Machinetap boorset

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Machinetap boorset

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Voor mijn te bouwen cnc portaalfreesmachine ben ik opzoek naar een machinetap boorset, omdat ik nogal wat gaatjes moet gaan tappen. Gisteren op bezoek bij een forumlid even een snelcursus gekregen...
Hij gebruikte daarvoor een boortje van Dormer (blue shark). Nu zie ik vergelijkbare boortjes van het merk Ruko.

Het gaat dus om gaatjes te tappen in (voornamelijk) aluminium.

Ik zit nu naar 1 van deze 2 setjes te kijken:

https://www.conrad.nl/p/ruko-245052-mac ... ts-2205720
https://www.conrad.nl/p/ruko-245052ro-m ... ts-2205721

Zijn deze aan te raden?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Machinetap boorset

Bericht door benkr »

Ik heb ook zo'n setje, ooit gekocht bij Lidl, ik gebruik het setje niet vaak, maar ik heb er geen negatieve ervaring mee, het is alleen dat ik nog genoeg losse tappen heb liggen die meestal dichterbij liggen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Machinetap boorset

Bericht door remon_v »

Ik heb nu dit setje:
23518

Maar dat lijkt alleen geschikt voor handtappen? Heb er verder nog geen ervaring mee...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machinetap boorset

Bericht door serum »

Ik vind die kunststof containers persoonlijk top.. boren in hss geslepen, hss co en verzinkfrezen. Ik koop alles alleen nog maar in die kunststof containers. Stapelen ook top. Die Ruko set heb ik ook al een tijdje in het vizier, (die standaard HSS staat nog wel eens op Amazon voor weinig) maar heb eigenlijk genoeg aan mijn huidige tapset (losse tappen gekocht bij verspaningonline met bijbehorende maat boren, doorlopend en blinde gatentap en een 5 tal bijpassende boren van iedere maat) Grijp zo nooit mis.

Met dunne tapjes (m3-m5) in slecht aluminium gebruik ik lithium vet. Op die manier heb ik in geen jaren meer een tapje gebroken.

Die profielen worden ook nog wel eens met een roltap van het juiste draad voorzien. Ik heb een tap voor blinde gaten gebruikt in de accuboormachine. Profielen op elkaar op de werkbank en gaan met die banaan.

Voor aluminum zijn officieel zwarte of een groene band tappen. Maar het is zo'n beetje het meest vergevingsgezinde materiaal om te tappen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machinetap boorset

Bericht door Kjelt »

Mijn ervaring is dat je meestal maar 2 of 3 maten nodig hebt.
Als dat bij jou ook zo is dan zou ik deze gewoon los bij dormershop.nl kopen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machinetap boorset

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 mei 2021 18:14 Mijn ervaring is dat je meestal maar 2 of 3 maten nodig hebt.
Op den duur valt dat toch nog wel weer tegen vind ik, zo langzamerhand wil er steeds weer een paar maten bij. Maar inderdaad gaat bij mij ook 90% van het tap werk tussen de M3 en M6

Als je echt veel in aluminium moet tappen kan ik een roltap aanraden. Ik meen dat zo'n jaar geleden Keesfrees dat benoemde hier op het forum, ik had er daarvoor nog nooit van gehoord. Ik heb toen eens een M3 gekocht om te proberen maar inmiddels heb ik de hele reeks van M2 tot M6. Er zijn geen spanen dus je hoeft die niet steeds weer van de tap af te halen en later nog eens uit het gat te blazen. Er is ook geen verschil in doorlopend of blind gat en volgens mij zijn ze ook sterker, maar goed ik heb er nog niet een gebroken dus eigenlijk kan ik daar niets over zeggen.

Laatst een klusje gedaan voor iemand waar zo'n 150 keer M2 in aluminium getapt moest worden. Ik heb daarvoor acuut de M2 roltap er bij gekocht...

In staal moet het ook kunnen maar dat durf ik nog niet zo goed aan.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Machinetap boorset

Bericht door remon_v »

Kars-cnc schreef: 21 mei 2021 19:02 Als je echt veel in aluminium moet tappen kan ik een roltap aanraden.
Zo'n roltap wil ik best naar kijken, geen idee wat het is.
Welke heb je dan precies?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Machinetap boorset

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 21 mei 2021 19:02 In staal moet het ook kunnen maar dat durf ik nog niet zo goed aan.
In staal wordt het nogal eens gebruikt in combinatie met vloeiboren. Mooie techniek waarbij een sterke draad te maken is in een dunne wand / plaatdikte zonder dat er een spaantje gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machinetap boorset

Bericht door Kars-cnc »

remon_v schreef: 21 mei 2021 19:14 Welke heb je dan precies?
Ik heb ze van Dormer, serie E291.
https://www.dormershop.nl/webshop/tappe ... -e291.html

Het beste koop je er meteen een boor bij, de diameter is anders dan voor gewone tappen!
https://www.dormerpramet.nl/kennisbank/ ... -voorboren

Als je voor korte boren kiest, b.v. https://www.dormershop.nl/webshop/boren ... -a022.html dan hoef je in het algemeen ook niet te center boren.

Nee, ik heb geen aandelen in Dormer, andere leveranciers zijn ongetwijfeld ook goed, maar deze ken ik nu eenmaal.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machinetap boorset

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 21 mei 2021 20:45 Het beste koop je er meteen een boor bij, de diameter is anders dan voor gewone tappen!
Maar is de uiteindelijke schroefdraad hetzelfde qua kwaliteit?
Als ik bv bij M8 kijk die ik altijd met 6,8mm voorboor zou dat bij een roltap opeens 7,4mm zijn. Dat scheelt nogal . Interessant eens in verdiepen hoe dan nou zit dan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Machinetap boorset

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 21 mei 2021 22:22 Maar is de uiteindelijke schroefdraad hetzelfde qua kwaliteit?
Als ik bv bij M8 kijk die ik altijd met 6,8mm voorboor zou dat bij een roltap opeens 7,4mm zijn. Dat scheelt nogal . Interessant eens in verdiepen hoe dan nou zit dan.
Gerolde draad is doorgaans sterker als gesneden draad. Het verschil in diameter voor het voorboren komt simpelweg omdat het materiaal ergens naartoe moet. Je drukt feitelijk het materiaal in de vorm van de draad, in het geval van M8 wordt de kern dus ongeveer 6.8mm na het rollen, ook al heb je 7.4 geboord. Als je gaat snijden boor je de kerndiameter en de rest snij je eruit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machinetap boorset

Bericht door serum »

Het roltappen verhoogt de materiaaldichtheid, daarom is de draad sterker dan bij verspanen. Om dezelfde reden dat de centerpunt van je centerpons harder wordt als je hem gebruikt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machinetap boorset

Bericht door Kjelt »

Ah dat verklaart het.
Moet je dan nog steeds vet of snijolie gebruiken want dat zou je dan ertussen kunnen persen ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Machinetap boorset

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor hout ook roltappen.

Ook de handtappen gebruik ik op de draaibank en de freesmachine. Anders blijven ze nog 30 jaar in de lade liggen.

Het prettigste vind ik de tappen met spiraalgroef.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 22 mei 2021 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie