Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door diepchess »

Als ik dik plak staal zoek wat ik kan frezen naar iets wat lijkt op dit:

23466

Zeg paar millimeter minder dan 60x60mm vierkantstaf met heel weinig interne krachten nog. Lengte van dit object is 265mm maar zal ietsjes langer worden al heb ik weinig keuze daar want bereik is maximaal 280mm op de BF25 en de laatste 5 a 10mm is geen pretje qua nauwkeurigheid aan beide kanten.

Waar kan ik zo'n plakje vinden en welke legering/werkstofnr zoek ik?

Wil mijn aluminium gantry ontwerp ook projecteren op een veel kleiner ontwerpje epoxybetonnen gantry (voor heel andere doeleinden gaat die ingezet worden). Temperatuur buiten is nog niet om over naar huis te schrijven om met epoxy te gaan werken, want moet natuurlijk continue boven de 15C zijn - en ook nog droge periode - maar het is spoedig gunstige condities daar naar ik hoop :)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door bartL »

Zonder de discussie over interne spanningen weer opnieuw op te starten. 8)
Ik zou kijken naar een stukje warm gewalst C45.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 19 mei 2021 22:22 Zonder de discussie over interne spanningen weer opnieuw op te starten. 8)
Ik zou kijken naar een stukje warm gewalst C45.
Maar dat verbuigt toch enorm als je er stukje vanaf freest - dat zit toch vol met interne krachten - of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou een stuk Gietijzer zien te vinden.. nagenoeg spanningsloos, en trillingsdempend.. (perlitisch lammelair)
En.. als het verbuigt?.. Nou en?.. dan frees je em recht aan de kant waar dat echt van belang is.. of.. je freest het hele dingop een overmaat.. en laat em slijpen.. (moet je er wel bij vertellen dat ze'm wel even netjes uitvullen voor ze de magneet aanzetten, anders staat ie na het slijpen nog als een banaan)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 19 mei 2021 23:09 Maar dat verbuigt toch enorm als je er stukje vanaf freest - dat zit toch vol met interne krachten - of zie ik dat verkeerd?
Het is zeker niet vrij van interne spanning maar -mits netjes afgekoeld- minder dan koudgetrokken.
Gietijzer is inderdaad ook een optie maar dan moet je wel goed nadenken wat je toepassing is. Trillingsdempend.... jazeker maar op zo'n onderdeeltje ga je daar echt niks van merken. Als het onderdeel alleen op druk wordt belast volstaat grijs gietijzer, ga je er ook aan trekken dan is dit zo kapot en kan je beter voor een nodulaire soort kiezen.

Als ik het zou moeten maken zou ik niet te moeilijk doen en hem gewoon uit het eerste de beste stukje staal frezen wat ik tegen kwam. Als ik bang zou zijn voor krom trekken zou ik hem iets overmaats houden, even warm stoken en weer af laten koelen en dan na bewerken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 20 mei 2021 07:46 even warm stoken en weer af laten koelen en dan na bewerken.
Tot hoeveel graden moet je het ongeveer warm stoken om de spanning er voldoende uit te krijgen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat hangt af van de staalsoort die je uiteindelijk kiest, men raadplege hiervoor het beste de juiste tabellen.. ook dien je de ontlaattemperatuur een bepaalde tijd aan te houden zodat het materiaal de kans krijgt te rekristalliseren

een ijzer-koolstof diagram zal in geval van ongelegeerd staal voldoen om de temperatuur te bepalen..
voor de tijd.. zijn allerhande formuletjes..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 20 mei 2021 19:23
bartL schreef: 20 mei 2021 07:46 even warm stoken en weer af laten koelen en dan na bewerken.
Tot hoeveel graden moet je het ongeveer warm stoken om de spanning er voldoende uit te krijgen?
Dat is per staalsoort wel enigszins verschillend maar ruwweg kan je wel zeggen dat je bij de meeste staalsoorten wel goed zit rond de 600graden (donkerrood) en wordt het al effectief vanaf +/-300 graden. Je zou het eventueel ook met het uitgangsmateriaal 60x60 al kunnen doen maar dan heb je wel ca. 2uur nodig in de oven voordat de kern ook deze temperatuur heeft.
Maargoed ik ga er vanuit dat het bij de meeste op dit forum (zoals bij mij) op een iets andere manier gaat :lol:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 21 mei 2021 08:25
Kars-cnc schreef: 20 mei 2021 19:23
bartL schreef: 20 mei 2021 07:46 even warm stoken en weer af laten koelen en dan na bewerken.
Tot hoeveel graden moet je het ongeveer warm stoken om de spanning er voldoende uit te krijgen?
Dat is per staalsoort wel enigszins verschillend maar ruwweg kan je wel zeggen dat je bij de meeste staalsoorten wel goed zit rond de 600graden (donkerrood) en wordt het al effectief vanaf +/-300 graden. Je zou het eventueel ook met het uitgangsmateriaal 60x60 al kunnen doen maar dan heb je wel ca. 2uur nodig in de oven voordat de kern ook deze temperatuur heeft.
Maargoed ik ga er vanuit dat het bij de meeste op dit forum (zoals bij mij) op een iets andere manier gaat :lol:
Allemaal heel plausibele manieren. Aan onderkant zitten wel trekkrachten in object maar gros is compressiekrachten dus ook gietstaal een optie. Staal en 't stoken heb ik tot diep in de late uurtjes wat video's gekeken.

video in 2 delen:
https://www.youtube.com/watch?v=hw4Rl0uG7ok

Wat hij daar doet in Engels 'temperen'. Zegt hij een blauwe kleur te willen. Als ik de Fahrenheits converteer naar celcius dan kan ik dus een stuk staal pakken - voorbewerken. Dan 250 graden tot paar graadjes meer dan 400 graden celcius geeft die blauwe kleur. Ik snap dan je donkerrood niet zo in deze context. En ontlaatovens die op 700 celcius werken snap ik dan ook niet zo. Wel is 700F iets meer dan 400C.

Welke temperatuurrange zitten we hier op?

250+ tot 400 versus 600+ is nogal verschil om te bereiken. 300 lukt in de oven hier bijna.
400 is creatief denken - forum heeft misschien tip.

Maar 600 dat ga ik hier niet snel bereiken tenzij ik m'n zwager, de pyromaan in 'm dan, inschakel en zijn vuurkorf, die toch al overuren draait als 't mooi weer is, weer laat opstoken en ik iets erboven hang tot dat juiste kleur heeft.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door DaBit »

Boven een fikkie hangen is best kansloos, tenzij het fikkie een huis betreft dat in de fik staat.

Paar vuurvaste isolatiestenen kopen bij de lokale kachel-zaak, oventje stapelen, dikke gasbrander, en je komt een aardig eind voor een eenmalig klusje. Met lucht door houtskool pompen vast ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 21 mei 2021 10:40 Wat hij daar doet in Engels 'temperen'. Zegt hij een blauwe kleur te willen. Als ik de Fahrenheits converteer naar celcius dan kan ik dus een stuk staal pakken - voorbewerken. Dan 250 graden tot paar graadjes meer dan 400 graden celcius geeft die blauwe kleur. Ik snap dan je donkerrood niet zo in deze context.
Ik heb je video niet bekeken maar je haalt eea door elkaar. Mijn "donkerrood" is gebaseerd op die 600 graden. Ruwweg de temperatuur die nodig is om de elementjes het warm genoeg te laten krijgen om rustig te worden. Temperen is iets anders, dit is simpel uitgelegd een nabehandeling om gehard staal een beetje bruikbaar te maken en ervoor te zorgen dat het niet als glas uit elkaar spettert als het verkeerd belast wordt. Bij sommige materialen zie je de toevoeging +QT er weleens achter staan, dit betekent dat het materiaal Quenched en Tempered is. Dus eerst gehard door afschikken (Opwarmen tot een graadje of 900 - 1000 en dan in een badje olie laten zakken) en daarna nog een keer blauw maken (niet met verf) en rustig af laten koelen om het nog enigszins elasticiteit mee te geven.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door diepchess »

Dank voor de opheldering - dus het is echt 600-700 graden celcius.

Ja dat is redelijk kansloos hier in de achtertuin in dat gelijkmatig te halen zonder enorme voorbereidingen en vooral 't heel geleidelijk laten afkoelen - dan moet je toch wel goed weten wat je doet.

En er zijn nog wel meer stukken staal die ik die behandeling zou willen geven natuurlijk :)

Misschien eerst wat kladderen in CAD hier en dan na Pinksteren eens rondbellen of er nog mogelijkheden in de buurt zijn die niet 2 goudstukken per ontlating willen.

Maar over 't afkoelen dus gesproken. Stel ik pak paar vuurvaste stenen. opstellingkje bouwen. Gasbrandertje haal ik in de winkel. Donkerrood laten worden - uit 't vuur halen en rustig ergens laten afkoelen - of is dat ook een enorm gevoelig hoe je 'm laat afkoelen?

Want als dat afkoelen ook gevoelig ligt dan is 't zelf doen zonder oventje die 600+ haalt en temperatuurssturing heeft redelijk kansloos begrijp ik.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door diepchess »

Als ik lees moet 't zo langzaam mogelijk afgekoeld worden. Maar ik mis een tijdsindicatie. Zo'n grote telescoopspiegel is jaar lang afkoelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Staal 60mm vierkantstaf ontlaten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als iemand een keramiek oven heeft kan het wel.

Ik zou me er geen zorgen om maken, de boel voorfrezen, dagje laten rusten en na frezen. Ben alleen bang dat jouw machinepark (met de frees ervaring van de man er achter) meer afwijking heeft dan het trekken van het staal.

En met een beetje goed ontwerp kun je een hoop ellende omzeilen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie