vierkante buis of koker aluminium 150mm

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door diepchess »

Dank Hugo!

Websiteform gestuurd met vragen t.a.v. kokerprofiel!

Ja heb hier al een en ander uitgetekend in CAD. De 80x160 motedis profiel vind ik 10x niks met zo'n opstaand randje.
DamenCNC heeft 'r ook 1 van 9.4 kg/m en een Ix van 8.83 miljoen mm^4. Vrij duur profiel op 138+ euro de meter. Een 0.7 meter lengte kost dan 105.29
An sich het probleem niet en valt mee te bouwen. Principe klein aluminium plaatje van millimeter of 3 vastmaken aan paar kanten zodat de 'hoekrandjes van het profiel niet 'ombuigen' maar iets stijver op hun plaats gehouden worden door de plaatjes die je eropbout en met zulke plaatjes gaat de rails er ook makkelijker op.

Misumi heb ik 'r 1 gevonden de HFS versie die stuk zwaarder is op 10.5 kg/m
De EFS versie er van lijkt wel op die van DamenCNC.

https://de.misumi-ec.com/vona2/detail/1 ... 0002117480#

De HFS8-80160 versie zit voor 0.7 meter dan op 94.29 euro en heeft een Ix van 10.01 miljoen.
Dus 13.3% stijver - i take it.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door serum »

Ik gebruik deze;

https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/98.htm

Houd er rekening mee dat dergelijke profielen niet recht zijn. Ik heb de mijne gevlakt op mijn grote machine op de referentievlakken. Kunst is dat je ze bij deze bewerking spanningsarm opspant., anders trek je hem bij het opspannen op je bed weer krom. (Ik heb hem in mijn geval alleen in x/y vastgehouden)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door joopbos »

ik ken deze profielen als extreem stevig:


https://www.robotunits.com/en/product/e ... ab=Details

Er is een vertegenwoordiger in NL. Indien gewenst kan ik die opzoeken.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door sbos »

Hallo,

Ik lees net dit artikel.
Als je heel veel moet tappen dan kan je wellicht aan deze
Accu boor/schroef/tapper machine denken.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

METABO CORDLESS TAPPERS, GB18LTXBLQ1
https://www.metabo.com/nl/nl/machines/a ... chine.html
Advies, neem de HD accu kost iets meer dan de lithium accu maar meer power en uithouding.

Deze heeft een speciale kop waar achterin een vierkant zit waar de tapper inkomt. hierdoor kan niet slippen.
Teven Als de Tap erin gaat en je haalt hem weer terug gaat deze automatisch andersom draaien.

Groeten,

Sjaak
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door Kjelt »

Dat lijkt me een mooie machine echter voor die prijs heb je ook bijna een echte taparm.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door DaBit »

Da's toch veel geld voor een accuboor met een (extra?) spankop die vierkante dingen op kan nemen. Zit ook niks bij om de tap haaks erin te krijgen, valt me tegen.

Leuk accuboormachientje verder, wel erg aan de prijs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door diepchess »

@Serum zo zeg dat ziet er interessant uit die website. Meteen e-mailtje gestuurd om daar in te kunnen loggen om de CAD te downloaden.

Ook die prijs klinkt positief!

ook me bij robounits geregistreerd - die grote extrusies daar lijken op de EFS versie van Misumi. Misumi heeft alleen 1 goudstaaf per meter profiel nodig dus is gewoon te duur feitelijk gesproken tenzij er nergens een alternatief voor is. Vooral de iets kleinere profielen waar je liefst goedkoop mee bouwt zijn belachelijk hoge prijzen bij misumi. Juist de HFS 80x160 is dus wel betaalbaar (95 euro voor 0.7 meter vind ik nog steeds hoge prijs hoor).

De 150x150x3mm koker gaat 'm niet worden - 150 euro ex BTW voor 0.7 meter - komt op mij over als 20 euro per kilo. Zonder enige garantie t.a.v. hoe recht hij is. Als er van die 5mm nog een mm af moet omdat hij banaanvorm heeft is het lastig daarmee te bouwen. Alleen kwaliteit is geld waard.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door serum »

Ja, gunstige prijzen, redelijk netjes gezaagd, maar laat geen nauwkeurigheid afhankelijk zijn van de haaksheid van deze zaagsnede.

Verzendkosten zijn alleen verrassend. Ik heb het destijds laten ophalen door cheapcargo, scheelde volgens mij rond de 200e.

Ik las dat recent iemand hier had besteld, klein stukje, en dat was redelijk voordelig verzonden.

Ik heb er alle profielen vandaan voor mijn kleine machine, het bed is van 40x240 schwerr ik heb er een box onder gebouwd van 40x160 profiel.

Die prijs is hoog voor het 150x150 profiel.

Bij een lokaal bedrijf hier betaal je voor 150x150x3 39e/m ex en voor 150x150x5 69e/m ex.

Nadeel is dat je 6m moet afnemen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door diepchess »

joopbos schreef: 15 apr 2021 19:01 ik ken deze profielen als extreem stevig:


https://www.robotunits.com/en/product/e ... ab=Details

Er is een vertegenwoordiger in NL. Indien gewenst kan ik die opzoeken.
ROBUNITS profielen

Heb login nu op website van robunits. De slotbreedte waar je iets inschuift is 14mm aan buitenkant. T-slot nuts verkopen ze voor 2.24 euro de stuk - versus Motedis 0.26 euro de stuk en 15 cent per stuk als je d'r 1000 koopt.

Factor 10 verschil. Je zult de t-slot nuts dus zelf moeten maken anders kun je met deze extrusies al niet bouwen tenzij je toevallig onlangs een Stichting Open Nederland had opgericht.

Er is erg beperkte profielkeuze. Nu heb ik wel oplossing daarvoor. Dus ergo ik zit daar minder mee. Als we maar voor redelijke prijs kunnen bouwen.
En dat valt vies tegen.

Een manier van bouwen die lastig lijkt met 100x200 profiel - zonder dat profiel is bouwen met extrusies van robunits niet interessant namelijk - dat is de manier van bouwen door gaatje door 't profiel heen te boren en op die manier heel goedkoop een bout vast te maken aan de binnenkant van een ander profiel.

Zit naar de 100x200 extrusie te kijken. De wanddikte is 4.5mm - niet erg indrukwekkend. Maar het profiel als geheel is wel lekker stijf.
Als je er 50 meter van koopt is hij 103 euro de meter. An sich lijkt dat niet slecht. Een klein stukje afnemen zit op 145 euro de meter. Is te doen.

Als ik zo snel reken - het probleem zit 'm toch erin hoe je bouwt met de kleinere extrusies al valt 't te doen - onder voorwaarde dat je zelf de T-slot nuts dus produceert.

Ook bevestigingsplaten op 90 graden willen ze enorme prijzen voor hebben dus die moet je ook zelf frezen.

Dus 100x200 extrusies 2 ervan.

Dan verder bouwen maar met 50x50 want 150x50 zie ik nergens.

50x50 is 23.15 euro de meter als je er 6 meter lengtes van afneemt.

Dat is echt belachelijk hoge prijs.
De 40x40 zit op 13 euro de meter als je er 6 meter afneemt.

Dan kijk ik naar SMT-montagetechnik.de daar kun je met 40x40S (schwer) dus een constructie bouwen voor 8.96 euro de meter - ook niet goedkoop maar al stuk realistischere prijs. En iets lichtere 40x40 die ook stevig te bevestigen vallen - die zijn 5.16 euro de meter.

Kijk - dat scheelt enorm in prijs. Wel M12 tappen is dat overigens.
Deze: https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/3256.htm

Of anders "45x45 schwer" bij SMT is 6.42 euro de meter
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/107.htm

100 manieren om met alternatieven te bouwen bij SMT-montagetechnik.de

Maar ja het probleem blijft bij robunits - hoe zet je de vierkante hiwinrails er op?
Zou je iets van 2mm over hebben over hele lengte van de rails afhankelijk van hoe de ronding van 't aluminium is - maar dan gaat weer de ronding van 't staal er af - voor mijn gevoel is dat net iets te tricky allemaal.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door diepchess »

serum schreef: 17 apr 2021 11:43 Ja, gunstige prijzen, redelijk netjes gezaagd, maar laat geen nauwkeurigheid afhankelijk zijn van de haaksheid van deze zaagsnede.

Verzendkosten zijn alleen verrassend. Ik heb het destijds laten ophalen door cheapcargo, scheelde volgens mij rond de 200e.

Ik las dat recent iemand hier had besteld, klein stukje, en dat was redelijk voordelig verzonden.

Ik heb er alle profielen vandaan voor mijn kleine machine, het bed is van 40x240 schwerr ik heb er een box onder gebouwd van 40x160 profiel.

Die prijs is hoog voor het 150x150 profiel.

Bij een lokaal bedrijf hier betaal je voor 150x150x3 39e/m ex en voor 150x150x5 69e/m ex.

Nadeel is dat je 6m moet afnemen.
Stevige constructie die je had gebouwd met die profielen!
Hoe recht waren de profielen om er direct vierkante rails op te leggen?
Hoe heb je dat opgelost?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door assink »

Misumi heeft profielen die nabewerkt zijn op een frees voor zover ik weet.
Prijzig, maar een aluminium extrusie is direct uit de machine verre van recht!

https://www.youtube.com/watch?v=76NcaTxFdE8
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm

Bericht door joopbos »

Hier kan je terecht voor Robotunits in NL

https://www.robaengineering.nl/

Als je profiel bij Robotunits besteld is deze binnen 0,1mm op lengte en goed haaks en is aan beide zijden draad getapt.
Plaats reactie