Alternatief voor Gedore

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Alternatief voor Gedore

Bericht door VDFman »

Ik ben op zoek naar een alternatief voor de steek-ring van Gedore model 7 UR-XL , dat is een ratelring-steeksleutel, omschakelbaar met pal, verlengde en rechte uitvoering. Wie weet er iets, ik sta voor alle merken open. Het gaat om de maat 24 en 36. Gedore maakt ze helaas niet meer.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door Mr.Q »

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door keesfrees »

Er is ook een niet ratelende een richting ringsleutel, met een klem ring mechanisme. 'keb geen idee hoe dat op te zoeken is, was in mijn geval van zwart metaal.
Traploos dus, dat kan voordelen hebben in krappe situaties.
Niet omschakelbaar maar (wel) omdraaibaar, dat vind ik overigens wel prima, best handig.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door keesfrees »

Het is niet een antwoord op de vraag maar dit is wat ik bedoelde met niet ratelende 1-richting sleutel :

https://www.gedore.com/de-de/produkte/s ... ---6253290

Hoe dat nou precies werkt ? Ik zie er geen maat bij staan, kun je de ringen wisselen ?

Is de vraag voor de vraagsteller al beantwoord ?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door Swake »

Als je naar beeldjes zoekt lijkt het er inderdaad op dat een andere maat gewoon een andere ring plaatsen is.
Geen filmpje over te vinden zo te zien.
Wel duur dat spul.
When it fits stop using the hammer.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door VDFman »

Dank voor de antwoorden maar de alternatieven zijn het allemaal net niet: of een gewone korte uitvoering ( XL is de lange uitvoering) , of geen omkeer palletje, of staat onder een hoek. Het bestaat gewoon niet denk ik. Hetgeen wat nog het het dichtst in de buurt lijkt te komen is de Gedore 41V/41 maar ik weet niet of ik die kwijt kan in de ruimte die ik heb.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door Swake »

Als het een rechte sleutel is dan heb je toch geen omkeer palletje nodig? Gewoon die hele sleutel omdraaien.
When it fits stop using the hammer.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door keesfrees »

Swake schreef: 27 mei 2021 11:41 Gewoon die hele sleutel omdraaien.
Ik vermoed dat de vraagsteller dat ook wel bedacht heeft, maar het zal om bijzondere toepassing gaan waar bij dat niet handig is.

Nu we het er toch over hebben, zijn er ook ringsleutels met een 6 kant.
Bij het losmaken van een oude bout/moer heb je vaak maar 1 kans en met een veelhoek sleutel heb je 'm zo rond gemaakt met een beetje pech.
Ja, dan pak ik een dop, vermits dat mogelijk is natuurlijk.
O ja, ik heb zelfs eens een goed merk dop besteld voor iets speciaals en toen kreeg ik toch een veel-kant dop :-/
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door Swake »

Dat eventueel speciaal geval wil ik dan wel eens zien/begrijpen want nu ben ik natuurlijk super nieuwsgierig geworden.

Aan een korte uitvoering kan ook een stuk aangelast worden, zo lang, dik, dun als gewenst.

Oude bouten kunnen zeer vervelend uit de bocht komen. Bij het losmaken van een oude moer die al wal sleet vertoont kan het soms helpen om een Engelse maat sleutel te gebruiken die net iets kleiner is dan de metrische. Of gewoon ook de sleutel van een ander merk. Ze hebben niet allemaal exact dezelfde maat en een tiende kan het verschil maken.
When it fits stop using the hammer.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door VDFman »

De toepassing is de losse kop van een grote draaibank die met een bout vastgezet wordt. Bij kort werk staat de beitelslede over de sleutel en kan hij er niet af. Daarom moet de sleutel ook een rechte uitvoering zijn. En omdat het allemaal redelijk groot is leek mij een extra lange sleutel wel handig.
Een stuk aan een sleutel lassen kan natuurlijk maar ben ik niet zo weg van.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door hfjbuis »

https://www.klium.nl/gedore-2219557-7-r ... XAEALw_wcB

Ik heb ze ooit gezien van Proxon zonder pal, dat heeft mijn voorkeur omdat dan de pal niet in de weg zit. Voor op de draaibank kan zo'n pal wel handig zijn!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alternatief voor Gedore

Bericht door bartL »

keesfrees schreef: 27 mei 2021 12:14 Nu we het er toch over hebben, zijn er ook ringsleutels met een 6 kant.
Bij het losmaken van een oude bout/moer heb je vaak maar 1 kans en met een veelhoek sleutel heb je 'm zo rond gemaakt met een beetje pech.
Na het rond draaien pak ik onderstaand setje erbij. Beste investering die ik bij HBM heb gedaan 💪
20210527_224339.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie