Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Net zoals bij flexibel elektradraad bepaalt onder andere het aantal adertjes waar een staalkabel uit bestaat de soepelheid. 7 stengen van 7 dunne draadjes, oftewel 7x7, is een vrij gangbaar maatje voor algemeen gebruik. Dan is de minimale diameter van katrol/trommel voor nominale levensduur 40xD.

Die 7 is nog best logisch; 1 rond draadje in het midden, 6 er rondomheen en je hebt er 7. Doe er nog een rondje draadjes rondomheen, en je hebt er 19 in een bundel.
Pak een 7-draad bundel als basis, doe daar nog een keer 1-midden-6-eromheen, en je hebt 7x7. Enzovoorts.

Iets hoger op de soepelheidsladder (bij gelijkblijvende diameter) staat 7x19; 7 bundels van 19 dunne draadjes. Dat reduceert de minimale diameter al tot 25xD. Dat spul is in kleine diameters (<2mm) al knap lastig te krijgen, maar eventueel heeft vriend Ali het nog wel in 1mm diameter in behapbare lengtes. Dan zit je zelfs bij de afhaalchinees al boven de euro per meter.

Er bestaat echter ook nog fijnere kabel; als je weer 7 strengen van 7x7 kabel vlecht dan heb je 7x7x7, wat ze dan 7x49 noemen. Of nog een rondje draadjes om de 19-draads configuratie en je hebt 7x37.


Ik zou eigenlijk wel een stukje van die ultra-flexibele staalkabel willen hebben, al is het maar om er met de vingertjes aan te zitten en het te aaien. Is voor mijn kitspuit volgens mij precies wat ik hebben wil; 7x7 is eigenlijk niet soepel genoeg en kevlartouw is niet kruipvrij, niet zo stijf als staal, en het loopt niet zo mooi om de trommel als staalkabel; het is geen geslagen touw maar meer een vlechtwerk. Ultrafijne koperkabel (dat spul met siliconenmantel) is het eigenlijk ook net niet; dat is geen in elkaar geslagen spul, je krijgt dat zelf toch niet netjes voor elkaar en de E-modulus van koper is maar ongeveer de helft van die van staal.
Nu, 7x37 vind ik nergens in een diameter kleiner dan een mm of 4. 7x49 kabel vind ik wel, maar in de kleine diameters kom ik vrij consequent bij Sava Industries uit: https://www.savacable.com/stainless-ste ... mmercial-1.

Ik heb die mannen een paar dagen geleden een sampleaanvraag en RFQ voor hun minimale ordergrootte van 250ft gestuurd, maar nog geen antwoord. Gezien de toepassingsgebieden zoals 'chirurgische robots' en 'chip-industrie' verwacht ik niet dat 'doe mij maar 250ft' haalbaar is; 7x19 kost bij de Chinees al ruim een euro de meter (7x7 12 cent ofzo), die 7x49 zal daar nog wel een heel fors eind bovenuit komen. Nu is veel per meter betalen niet zo erg als je er gewoon een paar meter van kunt krijgen, maar wel als het per vrachtwagen moet.

Weet iemand een alternatief adresje voor 7x49 (of 7x37) blanke staalkabel (zonder mantel dus) met een diameter van 0,8-1,2mm, bij voorkeur op een plek waar ze gewoon in meters en kilo's rekenen? Roestend of niet-roestend smaakje staal maakt me weinig uit, maar die dunnere 'micro-kabels' zijn er eigenlijk toch al niet in roestend ijzer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door keesfrees »

Ik denk even hardop, dunne staalkabels ken ik van :
Om horizontale jaloezieën in bedwang te houden, middels gaatjes op het eind aan weerskanten, daar en staalkabel door heen gespannen.
Van fietsen ( ja duhhh !) veel te stug.
Bij oude radio's met een wijzer op een lineaire schaal, ik heb die als bijbaantje ooit moeten repareren, een flink gep***l !
En, bij vliegtuig modelbouw ?

Maar allemaal niet flexibel genoeg zeker ?
Van de textiel naaierij ken ik het zgn ijzergaren, wat dat precies is weet ik niet maar sterk is het wel, en flexibel (genoeg ?)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 23 mar 2021 23:03 Maar allemaal niet flexibel genoeg zeker ?
Da's vrijwel uitsluitend 7x7 of minder; kostprijs is belangrijker dan levensduur en zo vaak buigt het spul niet in die toepassingen.
En eerlijk is eerlijk; 7x7 is al knap soepel, alleen nog niet soepel genoeg voor het honderdduizenden keren buigen over een relatief kleine radius.
Van de textiel naaierij ken ik het zgn ijzergaren, wat dat precies is weet ik niet maar sterk is het wel, en flexibel (genoeg ?)
Dat 'ijzer' slaat meer op 'ijzersterk', maar staal zit er niet in voor zover ik weet.

Ik heb een stukje 7x19 besteld bij Ali, zal het al beter doen dan de 7x7 die ik had schat ik zo. Maar sinds ik weet dat 7x49 ook bestaat wil ik eigenlijk dat gewoon hebben :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door janplastiek »

een van mijn zussen maakte vroeger juwelen, ze gebruikte hier draad voor die je zelfs kon knopen.
iets als dit.
https://www.rings-things.com/Products/S ... d-100.html
en voor de paling vangst met een werphengel, gebruikte ik als tiener stalen onderlijnen, daar niks bij te vinden?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Beide soorten staaldraad (dus voor de juwelen en voor de roofvisserij) is 1x7, 7x7 of 1x49 (want dan is-ie mooi rond). En vrijwel altijd voorzien van coating, maar die is vast wel te verwijderen op de een of andere manier.

Modelbouw idem eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Hmm, interessant. Maar die vind ik zo gauw alleen als 1x7?
Aan de andere kant: de 25lbs lijn zou ook '7-strand' zijn met diameter 0,27mm. Die 7 stuks maakt 7x7 met diameter ongeveer 1mm. Ik heb alleen geen idee hoe titanium zich houd tov staal bij herhaaldelijk buigen, en de E-modulus is niet veel beter dan die van koper. Dan lijkt de kern van 16-18AWG siliconenkabel (~200 draadjes) of 3K koolstofvezel roving (~1mm bij 7u/draadje) misbruiken ongeveer hetzelfde te zijn.

Maar de manier waarop ze staalkabel vlechten maakt het spul toch wel heel geschikt voor het doel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Sven »

Ik meen dat ik in een zeer grijs verleden heb gelezen dat er superdun staaldraad in sneek gemaakt werd maar daar kan ik niets over vinden. Dat ging over een heleboel diktes onder de 1 mm.

Deze kwam met die zoekopdracht wel boven:

https://ijzerwarenwebshop.nl/staaldraad-1mm-op-maat/
1 mm dik is redelijk te vinden.

Voor "soepel" moet je meen ik 7x7 hebben waar de buitenste kabeltjes in een andere richting geslagen zijn dan de richting waarin ze om de kernkabel geslagen zijn.

Vind het maar eens...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door assink »

En van die fietskabels dan?
Zijn tegenwoordig ook hele mooie soepele varianten van te koop, weet alleen niet of die zo'n kleine buigradius mogen hebben?

Staat 1,5x49 draads te koop op deze site.
https://www.cable-shop.nl/contents/nl/d14.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 23 mar 2021 22:46 Ik heb die mannen een paar dagen geleden een sampleaanvraag en RFQ voor hun minimale ordergrootte van 250ft gestuurd, maar nog geen antwoord.
Dan bel je ze toch even?
Dan weet je het zo?

Carl Stahl Benelux B.V.
Adres: Kleine Tocht 5, 1507 CB Zaandam
Telefoon: 075 631 8536

Heb ik laatst ook gedaan bij een tweedehands Datron Neo, ik was gewoon benieuwd naar de prijs ondanks dat ik al zag aankomen dat het buiten bereik was. Een erg leuk gesprek gehad en hij heeft toch wat omzet er aan overgehouden, een zestal Datron freesjes.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

Minimale buigradius is ook een functie van de gewenste levensduur en de treksterkte die je over wil houden. Dat is gewoon een kwestie van vermoeiing volgens mij; over een katrol of trommel laten lopen levert een spanningswisseling in het materiaal op. Buigradius (plus belasting) krap genoeg nemen en je zit boven de vermoeiingsgrens. Doe dat vervolgens genoeg cycli en het staal scheurt. In theorie zou je dus ook kunnen stellen dat een kabel van koper of aluminium altijd breekt op den duur ongeacht de buigradius, lijkt me.
Of anderom: pak de radius groot genoeg en je kunt 'oneindig' buigen met behoud van treksterkte. Daar komt die 20xD buigradius (katroldiameter=40xD) bij een 7x7 kabel vandaan.

Als je een rolluik maakt kun je dus opzich nog best krappe radii aanhouden; als dat kabeltje knapt na 1000x buigen dan is het rolluik al jaren oud en accepteren mensen dat wel. In een plasticpoeper of andersoortige cablebot heb je die 1000x buigen met een beetje pech echter al binnen 10 minuten te pakken.

Idealiter wil ik naar zo'n 5-6xD buigradius; nog kleiner levert weer andere problemen op. Samen met het vele bewegen is dat problematisch voor 7x7 kabel. Dat voel je ook; die kabel laat zich nauwelijks op een dergelijke trommel leggen en grijpt elke kans die het krijgt aan om uit de groeven te springen.
Voor een 7x49 kabel zit je bij die buigradius dan echter nog maar net onder de 'oneindige levensduur' grens. Yesss, juiste gereedschap voor het doel, hebbe! :P

Die 7x49 is trouwens ook 7x zo fijn als de 7x7 of 1x49 draads kabel van fietskabel.
Maar die 7x49 in 1mm dik is wel een speciaaltje. Dan heb je 343 draadjes in een kabeltje. Zeg dat je zuiguitdeduim 60% van de 1mm circel vult met draadjes, dan is elk draadje maar grofweg 0,02mm dik. :shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Bjornski1976 »

Is Dyneema draad een optie?
Kijk een bij een vlieger winkel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door Sven »

Dyneema kruipt ook, ik meen nog meer dan aramide.

Eh, koolstofvezel een optie? Of wordt je oven te heet?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staalkabel 7x49 (of 7x37) diameter 0,8-1,2mm, waar?

Bericht door DaBit »

En Dyneema haalt de gewenste temperatuur niet.

Koolstofvezel wel, maar ik vraag me nog steeds af waarom er geen koolstofvezel kabel is voor dynamische toepassingen. Het lijkt alleen te bestaan voor statische toepassingen zoals brugkabels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie