vierkante buis of koker aluminium 150mm
Moderator: Moderators
vierkante buis of koker aluminium 150mm
Hallo!
Als ik google kan ik in Nederland bij de meeste shops kokerprofielen vinden tot 120x120x5mm.
Voor uittekenen gantry ben ik op zoek naar iets stijvers dan dat. Volgens mijn kladje 150mm x 150mm x 6mm is minimum,
groter mag ook natuurlijk. Waar zijn die verkrijgbaar?
Alternatief is 80mm x 160mm extrusieprofiel. Die ligt natuurlijk iets minder stabiel op het bed.
Als ik google kan ik in Nederland bij de meeste shops kokerprofielen vinden tot 120x120x5mm.
Voor uittekenen gantry ben ik op zoek naar iets stijvers dan dat. Volgens mijn kladje 150mm x 150mm x 6mm is minimum,
groter mag ook natuurlijk. Waar zijn die verkrijgbaar?
Alternatief is 80mm x 160mm extrusieprofiel. Die ligt natuurlijk iets minder stabiel op het bed.
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Grotere kokers vind je niet zomaar in aluminium, is geen standaard verkrijgbaar spul.
Aluminium extrusie is er nog wel wat groter als het moet: https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/2472n.htm
Aluminium extrusie is er nog wel wat groter als het moet: https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/2472n.htm
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Waarom niet zelf maken van vier stukken toolingplate die je met een dun laagje lijm en heel veel verzonken boutjes aan elkaar zet ?
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Daar was ik al bang voor inderdaad. Die grote extrusies zijn dus niet vierkant. Op de website die je geeft is de grootste die ik zie 100x100 mm.skillalot schreef: ↑14 apr 2021 22:14 Grotere kokers vind je niet zomaar in aluminium, is geen standaard verkrijgbaar spul.
Aluminium extrusie is er nog wel wat groter als het moet: https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/2472n.htm
Die geeft verticaal 3.2 miljoen mm^4. Dat is veel te weinig. De 80x160 extrusie van motedis geeft 9 miljoen mm^4 verticaal wat bij 40 kilo belasting (hele brug en Y-carriages en Z-as bij elkaar en freeskrachten) en de 515mm afstand tussen de X-as vierkante hiwin 20mm geleiders dus 2 micrometer doorbuiging in midden van gantry geeft volgens kladje stijfheid berekening.
We gaan door met de extrusie en laten kokers voor wat ze zijn!
p.s. zelf bouwen van kokers ben ik niet zo'n voorstander van voor een brug. Heb ik wel eens uitgetekend wordt al snel een meccanodoos die snel zwaar wordt en onhandig en simpelweg ingewikkeld om te bouwen.
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Teken 't zelf maar eens uit. Om de 3 centimeter dan een 3mm of 4mm boutje in 6mm aluminium?
Hoe tap je al die gaten foutloos zonder dat je 80 tapjes kwijtraakt in 't aluminium bij 't tappen?
Zeg koker van 150mm en 6mm dikte aluminium. Op 4 plekken boutjes nodig en als 't om de 3 centimeter is dan is dat dus 23 x 4 = 92 boutjes.
Die moet je dan ook eerst boren.
Natuurlijk bouw je in zo'n geval geen koker maar een driehoek - dat is efficienter dan een koker. natuurlijk en de fijnste vorm om te hebben. Maar goed 69 boutjes M3 waar hebben we 't over als je 1 extrusie kunt pakken?
edit : klein rekenfoutje gecorrigeerd in de kantlijn :)
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Overdadig precies.
Tooling plate, lijmen met epoxy (schuren direct voor het aanbrengen van de epoxy), 1 keer een zig en een keer een zag er in, en een paar schroefjes tegen craches.
Liever koker?
2x2 aan elkaar lijmen met epoxy.
Kan je zo 240x240 mee maken.
Tooling plate, lijmen met epoxy (schuren direct voor het aanbrengen van de epoxy), 1 keer een zig en een keer een zag er in, en een paar schroefjes tegen craches.
Liever koker?
2x2 aan elkaar lijmen met epoxy.
Kan je zo 240x240 mee maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Nou paar honderd 4mm tapjes zou mij zelfs wel lukken hoor, accuboortol met koppeling en blinde tap, lekker invetten en gaan.
Denk dat toolingplate beter vlak is dan dat getrokken profiel dat je eerst nog moet laten vlakken op een grote machine.
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Alles wat hier computergestuurd gaat dat kan goed gaan.
Zie hier echter - ik moest 4 gaatjes boren 3.3mm - dat lukte prima natuurlijk met de DRO die ik nu heb - en 4 gaatjes tappen maar helaas weer tapje van 4mm dus kwijt. Het tappen leek goed te gaan. De eerste 3 dan. Toen probeerde ik bij 4e gat 'm er met de accuboormachine uit te halen en meteen KRAK!
Dus deze zit nog op 't aluminium met een tapje erin - de andere is eraf gezaagd natuurlijk.
Bij 3mm en 4mm tapjes - die breken bij de vleet hier. Gemiddeld 4 tot 8 gaten gaat een tapje mee.
Zie hier echter - ik moest 4 gaatjes boren 3.3mm - dat lukte prima natuurlijk met de DRO die ik nu heb - en 4 gaatjes tappen maar helaas weer 4 tapje van 4mm dus kwijt. Het tappen leek goed te gaan. De eerste 3 dan. Toen probeerde ik 'm er met de accuboormachine uit en KRAK.
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Wat voor tap gebruik je dan ?
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Misschien gewoon eens met de hand tappen dan ipv met de accuschroefmachine. Eventueel een hulpstukje maken of kopen om die tap haaks in het gat te krijgen.
Ik vind een paar kokers aan elkaar plakken geen slecht plan. En een paar stroken toolingplate aan elkaar lijmen met een paar boutjes ook niet; doe dat goed en je hebt de brug alvast vlak en haaks. Dat is geextrudeerd profiel beiden niet.
Verder snap ik jouw obsessie met lichtgewicht niet zo goed. Die massa is ergens goed voor; F=ma, hoge m zorgt voor lage a bij gelijkblijvende Ffrees.
Ik ben blij met mijn zware brug, en als-ie nog eens 100kg zwaarder was dan was ik nog blijer. Om te hebben dan, niet om te manipuleren bij het plaatsen.
Ik vind een paar kokers aan elkaar plakken geen slecht plan. En een paar stroken toolingplate aan elkaar lijmen met een paar boutjes ook niet; doe dat goed en je hebt de brug alvast vlak en haaks. Dat is geextrudeerd profiel beiden niet.
Verder snap ik jouw obsessie met lichtgewicht niet zo goed. Die massa is ergens goed voor; F=ma, hoge m zorgt voor lage a bij gelijkblijvende Ffrees.
Ik ben blij met mijn zware brug, en als-ie nog eens 100kg zwaarder was dan was ik nog blijer. Om te hebben dan, niet om te manipuleren bij het plaatsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Niks obsessie. Er zijn dus 2 ontwerpen in de maak. Die epoxybetonnen voor mijzelf waar alles loodzwaar is omdat het van staal is.DaBit schreef: ↑14 apr 2021 23:48 Misschien gewoon eens met de hand tappen dan ipv met de accuschroefmachine. Eventueel een hulpstukje maken of kopen om die tap haaks in het gat te krijgen.
Ik vind een paar kokers aan elkaar plakken geen slecht plan. En een paar stroken toolingplate aan elkaar lijmen met een paar boutjes ook niet; doe dat goed en je hebt de brug alvast vlak en haaks. Dat is geextrudeerd profiel beiden niet.
Verder snap ik jouw obsessie met lichtgewicht niet zo goed. Die massa is ergens goed voor; F=ma, hoge m zorgt voor lage a bij gelijkblijvende Ffrees.
Ik ben blij met mijn zware brug, en als-ie nog eens 100kg zwaarder was dan was ik nog blijer. Om te hebben dan, niet om te manipuleren bij het plaatsen.
En nu een LGPL ontwerpje van aluminium. Die laatste is dit dus voor bedoeld.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
https://salomons-metalen.nl/producten/a ... ering-50st
150x150x5 hebben ze, schrik niet van de prijs.
En dan plak je met epoxy toch gewoon een paar platte plaatjes tegen de zijkanten.
Als zou ik er eerder een diagonaal in maken.
Maar 4 platen (of 3), aan elkaar (laten) lassen en de montage vlakken even strak (laten) frezen is wel zo handig. De andere oplossingen zijn ook niet vlak en recht, dus dat moet toch gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Tappen in aluminium kan een dingetje zijn. Zorg dat je de juiste tap hebt, ik vind persoonlijk de exemplaren voor blinde gaten erg fijn, die lossen de spanen vi de bovenkant van het gat naar buiten. Bij doorgaande gaten pak ik de doorlopende tap. Meestal gaat het bij tappen mis met het terugdraaien.diepchess schreef: ↑14 apr 2021 23:09Alles wat hier computergestuurd gaat dat kan goed gaan.
Zie hier echter - ik moest 4 gaatjes boren 3.3mm - dat lukte prima natuurlijk met de DRO die ik nu heb - en 4 gaatjes tappen maar helaas weer tapje van 4mm dus kwijt. Het tappen leek goed te gaan. De eerste 3 dan. Toen probeerde ik bij 4e gat 'm er met de accuboormachine uit te halen en meteen KRAK!
Dus deze zit nog op 't aluminium met een tapje erin - de andere is eraf gezaagd natuurlijk.
Bij 3mm en 4mm tapjes - die breken bij de vleet hier. Gemiddeld 4 tot 8 gaten gaat een tapje mee.
Zie hier echter - ik moest 4 gaatjes boren 3.3mm - dat lukte prima natuurlijk met de DRO die ik nu heb - en 4 gaatjes tappen maar helaas weer 4 tapje van 4mm dus kwijt. Het tappen leek goed te gaan. De eerste 3 dan. Toen probeerde ik 'm er met de accuboormachine uit en KRAK.
Als je kleine tapjes heel wilt houden in aluminium, gebruik dan het goedkoopste lithiumvet dat je kan vinden, sinds ik dat gebruik breek ik geen tapjes meer in aluminium. Zelfs de slechtst verspanende kwaliteit aluminum kan je met een beetje van dit vet tappen. Bij hardere aluminiumsoorten (7075 enzo) hoef je geen vet te gebruiken. Dat verspaant zo mooi dat er niets aan hulpmiddeltjes nodig is.
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: vierkante buis of koker aluminium 150mm
Ik ben niet heel ervaren in het tappen van schroefdraad, maar ik gebruik een sneltap M4 in de schroefboormachine en heb n u al meer dan 40 gaten getapt en de tap is nog steeds heel. Ik gebruik tappen van Volkel, gekocht bij HBM. Ik gebruik Volkel, omdat iemand mij die tip gaf op het forum. Ik denk dat dat Ben of Audiomatics was. En ik gebruik tap/snij olie van WD40
Als ik nog een keer een Freesmachine zou bouwen, dan ga ik denk ik ook toolingplaat gebruiken en of epoxy. Maar voorlopig ben ik heel blij met mijn OSPF en ben ik nog lang niet tegen enig limiet van deze machine gelopen
Groeten, Tom.
Als ik nog een keer een Freesmachine zou bouwen, dan ga ik denk ik ook toolingplaat gebruiken en of epoxy. Maar voorlopig ben ik heel blij met mijn OSPF en ben ik nog lang niet tegen enig limiet van deze machine gelopen
Groeten, Tom.