Doseren misting fluid

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je wilt niet weten welke doseer systemen ik inmiddels al eens gebouwd heb:
o.a. voor een miniatuur olie kachel dat was 0.02 cc of zo behoorlijk lomp eigenlijk, voor H2O2, dat moest 1 druppel zijn. Als je weet wat voor gore troep dat is, de leverancier van de slangenpomp kon die druppel niet garanderen.
Ik had een plunjer pomp gebouwd die dat wel kon, deed het met water prima, maar H2O2 er in en binnen een kwartier kwam de boel piepend en knarsend tot stilstand. (dat was idee 1, toen idee 2, en toen zagen wel het licht en idee 3 werkte feilloos, inmiddels draaien er een stuk of 8 al een paar jaar probleemloos)
De hoeveelheid die je gebruikt bij nevelsmering is veel te weinig om lekker met een injectie-spuit pomp te kunnen regelen.
En in mijn ogen ook veel te ingewikkeld.
Ik heb nog wel wat andere ideetjes, maar zijn stuk voor stuk niet zo simpel als een schroefje in een stuk draadgat.
Het principe van dat capillair werkt eigenlijk optimaal (wat je ook met echte capillair kunt doen, want dat idee komt van Dabit), je zou een voorraadvaatje op vast hoogte verschil kunnen zetten, dan heb je een veel mooiere (en lage) druk. Nadeel daarvan is dat het leegloopt, dus moet er weer een klepje tussen. Maar of je nu een klep voor de voordruk gebruikt of voor de fenella zelf maakt niet veel uit. (al moet je wel op zoek naar speciale klepjes die tegen fenella kunnen, maar die heb ik toevallig wel)
Het nadeel is dan weer dat je niet kunt regelen met die voordruk, wat eigenlijk het meest ideaal is.
Misschien moet ik es een experimentje met M3 schroefdraad doen, dat dat al beter is, Die M5 was geboren uit het idee dat er ook slangkoppelingen met M5 zijn, en dan hoef je alleen 1 gat 4.3 te boren en M5 tappen (hoezo lui :mrgreen: )
Dat heeben we dan weer een beetje aangepast omdat het filtertje er ook in moest en werd het dus 1/8" voor de slangkoppeling.
Nu ik het zo bedenk misschien es kijken wat een roltap voor verschil maakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 10:53 Nadeel daarvan is dat het leegloopt, dus moet er weer een klepje tussen. Maar of je nu een klep voor de voordruk gebruikt of voor de fenella zelf maakt niet veel uit. (al moet je wel op zoek naar speciale klepjes die tegen fenella kunnen, maar die heb ik toevallig wel)
Vertel, wat voor klepjes zijn dat ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Burkert 6126 A 0.8 FKM M5 M5 PN0-6bar (00431570) ik schrijf alleen het labeltje over. :P
https://www.burkert.com/en/type/6126
heeft volgens mij een viton zitting.
Ik heb het idee dat ze bij m'n klant alleen stuk gaan doordat ze vervuilt zijn. Moet daar ook maar eens sinter-filtertjes voor gaan zetten. Want dat hebben ze natuurlijk nooit gedaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Doseren misting fluid

Bericht door stevenFF »

Korte update,

ik heb inmiddels het volgende terugslagventiel gevonden en gemonteerd, scheelt gigantisch!
https://www.techniekwebshop.nl/festo-fe ... l-min.html
Alu behuizing dus ook risistent tegen Fenella.

Ik rommel nog een beetje met het smoren, maar in ieder geval hoef ik de leiding niet meer te "primen" door het naaldventiel vol open te gooien totdat er een puist uitkomt. :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

Steven waar heb je deze exact gemonteerd, vlakbij de mixer+sproeikop of vlak na het voorraadvat?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 13:59 Die dosering met naaldventieltjes is een drama.
Ik heb er capillair smoring in zitten, die bestaat uit een M5 stelschroef in een M5 getapt gat. De draadspeling is dan de smoring.
22660[/url]
Nice Hugo, FYI je hebt trouwens ipv T-stukken ook Y-stukken (QSMY) , dan kun je de vloeistof en perslucht slang mooi samen bundelen met een tie-wrapje ofzo en zou je er twee kunnen plaatsen. Of werkt het venturi principe dan niet meer zo goed ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Doseren misting fluid

Bericht door serum »

gezien de opbouw, lijkt het mij de vloeistof dan terugduwen ipv meezuigen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 17 jun 2021 12:08 gezien de opbouw, lijkt het mij de vloeistof dan terugduwen ipv meezuigen.
Ja, daar heb je gelijk in, wat ik ook ergens beschreef. Maar als je de voordruk op de fenella goed doet heb je daar geen last van. Buisje tot aan het spuitmondje, of geen vernauwing van het spuitmondje zou dat allebei op kunnen lossen.
Ik heb dit ook in elkaar geprutst met onderdelen die ik zo had liggen.

Als het 'capillair' meer smoort, kun je die voordruk op de fenella een stuk hoger maken, dan heb je er ook geen last van.
Heb het geprobeerd met 2x een stuk M5 draad van 20mm, lijkt niet veel invloed te hebben, dus moet het capillair dunner.
Misschien is standaard M5 met een stelschroef er in toch meer doorlaat als ik gehoopt.

Maar het moet natuurlijk geen wetenschap worden. Kan altijd nog een pompje bouwen.
Voorlopig functioneert het naar tevredenheid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Doseren misting fluid

Bericht door stevenFF »

Kjelt schreef: 17 jun 2021 11:37 Steven waar heb je deze exact gemonteerd, vlakbij de mixer+sproeikop of vlak na het voorraadvat?
ja die heb ik juist helemaal tegen de mixer/sproeikop aangezet, zodat er zo weinig mogelijk vloeistof "zwerft" in de leiding nadat je de druk weghaalt. Als ik daarna weer wat hout frees blaast hij dus ook niet nog uren frutjes fanella over m'n werkstuk..
Plaats reactie