HP ESP 120 Servervoeding

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door benkr »

Zoals al in het bijzondere aanbiedingen topic aangekondigd hier een beschrijving van de ombouw van de HP ESP 120 voeding teneinde de uitgangsspanning wat lager te maken.
Ik heb de voeding zodanig omgebouwd (1 weerstandje vervangen) dat de uitgangsspanning 44,75V wordt.
De maximale uitgangsstroom is minimaal 57A, waarschijnlijk zelfs meer dan 60A, maar ik heb geen mogelijkheid om dit te testen, ik kan tot maximaal 27A gaan. (1200W) Dit komt door het beperkte vermogen van mijn belasting.

23065

Als eerste moet de voeding worden open geschroefd, daarvoor moeten aan 4 zijden wat schroeven worden verwijderd:

23056
Hier moet 1 schroef verwijderd worden

23055
Hier moeten 3 schroeven verwijderd worden

23054
Hier moeten 4 schroeven verwijder worden

23063
En aan de achterzijde moet er ook 1 verwijderd worden

23053
De voeding kan dan worden opengeklapt

23066
23014
Vervolgens moet het potmetertje bij de pijl worden verwijderd

23057
En dan moet aan de bovenste 2 aansluitingen waar dat potmetertje heeft gezeten een 10kOhm weerstand worden gesoldeerd

23011
Vervolgens moet de uitgangsconnector worden voorzien van een doorverbinding of, als je de uitgang AAN- en UIT wilt kunnen schakelen, voorzien van een schakelaar. Als je de uitgang wilt schakelen dan moeten de binnenste 2 contacten met elkaar worden doorverbonden en dan vervolgens via een schakelaar aan het buitenste contact.

23058
23059
23060

23061
Als je nu de voeding weer aansluit dan krijg je er ca. 44,75V uit

23064

Mocht je ook zo'n voeding willen hebben, ik heb er nog 4 liggen die te koop zijn, ze kosten 60 Euro per stuk.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door benkr »

Op verzoek dit topic maar even een schop gegeven.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb er eentje en kan verzekeren dat het een dijk van een voeding is! Ik heb er een tijd lang de vier 180W servo's van mijn frees mee gevoed. Omdat deze voeding niet in mijn installatie kastje paste (deze voeding is wel lang) heb ik hem uiteindelijk vervangen voor een 1000W MeanWell voeding. Die ging in de overspanningsbeveiliging als alle 4 servo's tegelijk decelereerden, dus moest ik meteen een rem-weerstand schakeling gaan maken :evil:.
De HP voeding gaf geen krimp...

Toegegeven 3kW is ook wel een enorme overkill voor vier 180W servo's. Hij wacht nu op een nieuwe experiment n.l. als voeding voor de frees spindel.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door Swake »

Testen van zware voedingen: Kan eenvoudig met gloeilampen.
Met de omschakeling naar LED's heb ik een reeks T2.5 en T3 halogeenspots verzameld. De kleinste zijn 75W de grootste vreten 500W. Uit die spots sloop ik de houders en schroef dat op een plank, die belasting gaat nooit lang aan dus geen brandgevaar.

Voor lagere spanningen en vermogens gebruik ik de 12V halogeenlampjes en autolampen. Daar zit alle keuze in van 5W tot 50W. Om een 48V voeding te belasten gewoon 4 lampjes in serie zetten. Vele lampen voor koplampen en mistlichten zijn uitgerust met spade aansluitingen, dat maakt het extra eenvoudig om ze aan te sluiten.

Best een DC Amperetang er bijhalen want tussen het opschrift en de werkelijkheid zit er toch nogal wat verschil op die lampen. En vergeet niet dat 40A en meer over een 1.5mm² draadje ook maar een paar seconden gezond is dus gebruik gepaste kabels.

Hou er rekening mee dat lampen eerder een Ohmse belasting vormen en dat motoren een inductieve. Dat vormt ook een heel verschil voor de voeding. Dus 100% representatief is zo'n test met lampen niet.

Nog iets: de chinezen maken adapters voor een aantal van de HP voedingen (750W en 1200W) die wel eens handig kunnen uitdraaien, hier een 12V voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005003701546358.html
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door Swake »

Hier nog een schema voor de aansluitingen.
Er zit ook een I2C aansluiting bij, geen idee of daar iets uit te halen valt. Zou wel leuk zijn via een arduinotje of zo het verbruik op een LCD schermpje te kunnen toveren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When it fits stop using the hammer.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: HP ESP 120 Servervoeding

Bericht door nieles »

wat ik lees uit onderstaande link, kan je de voeding aan/uit zetten en een fan-override doen vanuit die I2C bus. verder kan je een heel aantal parameters teruglezen.

https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &start=100
Plaats reactie