simpele mist koeling

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

simpele mist koeling

Bericht door hex173 »

Vorig jaar september een eenvoudig mist koeler gemaakt. Blokje aluminium 50x30x15 messing pijpje D=4 mm en nog wat rommel.
Hier de opstelling: (later nog een uitgaande slang van 6 mm genomen i.v.m. de luchttoevoer)
22644

Hier wat op de werkbank ligt:
De luchttoevoer gaat door een gesloopte Ikea lamp (model weet ik niet, iets van Grumpy...??)
22648

Heb er ook nog 1 gemaakt met Chinese onderdelen.
22649

Hier hangt ie aan de freesmachine.
22650

22651

Zitten een soort van twee (lucht en vloeistof) naaldventielen in gemaakt van M5 draadeind.
22647

22645

Dit is een aluminium schijfje dat onder de dop van de cola fles zit, past precies in de dop met D=20 mm in het midden vastgezet met een M3 boutje en sluitring.
22646

22652
22653
22654

In de verstuiver uiteinde zit een gaatje van 1 mm, kleiner is denk ik beter en ook wat langer om een laminaire stroming te krijgen.
Op en aanmerkingen altijd welkom en uiteraard betere ontwerpen...
Ik heb dit getekend in Fusion360 maar ben de tekeningen in de wolk kwijt geraakt.
Gelukkig wel op de hd schijf als *.jpg
Zit nu met af en toe FreeCAD te rommelen dus ontwerpen en FreeCAD formaat kan ik lezen...
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: simpele mist koeling

Bericht door benkr »

Zo iets koop je bij Ali voor iets van 5 Euro, er is ook nog een wat betere, die heeft 2 regelventielen en kost iets van 15 Euro.
Ze hebben allemaal één ding gemeen, ze werken redelijk onbetrouwbaar. Als je begint is er nog geen vloeistof dus zet je het regelventiel wat verder open tot er wel vloeistof komt, na enkele minuten gebruik kom je om in de mist en de hoeveelheid smeermiddel. Kortom ze werken eigenlijk nooit goed. Dat was de reden dar Kars en Ruud en ook ikzelf iets beters wilden, dat is gelukt, met onze minimaalsmering kun je de hoeveelheid smeermiddel veel beter doseren en voorspellen, bovendien is het voor het smeermiddel zelfaanzuigend.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: simpele mist koeling

Bericht door hex173 »

@benkr, je hebt helemaal gelijk. De vloeistof wordt hier niet aangezogen maar naar de verstuiver geperst. Zal even op het forum zoeken naar jullie systeem.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: simpele mist koeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die IKEA zwanenhals slang vind ik wel leuk. Was eigenlijk ook nog naar zo iets op zoek.

Ik liep al een poosje met een idee in m'n hoofd, had laatst een klus waarbij ik toch al veel goede voorbereiding nodig had en wilde bij een klant iets verbeteren met een hele simpele oplossing (vooral niet verstelbaar). Daaruit is onderstaande geboren.
Ik heb 2 drukregelaars, een druktankje met fenella en blaaslucht, die staan beide op minder dan 0.5 bar. Waarschijnlijk door de constructie van de blaasopening (dat buisje had ik toevallig nog liggen, en daar zit een vernauwing aan de voorkant waardoor daar waarschijnlijk druk op bouwt) moet ik de druk in de druktank niet lager hebben dan de blaaslucht, dan komt er niets uit.
De truuc die Dabit doet met een cappillair om de vloeistof stroom voldoende weerstand te geven zodat het regelbaar wordt, doe ik met een stelschroef M5x20 waardoor de vloeistof langs de speling op de draad moet lekken. Die schroef moet niet los in het gat geschroefd, maar echt tot het einde (zorgen dat ie niet afdicht op de schuine voorkant kant, daar heb ik even een schuin vlakje aan gevijld) zodat die aanligt op de flank.
Ik ben inmiddels 56 frontplaten verder, heel tevreden over. Misschien is het resultaat van die M5x20 nog iets te ruim. Die trouwens onstaan was uit het idee om een luchtkoppeling met M5 te pakken, dan hoef je maar 1 gat M5 te boren, later hebben we daar G1/8 van gemaakt om ook ruimte te maken voor een sinter filtertje.
Bij de toepassing van m'n klant staat er 6 bar op het systeem, die geven maar een kort pufje per boring, eigenlijk nog iets te ruim, maar veel beter dan het was. (als we dat bij alle locaties waar de fenella stroomt gaan toepassen zal het wel een barrel per jaar gaan schelen )
22657
22658
Verschil tussen smeren en niet smeren:
22659
Voordeel van zwart geanodiseert plaat, dan zie je tenminste dat de boel vochtig wordt.
22660
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie