afstellen Bewo 250 afkortzaag

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Caesar »

Ik heb een tijdje geleden een Bewo 250 afkortzaag op de kop getikt. Erg veel schik van, maar al een tijdje irriteer ik me dat de 'rem' die de zaag onder een bepaalde hoek vastzet niet meer werkt.

Ik heb de handleiding opgezocht en ik kom op deze 2 plaatjes uit (handleiding: https://webshop.bewo.nl/images/NL%20Bew ... 202015.pdf)

Afbeelding

Afbeelding

Het probleem is dat als ik de (zoals Bewo dat noemt) de spantang 'aanspan' (onderdeel 322 in eerste plaatje) dan is er wel meer klemming (kop kan moeilijker verdraaien), maar nog steeds kan ik deze met de hand met beetje kracht verdraaien.

Ik neem aan dat er wat afstelling nodig is en dat er misschien wat voorspanning op het systeem gezet moet omdat leeftijd/slijtage het bed wat dunner gemaakt heeft om goed klem getrokken te worden. Ik neem aan dat ik het 'draadeind' (onderdeel 323) aan kan draaien of misschien een extra shim-plaatje (bijv. onderdeel 328).

Een echte techneut trekt zo'n ding natuurlijk onvoorbereid open en kijkt wat hij tegenkomt, maar omdat het ding zo onmeunig zwaar is en ik geen kraantje o.i.d. tot mijn beschikking heb, tast ik eerst af of dit af te stellen is zonder 100+ kg te moeten demonteren.

Ik kan er aan de onderzijde ook niet zo bij omdat hij op de officiële Bewo onderkast gemonteerd is.

Is dit een kweste van kraantje regelen en ding eraf takelen en er van onder bij komen, gevalletje geheel demonteren of kan ik misschien iets doen zonder al dat gehijs?

M.a.w. ik wil dit geval liever aanpakken met zint eer ge begint!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door hfjbuis »

Is dat draadeind 323 niet voorzien van een linkse en rechtse draad?
zo ja, kun je het blok dan niet vastzetten, schroef 324 lossen,handel lossen, handel verplaatsen (om te stellen) en het zaakje weer vastzetten?
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Zee&Zee »

326 327 zitten er 3 keer in. Moeren lossen ( bout op zelfde plek houden met andere sleutel. Bouten iets aandraaien, moeten aandraaien. Testen, repeat, to je happy bent. Ervan uitgaande dat bouten reeds goed staan afgesteld, alle drie evenveel aandraaien ( dus BWV 5 minuten slag ) Anders op gevoel even vast draaien, en evenveel lossen tot je kop kan draaien.

Tip: zit vaak veel ingedroogde meuk tussen de draaivlakken. Waardoor het of te vast zit of te los zit als je gaat stellen. Ff wat wd40 ertussen spuiten veel heen en weer gaan met de kop, dat ie lekker losjes loopt en dan pas afstellen.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 13 mar 2021 10:45, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Zee&Zee »

hfjbuis schreef: 13 mar 2021 00:02 Is dat draadeind 323 niet voorzien van een linkse en rechtse draad?
zo ja, kun je het blok dan niet vastzetten, schroef 324 lossen,handel lossen, handel verplaatsen (om te stellen) en het zaakje weer vastzetten?
Die draad zorg ervoor dat bij slag arm je de kop aantrekt.
CNC you later
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Caesar »

Zee&Zee schreef: 13 mar 2021 10:39 326 327 zitten er 3 keer in. Moeren lossen ( bout op zelfde plek houden met andere sleutel. Bouten iets aandraaien, moeten aandraaien. Testen, repeat, to je happy bent. Ervan uitgaande dat bouten reeds goed staan afgesteld, alle drie evenveel aandraaien ( dus BWV 5 minuten slag ) Anders op gevoel even vast draaien, en evenveel lossen tot je kop kan draaien.

Tip: zit vaak veel ingedroogde meuk tussen de draaivlakken. Waardoor het of te vast zit of te los zit als je gaat stellen. Ff wat wd40 ertussen spuiten veel heen en weer gaan met de kop, dat ie lekker losjes loopt en dan pas afstellen.
Is daar vanuit de onderzijde bij te komen, of moet de 'kop' eraf etc? Wel verhelderend trouwens, dank je wel. Ik dacht dat ik het draadeind moest verstellen, maar ik moet het dus met die bouten + moer doen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Caesar »

Het is gelukt. Ik heb de zaag onder een balk gezet met de palletwagen en vervolgens met kettingtakel de kop/bed omhoog getakeld. Zodoende de zaag van de sokkel gescheiden, en hangend in de lucht kon bij de 3 bouten. Kwart slag was voldoende om genoeg druk te creeeren. Was uiteindelijk in 30min gelukt.

Dank je wel, dit heeft veel tijd gescheeld, want ik had hem zonder deze kennis volledig uit elkaar gehaald.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door HD13 »

Bewo onderkast.
Type wat ik ken heeft wel een deurtje en wordt de onderkast gebruikt om bv een voorraadje snijolie op te slaan, gereedschap, zaagblad.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Caesar »

Die van mij is een koelvloeistof voorraad met ingebouwde pomp. Daar zit geen opslag deurtje/vakje in!

Geen idee of het origineel is, maar het werkt wel goed!
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door BlueGTT »

Volgens mij is de koelvloeistofvooraadsokkel juist standaard.
Tenminste, ik ken ze niet zonder.
Heb er zelf ook eentje, heb er om de vloeistof af te tappen een kraan op gemonteerd om de vloeistof af te kunnen alten lopen, tevens zit er onder de koelvloeistofretour achterin een spanenlade.
Dit omdat er vaak wat spanen mee naar beneden spoelen, en deze kunnen de kunststof rotor van het pompje beschadigen.
Nu komt de vloeistof door de lade (wanden 1.5 rvs, bodem rvs gaatjesplaat 1mm) en daarin wordt al veel zaagsel opgevangen.
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door HerR »

Goeiemorgen iedereen,
Ik ben vers-van-de-pers-nieuw-lid van "De Zone" en vond dit draadje "afstellen Bewo 250 afkortzaag' van maart 2021".
Ik heb een aantal prangende vragen over de Bewo250, maar weet niet of ik een nieuw draadje moet starten of gewoon kan doorborduren op die van maart 2021 van Caesar.
Afijn, ik hoor't denk ik vanzelf als iets niet helemaal gaat zoals het zou moeten.

De kwestie:
Ik zaag al jaren met een drycutter en kreeg onlangs de grote kans om voor een zacht prijsje een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: een afkortzaag met koeling. En dan ook nog meteen een Bewo!
Maar na dagenlang met brander, steekmes, plamuurmes, staalborstel, ontvetter aan de slag te zijn geweest om de tot teer en pek verworden aangekoekte olie- en zaagresten te verwijderen, begonnen de 'verborgen gebreken' nogal pijnlijk zichtbaar te worden; materiaalklem met vastgelaste geleidings-assen aan de klemvoet, een lekkende oliekering en kapotte pakkingen aan de zaagas, enorme sludge bij aftappen van de tandwielkast-olie, dikke vette smurrie op de bodem van de koelbak, etc.
Is goedkoop duurkoop......?
Inmiddels weet ik dat de onderdelen van Bewo peperduur zijn en Bewo levert weliswaar demontage- en montagehandleidingen bij revisie-sets, maar ja......eerst zal er toch gedemonteerd moeten worden om tot eventuele aankoop van dure revisiesets over te gaan.

De tekening staat hieronder of hierboven waarschijnlijk nog in het draadje van maart 2021.
Zo niet, dan hier de link naar de tekening:
https://webshop.bewo.nl/images/NL%20Bew ... 202015.pdf

De concrete vragen:
-1- De materiaalklem moet gedemonteerd om de lassen weg te slijpen en de geleidingsassen(positienr. 318 in de tekening hieronder) af te draaien en weer origineel te maken met M8-draad in de assen.
De borgingsmoer(positienr. 308) van de naaf (positienr. 344) is er af, maar in de naaf zit totaal geen beweging. En die MOET er af om de klem te kunnen demonteren.
Zit deze naaf met rechtse of linkse draad gemonteerd?
Of zit die conisch vast en moet deze met een poelietrekker worden verwijderd?
Zit er nog ergens een borging die ik over het hoofd zie?

-2- Om de oliekering en pakkingen van de tandwielkast-as (de zaagas) te vervangen, moet deze worden gedemonteerd.
Iemand enig idee hoe dit in de juiste volgorde moet gebeuren en vooral ook: Hoe?

-3- Heeft iemand demontage- en montagehandleidingen liggen voor de Bewo CPO250?
Oud model: groene machine met oranje veiligheids-zaagkap.

-4- De pomp hangt aan en buiten het koelreservoir en volgens de vorige eigenaar moet de aanvoer voor de pomp worden aangesloten op het afvoerputje van de koelbodem.......lijkt me vreemd want dan wordt ook meteen alle rotzooi weer mee in de pomp gezogen. Hij was echter zeer stellig: wartel in de 1/2" afvoer, slang aansluiten en draaien maar!
Iemand betere ideeën?

-5- In het draadje van Caesar kreeg ik de indruk dat Zee&Zee wel wat kaas gegeten heeft van Bewo.
Misschien dat ook hij (of zij) even wil reageren?

Alvast hartelijk dank iedereen en ik zie jullie gewaardeerde bijdragen vol verwachting tegemoet.
Groet,
HerR
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door benkr »

Ik heb de handleiding in de Knowledgebase geplaatst, dan is die voor iedereen makkelijker terug te vinden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Mcgyver »

@ HerR

Ik heb helaas geen demontage handleiding, maar ik denk dat het niet veel moeilijker is dan gewoon het spul demonteren en schoonmaken.

Wat goed werkt is petroleum. Ik heb een paar maanden terug ook een bewo in ere hersteld en een olie beurtje gegeven.. bij mij kwam er ook kauwgom uit. Heb er wat peterolium in gedaan en laten rusten. Af en toe even alles laten draaien en leeggespoeld.. dit een paar keer herhaald en alles uit laten dampen.

Petroleum uit laten dampen en gevuld met olie.

Wat betreft de keerringen, als je de maat weet, zijn die te bestellen bij eriks. Bij de auto materialen zaak kan je pakking materiaal kopen om zelf een pakking te maken. Hoeft allemaal niet te duur te zijn...

Wat betreft de gelaste delen, paar nieuwe assen maken of laten maken hoeft ook niet al te duur te zijn :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb inderdaad wel wat ervaring met bewo's (en clonen) uit elkaar halen. Maar het is al weer wat jaren geleden, zit nu thuis dus doe het ff uit mijn hoofd kan niet naar de bewo's (250+315) kijken in de werkplaats.

Materiaal klem is een moer ( onder kunstof dop in handvat ) en dan....weet ik het even niet meer helemaal zeker. Ik weet wel dat ik de klem dan klem draaide met een blok hout tegen de achterkant ( klem helemaal open ) en naar ik meen..( even goed checken) .draait het handvat de andere kant op los dan de borg moer ( dus gewoon even goed kijken naar de draad van de borgmoer )

Er zit in de koelbak een afvoer pijp en daar sluit je idd de pomp op aan. Als het goed is steekt dat pijpje in je koelbak een paar cm de bak in, als sludge trap. En je zeefje boven op de zaag houdt het ergste van de zooi tegen. Beetje middeleeuws maar je moet koelsystemen zowiezo regelmatig schoonmaken, dus het werkt afdoende.

Keering maar staat ergens in de handleiding geloof ik.
Bewo zelf doet er alles aan om geen onderdelen te verkopen...lees idiote prijzen. Ik heb de keeringen voor een paar euro elders gekocht.

De klem van mijn 315 heb ik bronzen draadbussen in gedraaid, want die waren slecht, en de nieuwe bekken waren 1200 euro

We zijn vanwege de idiote prijzen wel wat mensen op marktplaats die eens bewo onderdelen aanbieden.
CNC you later
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: afstellen Bewo 250 afkortzaag

Bericht door HerR »

@ Mcgyver,

Bedankt voor je input Mcgyver.
Jammer dat je geen demontagehandleiding hebt, want ‘gewoon het spul demonteren’ is nu juist het grote probleem!

Het zaaghuis schoonspoelen met petroleum op de manier die je voorstelt had ik inderdaad al gedaan.
Door de petroleum kwam ik er natuurlijk óók achter dat de oliekering zo lek is als een zeef… :x

De webshop van Eriks staat prominent op m’n bureaublad. Al vele keringen, O-ringen, etc. besteld daar de laatste jaren.
Maar helaas, ik weet de maat niet van de oliekering, want ik begin er niet aan om dit zware 150 kg. Bewo-geweld zomaar te gaan demonteren zonder input van ervaringsdeskundigen (op dit Forum bijvoorbeeld) en/of een (de-)montagehandleiding.

Tsja….nieuwe geleiding-assen draaien is nog niet aan de orde, want eerst moet de klem gedemonteerd worden. En dat lukt dus niet omdat de naaf muur- en muurvast zit.

Bewo bevestigt ook in de webshop dat ze bij diverse revisie-sets een (de-)montage handleiding aanleveren.
Waarschijnlijk is dit, omdat (de-)montage nog niet zo eenvoudig is als het lijkt.
Althans niet voor Bewo-technobeten zoals ik.
Plaats reactie