HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door JoepS »

Ik wil de breedte en lengte van de portaalfrees die ik nog aan het ontwerpen ben inkorten door de spindels van de X en Y-as aan te drijven via een tandriem. Voldoet een HTD 3M 9mm brede tandriem voor een portaalfrees ter grootte van de opensource portaalfrees? Wat aandrijving betreft worden het waarschijnlijk JMC 180W servo's, dus daar zit best wel wat kracht en acceleratie achter. Wat betreft tandwielen zit ik te denken aan iets zoals deze: https://www.aliexpress.com/item/10000061640073.html Ik heb zo m'n twijfels over deze combinatie. Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
bartacus85
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2020 15:32

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door bartacus85 »

Ik ben zelf een plasmasnijder aan het bouwen met een portaalconstructie.
Daarvoor gebruik ik ook de 180w JMC servo's samen met HTD 5M 9mm riemen van Maedler.nl
Deze hebben een treksterkte van 160N, meer dan genoeg voor mijn toepassing.
Als je metalen wilt gaan frezen, dan is het misschien verstandiger om naar een sterkere riem te kijken.
Maar hoe je dat berekent weet ik ook niet.

https://maedler.nl/product/1643/1616/97 ... reite-9-mm

http://smarthost.maedler.de/datenblaett ... ebe_EN.pdf
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door Piet Versleijen »

Bij Maedler.de vind je calculatietools voor tandriemen:
http://smarthost.maedler.de/datenblaett ... ebe_EN.pdf
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door JoepS »

Die tool van Mädler is één of andere vage oude java app. Daar ga ik een andere keer naar kijken. Ik heb in ieder geval het volgende gevonden:
https://www.kettingtechniek.nl/content/ ... -serie.pdf

@bartacus85: 160N is de spankracht en bij lange na niet de maximale kracht die de tandriem aankan. Zou ook wat zijn als je 'm maar tot 16Kg mag belasten.

Als ik de tabel van hierboven bekijk, denk ik dat voor de zekerheid toch maar voor HTD 5M en 15mm breedte ga. Dan ga ik ook direct voor tandwielen die de stelschroef in de nek hebben i.p.v. in het loopvlak van de tandriem.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door DaBit »

HTD3M 9mm breed voldoet wel tenzij je de riemschijven heel klein kiest (wat je zowiezo niet wil). Ik gebruik AT5 in dezelfde breedte (of was het nou 10mm) voor 400/750W servo's.

Het is alleen zo'n lekker niet-gangbaar maatje. HTD5M is een stuk gangbaarder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door bartL »

bartacus85 schreef: 29 apr 2021 07:58 Ik ben zelf een plasmasnijder aan het bouwen met een portaalconstructie.
Interessant! Staat hiervan al wat op het forum of ga je eea nog delen? Een plasmasnijder staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Tot welke diktes wil je gaan snijden?

Mvg,
Bart
bartacus85
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2020 15:32

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door bartacus85 »

@Joep, dat klinkt wel logisch, bedankt voor de aanvulling

[/quote]

Interessant! Staat hiervan al wat op het forum of ga je eea nog delen? Een plasmasnijder staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Tot welke diktes wil je gaan snijden?

Mvg,
Bart
[/quote]

Hallo Bart, ik ben al een tijdje alleen maar een lezer en heb van alles geleerd van verschillende topics.
Het wordt misschien eens tijd om mijn project te delen :P Mijn 80A plasma bron zou met gemak 10mm moeten kunnen snijden volgens de specs
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door JoepS »

DaBit schreef: 30 apr 2021 08:06 HTD3M 9mm breed voldoet wel tenzij je de riemschijven heel klein kiest (wat je zowiezo niet wil). Ik gebruik AT5 in dezelfde breedte (of was het nou 10mm) voor 400/750W servo's.

Het is alleen zo'n lekker niet-gangbaar maatje. HTD5M is een stuk gangbaarder.
Ik was inderdaad wel van plan redelijk grote tandwielen te nemen. Wat voor een tandwielen gebruik jij dan? Lijken ze op de tandwielen die ik liet zien of hebben ze een nek? En heb je nette tandriemen of el-cheapo van Ali? Want AT5 is bijna even sterk als HTD 5M: https://www.kettingtechniek.nl/content/ ... -serie.pdf
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HTD 3M 9mm of 5M 15mm?

Bericht door DaBit »

Mijn riemschijven en tandriemen komen van beltingonline.co.uk
HTD en AT5 even sterk, het zal wel. Sterkte is toch eigenlijk nergens in de constructie van een freesmachine van belang, stijfheid en speling wel.
Ik heb beiden op machines zitten en ik vind persoonlijk voor positionering AT een beter systeem dan HTD. Voornaamste verschil is de riem; de AT5 riem heb ik als PU-riem met staalgordel, HTD is neopreen met glasvezelgordel en nylon op de tanden. Die laatste is net een postelastiekje in vergelijking met de staal+PU. Maar ieder zo z'n voorkeur.

En uhm, hoe groot zijn mijn riemschijven ook al weer? Iets van 40-60 tands. Klinkt heel groot, maar met een 2x zo grote schijf heb je bij identieke rek/speling van de riem een 2x zo lage hoekfout. De kracht op de riem is verder 2x zo klein, dus de rek ook. Oftewel, 2x zoveel tandjes op je riemschijf levert je heel kort door de bocht gesteld een 4x zo nauwkeurige positionering op. 'Zoveel tandjes als waar je mee weg kan komen' is meestal geen slecht plan dus. Wel de maximale riemsnelheid en oplopende inertie van de grotere schijven in de gaten houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie