Vacuum opspan moer

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Vacuum opspan moer

Bericht door niek_saxofoon »

Ik vond dit op Aliexpress:

https://nl.aliexpress.com/item/40007677 ... 6062%23132

Afbeelding

Het is dus een moer die lucht omhoog zuigt. Dit ziet er best handig uit. Maar hoe zou dat zitten met:

-aluminium als materiaal, klinkt heel wat minderwaardig dan een stalen moer...
-stabiliteit, hoe goed is deze moer gebalanceerd?
-slijtage gevoelig?
-Stijfheid?

Zou dit iets kunnen zijn of is het per definitie rommel?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door benkr »

Geen idee, maar het lijkt wel te werken.

Ik zag op diezelfde pagina ook deze staan;

https://nl.aliexpress.com/item/32958126 ... 5616%23707

Laatst vroeg iemand er naar, nu zag ik ze staan, vandaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door Kjelt »

Ik zou het stof juist zover mogelijk van mijn lagers vd spindel willen, dus continu perslucht naar beneden.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door janplastiek »

Ik heb enkele jaren geleden dezelfde soort moer er32 van Kinetic op een Biesse gezien toen die spaanplaat (keukenkasten) aan het frezen was, kostte toen een arm en een been (rond de 500€ voor 1 moer) maar deed wat hij moest doen, mooi zicht op de frees, zo goed als al het stof ging omhoog.

@ Kjelt: de HSD en Colombo industriële spindels staan onder een constante druk, die blazen lucht om geen stof in de lagering te krijgen
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door Kjelt »

janplastiek schreef: 05 mar 2021 09:00 @ Kjelt: de HSD en Colombo industriële spindels staan onder een constante druk, die blazen lucht om geen stof in de lagering te krijgen
Ja op de meeste ATC spindels zit dit maar zorgt die flow dan niet er al voor dat het stof opzij geblazen wordt of is dat juist het probleem dat de afzuiging eigenlijk te hoog zit en te zwak is om dat op te zuigen ?
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door motormuis »

ik denk dat het bij frezen van mdf de dergelijk materiaal dat alleen maar stof produceert met frezen niet goed is om d e stof omhoog te blazen
de koeling van de spindel pakt die op en blast hem in de motor
je zou moeten zorgen dat de stof boven de muur afgezogen wordt
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door janplastiek »



stof wordt door de afzuigkap weg gezogen, komt niet aan de koel ventilator
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zit zo even te denken.. als je een plasticpoeper hebt.. dan print je toch zo een dergelijk ding die je op je spindelmoer klikt?..
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door assink »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 12:32 'k zit zo even te denken.. als je een plasticpoeper hebt.. dan print je toch zo een dergelijk ding die je op je spindelmoer klikt?..
Vraag me af hoe lang dat goed gaat arie, denk dat het nog wel uit elkaar wil knallen met die toerentallen :lol:
Heb het ook al gezien met 3d geprinte koelfans op kreidler motortjes, die zijn qua diameter wel wat groter maar draaien niet meer dan 10.000 toeren.
Die knalden mooi uit elkaar in ieder geval :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 12:32 'k zit zo even te denken.. als je een plasticpoeper hebt.. dan print je toch zo een dergelijk ding die je op je spindelmoer klikt?..
Datzelfde zat ik ook al aan te denken, in ieder geval om het eerst eens te proberen.

Als ik trouwens dat filmpje zie met de vergelijking vraag ik mij af of die wel helemaal eerlijk is. Bij de Kinetic moer zie je het stof vanuit de moer onder de ronde borstel verdwijnen, afgezogen worden dus. Bij de normale moer zie ik nauwelijks dat het stof richting de ronde borstel gezogen wordt...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 05 mar 2021 13:21
Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 12:32 'k zit zo even te denken.. als je een plasticpoeper hebt.. dan print je toch zo een dergelijk ding die je op je spindelmoer klikt?..
Vraag me af hoe lang dat goed gaat arie, denk dat het nog wel uit elkaar wil knallen met die toerentallen :lol:
Heb het ook al gezien met 3d geprinte koelfans op kreidler motortjes, die zijn qua diameter wel wat groter maar draaien niet meer dan 10.000 toeren.
Die knalden mooi uit elkaar in ieder geval :lol:
Vezelversterkte Filament gebruiken?..

Of... frezen uit een goudgerand stukkie kunststof.. wie weet probeer ik dat een keer op de grote freesbank, daar wil nog wel eens een stukkie hout op belanden.., ik heb daar geen afzuiging op, maar een "Downwash" blaast mogelijk alle spanen gewoon weg..
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door FSSF »

Waarom zou je voor dat geld zelf gaan zitten klootzakken met wat plastic wat uit elkaar wil spatten? Of zelf gaan frezen waar de nodige uurtjes in gaan zitten. Zelf maken is altijd leuk maar het moet nog wel enigszins rendabel en zinvol zijn. Als die chinezen al een mooi aluminium frutseltje hebben ontworpen( of gekopieerd) en gemaakt zou ik de makkelijkste weg kiezen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door serum »

Ik zie het nut er niet van in. Gewoon zorgen dat je afzuiging op orde is. Ik gebruik (met name bij MDF en spaan) juist de spaan tussen de plaat om het materiaal vast te laten liggen. Kwestie van gang houden, dan krijg je geen stof maar spanen

25mm mdf, 1 haal met 14 à 16m/min op een 8mm frees; Zit je op ~0,5mm voorzet per tand, dat is wel zo'n beetje het optimum voor MDF met een 8mm frees. Hoe dieper je gaat, hoe vaster het materiaal ligt. (druk in de gefreesde baan wordt hoger) Enige nadeel is dat je bij de randen van je plaat weer rekening moet houden met de uitgeoefende druk van deze spanen, je drukt het materiaal zo in een andere maat. Kwestie van een beetje handig je plaat nesten en strategisch losfrezen. Resultaat is dat het materiaal muurvast blijft zitten. (je zuigt het er trouwens ook niet tussenuit)
https://photos.app.goo.gl/iwwCXymjTRowtN579

Dergelijk kleine producten kan je anders moeilijk maken.

Zelfde geldt voor spaanplaat, daar kan je ook heel hard doorgheen, als het maar vast blijft liggen.

Ik ken de moeren, het enige waarbij het mij praktisch lijkt is is bij het miniscule graveer, dan hoef je de afzuiging niet perse aan en bij bv graveren van melamine komt het voor dat de spanen je dunnere lijntjes kapot drukken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum opspan moer

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 05 mar 2021 13:28
Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 12:32 'k zit zo even te denken.. als je een plasticpoeper hebt.. dan print je toch zo een dergelijk ding die je op je spindelmoer klikt?..
Datzelfde zat ik ook al aan te denken, in ieder geval om het eerst eens te proberen.

Als ik trouwens dat filmpje zie met de vergelijking vraag ik mij af of die wel helemaal eerlijk is. Bij de Kinetic moer zie je het stof vanuit de moer onder de ronde borstel verdwijnen, afgezogen worden dus. Bij de normale moer zie ik nauwelijks dat het stof richting de ronde borstel gezogen wordt...
Kijk eens naar het laatste deel van het filmpje. Je haalt de snelheid uit de spaan en dirigeert hem omhoog met de luchtstroom. (Niet parallel aan de beweging van de frees, maar een in een circulaire beweging) hoe hard je met een dergelijke stofafzuiging ook aan je spanen trekt, zo'n stroom met spanen/stof houd je niet tegen.

Je houdt efficiënt weinig aan onderdruk over op dat oppervlakte. Ik zuig op mijn kleine machine met een minuscule afzuiggaatje alles weg. Puur door een goede verhouding luchtsnelheid en onderdruk.

gegronde MDF plaat;
https://photos.app.goo.gl/5rCyz9opL5WuWYWTA
Plaats reactie