooral software, de juiste versie software zoeken, hoe moest dat programmeren van die Arduino ook al weer, enz. enz.
Vanmiddag de boel opgebouwd en na wat klooien bleek het eigenlijk meteen helemaal te werken.
Ik heb de motorstroom ingesteld op 140 mV wat overeen komt met ongeveer 100mA motorstroom, de motoren worden dan denk ik zo'n 30 a 35 graden warm, heel acceptabel dus, en ze zijn dan ook voldoende sterk om het pompje goed aan te drijven.
Ook de 7812 spanningsregelaar wordt niet overdreven warm, ik geloof niet dat een koelplaatje noodzakelijk is.
Het geheel trekt zo ongeveer 280 mA uit de 24V voeding waarvan het overgrote deel wordt geconsumeerd door de twee motordrivertjes.

Ik ben eigenlijk best wel happy met het resultaat, ik had verwacht ergens nog een addertje te vinden gezien de opmerkingen van Kjelt, maar het lijkt er op dat het allemaal echt wel meevalt.
Morgen of overmorgen het geheel eens helemaal opbouwen en uittesten met perslucht en vloeistof er op/in, ik ben benieuwd.
Plaats reactie