Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

Ik heb weer een nieuwe versie software .

Kars. attendeerde mij erop dat ik de pull-ups bij de watersensor niet geactiveerd had en dat hij daardoor zwevend was als er niks op aan gesloten zit.

En ik had gisteren bij een testje een arduino en driver opgeblazen, doordat ik de stroom niet had ingesteld en alles de driver te warm werd en toen die stuk ging naam hij de spannings regelaar op de arduino mee.

Dus let op de stroom zo laag mogelijk zetten die kun je uit rekenen door de vref spanning te meten zoals Ben ook aangeeft in zijn omschrijving.

https://wiki.fysetc.com/TMC2208/

en dan is het dus de vref *0.7= de stroom bij mij staat hij rond de 0.75V = 0.53A dan word de heatsink al rond de 40 graden nu 1uur draaien, dus ik zou adviseren als je steppermotor meer stroom nodig heb te overwegen een kleine ventilator er op te zetten (doen ze in alle 3dprinters ook).

Gr Ruud
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hfjbuis »

ruudderooy schreef: 04 mar 2021 23:52 en dan is het dus de vref *0.7= de stroom bij mij staat hij rond de 0.75V = 0.53A dan word de heatsink al rond de 40 graden nu 1uur draaien, dus ik zou adviseren als je steppermotor meer stroom nodig heb te overwegen een kleine ventilator er op te zetten (doen ze in alle 3dprinters ook).
40 graden is niet warm voor een driver. Zolang je de vingers niet brandt aan de stepper en/of driver, kan het makkelijk. Een groter koellichaam doet wonderen en is voor een paar dubbeltjes te proberen!
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 05 mar 2021 00:04
ruudderooy schreef: 04 mar 2021 23:52 en dan is het dus de vref *0.7= de stroom bij mij staat hij rond de 0.75V = 0.53A dan word de heatsink al rond de 40 graden nu 1uur draaien, dus ik zou adviseren als je steppermotor meer stroom nodig heb te overwegen een kleine ventilator er op te zetten (doen ze in alle 3dprinters ook).
40 graden is niet warm voor een driver. Zolang je de vingers niet brandt aan de stepper en/of driver, kan het makkelijk. Een groter koellichaam doet wonderen en is voor een paar dubbeltjes te proberen!
Nee, maar wat het probleem is, is dat het 3D geprinte pompje niet zo warm mag worden.
Daarom toch die motorstroom goed in de gaten houden.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

hfjbuis schreef: 05 mar 2021 00:04 40 graden is niet warm voor een driver. Zolang je de vingers niet brandt aan de stepper en/of driver, kan het makkelijk. Een groter koellichaam doet wonderen en is voor een paar dubbeltjes te proberen!
Ja klopt de driver mag veel warmer worden, maar hij zit in een afgesloten behuizing dus zal wel langzaam door warmen als de delta Temp afneemt. (want de driver moet ze warmte afgeven dus als de omgevings temp toeneemt word de driver ook warmer)
het is ook geen regel maar meer dat mensen die hem maken er bewust rekening mee houden en misschien de eerste keer het controleren.

het is zonde als je na een paar uur al de driver en arduino kapot heb!

en Wat Ben zegt is ook iets om rekening mee tehouden dat de motor ook niet tewarm mag worden ivm de geprinte onderdelen die zacht worden als ze te warm zijn. (ligt ook aan gebruikte materiaal de kan andes zijn als je ander print materiaal gebruikt).

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Aktieve koeling , een kleine fan op de behuizing dan maar.
Misschien ook losse leadshine of kloon driver ?
Als we klaar zijn is het een klein Rittal kastje ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 10:53 Aktieve koeling , een kleine fan op de behuizing dan maar.
Misschien ook losse leadshine of kloon driver ?
Als we klaar zijn is het een klein Rittal kastje ;-)
Nee, niet doordraven, als je alles goed instelt is er niets aan de hand. Waarom zou je veel stroom door dat motortje laten lopen als dat helemaal niet nodig is?
In mijn kastje krijgt ook het pompje een plek. Mijn kastje is wel een slagje groter daar voor.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door hfjbuis »

ruudderooy schreef: 05 mar 2021 10:26 Ja klopt de driver mag veel warmer worden, maar hij zit in een afgesloten behuizing dus zal wel langzaam door warmen als de delta Temp afneemt. (want de driver moet ze warmte afgeven dus als de omgevings temp toeneemt word de driver ook warmer)
In zo'n geval maak ik de bodem van de behuizing van 4 mm aluminium, 4 plakvoetjes er onder en gebruik dat als koellichaam.
ruudderooy schreef: 05 mar 2021 10:26 het is zonde als je na een paar uur al de driver en arduino kapot heb!
Dat is super vervelend, vooral als je moeite hebt om dit soort storing te lokaliseren. Het moet goed (blijven) werken, anders is de vreugde snel voorbij.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kars-cnc »

Vandaag heb ik de meeste setjes met materialen om de peristaltische pomp te bouwen verstuurd. Van 2 mensen heb ik nog geen reactie gehad op mijn PB dat de boel klaar staat voor verzenden, dus die wachten nog even.

De enkele setjes zijn gewoon in een bubbeltjes envelop als normale post verzonden. Alleen de zendingen met een dubbel setje zijn als pakketpost verstuurd. Mocht je midden volgende week nog niets binnen hebben, laat het dan even weten.

Het stukje PVC voor het slangen koppelblokje is een staafje van 20 x 8 mm. Dat zijn de lengte en dikte van het blokje dus daar hoef je niets meer aan te doen, alleen de breedte moet je zelf op maat maken. Er kunnen twee blokjes uit het staafje gehaald worden, dat voor het geval er iets mis gaat. Mocht het nou 2x mis gaan (heb ik zelf regelmatig :oops: ) dan stuur maar een bericht, ik heb nog genoeg lengte 20 x 8 PVC over.

Succes met de bouw!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kars, Ik heb de spulletjes ontvangen :P :P . Bedankt voor het samenstellen en fijn dat er een blokje PVC bij zit. Binnenkort de 3d printer aanzwengelen... Ik zal een foto maken van het resultaat.

Groeten, Tom.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

er is een nieuwe versie van de software.

er staan nu wat comments bovenin wat er gewijzigd is.
Ik geef iedere nieuwe versie nu een version nummer!

veranderingen.
// ***version 2012_11_01***

// previous version ***current version***
// started with revison numbers
// added user editable variables
// corected the timer count down for purge time max time is 208.4sec but was displayed as 102sec
// removed 3 variables chanced them to fixed values (yy-xx-tt display pos and time)
// added option to choose between rpm and flow rate
// changed some print to display fucntions to lower memory usage
// valve always on in automatic when input auto is high, to beable to make usage of the valve output when rpm is set to zero

deze waarde zijn nu makkelijker aan te passen door de gebruiker en makkelijk te vinden.

//user editable variables
//**********************************************************************************************************************************************************************
float user_maxrpm = 80; // 10 is the lowes setting max wanted rpm adjustable with the pot meter
float primerpm = 200; // max wanted rpm during prime (if you stepper motor stalls when starting prime lower this value)
float flow_rpm = 2; // 1 shows RPM, 2 shows flowrate ml/h in display
float flowrate = 5.3; // is the amount of flued per revolution of stepper is 5.3ml
//**********************************************************************************************************************************************************************

staat in dowload directory: MQL software_version_2012_11_01

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

en ook in het clean topic viewtopic.php?f=9&t=19399

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Kjelt »

Mooi Ruud dat je blijft updaten!
Snap alleen je versie nummering niet , ik had 2021 als jaartal ofzo verwacht maar dat maakt niet uit :lol:
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 13 mar 2021 23:50 Mooi Ruud dat je blijft updaten!
Snap alleen je versie nummering niet , ik had 2021 als jaartal ofzo verwacht maar dat maakt niet uit :lol:
misschien was dat wel de bedoeling 2021 week 11 (en ja weet tot dat eigenlijk pas maandag is) :shock: ach ja doen we bij de volgende wel herstellen sorry!
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door Roy093 »

Hoi! Ik doe nog graag mee, had het forum de laatste tijd even niet zo actief gevolgd en hierdoor wat berichten gemist!
Ik zie de PB wel tegemoet, dan maak ik het bedrag over.

Roy
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering ofwel M(inimum)Q(uantity)L(ubrication) MQL dus

Bericht door benkr »

Roy093 schreef: 25 mar 2021 21:48 Hoi! Ik doe nog graag mee, had het forum de laatste tijd even niet zo actief gevolgd en hierdoor wat berichten gemist!
Ik zie de PB wel tegemoet, dan maak ik het bedrag over.

Roy
Wat verwacht je nu?
Je kunt van mij een printje hebben, dat kost je 3,50 Euro incl. verzenden, de andere spulletjes kun je voor een deel bij Kars bestellen (als hij nog iets heeft), Ik heb eventueel motortjes die je op 24V kunt gebruiken zoals ze zijn, op 12V moet je de max. snelheid wat terugschroeven.
Die motortjes kosten 2,50 Euro per stuk.
Ik ben bezig om een 24V versie PCB te ontwerpen, daar kunnen deze motortjes probleemloos op aangesloten worden.
De andere onderdelen kun je bij Ali bestellen, of je kunt iemand vragen de print voor je te voorzien van de benodigde onderdelen.
Het pompje en het kastje en ook het displayvenster kun je zelf 3D printen of je kunt Ruud de Rooy vragen of hij het voor je wil printen.
De printjes die ik nu heb zijn de 12V versies en kunnen door een beetje ervaren soldeerder zelf in elkaar gesoldeerd worden. de 24V versie zal voornamelijk gebaseerd zijn op zgn. SMD onderdelen en het is niet raadzaam om die zelf te gaan solderen als je daar niet ervaren in bent, ik denk er dan ook over om die printjes alleen volledig voorzien van onderdelen te gaan verkopen. Het zal nog wel enkele weken duren voordat ik die printjes heb, ik moet het ontwerp nog afmaken, en dan duurt het nog een dikke 2 weken voordat ze gemaakt zijn, dan moeten ze nog voorzien van onderdelen, ook dat kost even tijd.
Plaats reactie