Doseren misting fluid

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Doseren misting fluid

Bericht door stevenFF »

Goedemorgen,

wij gebruiken een home made fogbuster / misting, gevuld met Fenella en dat werkt als een trein op non-ferro's.
Onderstaand een fototje van ons freesje (zelfbouw) waar we op een vacuumtafeltje een rest stukje Corian (solid surface) vasttrekken als offerplaat en daarop met de schilderstape-secondelijm-truc ons alu plakken. Dit frezen we door-en-door en komt daarna mooi los.

Goed, die misting fluid gaat het hier om, we hebben namelijk iedere keer dat de frees uitgeweest is moeite om weer een fijne dosering te krijgen. In de praktijk moet ik dan het naaldventiel ver open gooien totdat er een stoot uitkomt en daarna weer rustig terugdimmen tot een 'normale' hoeveelheid. Ik vermoed dat dit te maken heeft met of een gammel ventiel of dat bij uitschakelen van de perslucht de vloeistof terugloopt het reservoir in en zo eerst dus een hoop lucht kwijt moet alvorens er weer vloeistof doorloopt. Iemand hier ideeen over hoe we deze kunnen vastzetten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Doseren misting fluid

Bericht door serum »

Zonder iets te weten over het knutselproject kan je er niets over te zeggen.

Staat je vat met de vloeistof uberhaupt onder druk?

Er bestaan trouwens voordeligere alternatieven als spoilboard.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Ballegooijen »

Als de vloeistof niet onder druk staat kan het zijn dat de vloeistof terugloopt in de slang. Als je dan weer gaat starten moet eerst de slang weer volgezogen worden en dat kost tijd. Oplossing kan dan een terugslagklepje zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Doseren misting fluid

Bericht door stevenFF »

serum schreef: 28 mei 2021 12:52 Zonder iets te weten over het knutselproject kan je er niets over te zeggen.

Staat je vat met de vloeistof uberhaupt onder druk?

Er bestaan trouwens voordeligere alternatieven als spoilboard.
Ja vloeistof staat onder druk, maar ook alleen als de perslucht aanstaat. Ik zal inderdaad naar een terugslagklepje o.i.d. moeten gaan zoeken.

Over het spoilboard, ja ben ik me zeker bewust van. Dit zijn zaagrestjes uit onze productie en het werkt wel echt fantastisch hiervoor :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Ballegooijen »

Ik zal inderdaad naar een terugslagklepje o.i.d. moeten gaan zoeken.
Kijk eens bij een aquarium- of vijverwinkel. Die hebben dat meestal wel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die dosering met naaldventieltjes is een drama.
Ik heb er capillair smoring in zitten, die bestaat uit een M5 stelschroef in een M5 getapt gat. De draadspeling is dan de smoring.
22660
22657
22658

De druk op het systeem is eigenlijk zo laag dat het niet lekker te regelen is. Misschien moet ik de smoring nog es wat verlengen.
Zowel druk op het systeem als de blaaslucht is minder dan 1 bar. En omdat het uiteinde van het blaaspijpje een venauwing heeft wordt daar natuurlijk druk opgebouwd, dat werkt die druk op de fenella dan weer tegen.
Bij een klant heb ik het in een productie omgeving nu eigenlijk heel goed draaien, 1 bar op de fenella. Maar dat zijn steeds enkele blaas pulsen bij een boorbewerking. Scheelt toch behoorlijk tov vroeger volle straal er op.

Maar je kunt ook eens het topic over de MQL doornemen dan ben je van elke twijfel verlost.
viewtopic.php?f=34&t=19353&p=235845&hilit=mql#p235845
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

Alleen kan de MQL niet tegen fenella, helaas ;-)
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Doseren misting fluid

Bericht door stevenFF »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 13:59 Die dosering met naaldventieltjes is een drama.
[..]
De druk op het systeem is eigenlijk zo laag dat het niet lekker te regelen is. Misschien moet ik de smoring nog es wat verlengen.
Zowel druk op het systeem als de blaaslucht is minder dan 1 bar. En omdat het uiteinde van het blaaspijpje een venauwing heeft wordt daar natuurlijk druk opgebouwd, dat werkt die druk op de fenella dan weer tegen.
Bij een klant heb ik het in een productie omgeving nu eigenlijk heel goed draaien, 1 bar op de fenella. Maar dat zijn steeds enkele blaas pulsen bij een boorbewerking. Scheelt toch behoorlijk tov vroeger volle straal er op.
Ja dat zou heel goed kunnen zijn inderdaad. Ik heb nu 3bar afgeregeld staan op de machine, maar uit de muur komt 6 a 7bar.
Dit is een machine door een ex-collega gebouwd en die is met de noorderzon verdwenen, ik ben daarom nog wat zoekende naar bepaalde oplossingen danwel methodiek in zijn werk.

Druk komt via een regelaar (3bar momenteel) het systeem in. leiding splitst naar:
1) drukvat met vloeistof
2) kop

het drukvat heeft werkt puur op overdruk die zo de vloeistof door de slang ook naar de kop stuwt (messing koppie onderin de container). Vlak voor de kop zit dan een naaldventiel, thats it. Lijkt mij inderdaad niet een top constructie, ik snap jouw oplossing heel goed. Al kan je dan niet 'snel' fine tunen, je moet wel zaken demonteren voor je bij die stelschroef kan.
WhatsApp Image 2021-05-28 at 3.40.21 PM.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Doseren misting fluid

Bericht door serum »

Ik gebruik ruwweg 0,7-1,5 bar aan lucht om de spanen weg te blazen en de druk op het vat is erg laag. Ik gebruik een RVS naaldventiel en dat bevalt mij eigenlijk prima. En zoals gezegd een gaatje van 0,6-0,7mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stevenFF schreef: 28 mei 2021 15:45 ik snap jouw oplossing heel goed. Al kan je dan niet 'snel' fine tunen, je moet wel zaken demonteren voor je bij die stelschroef kan.
Nee, die M5 larf is geen stelschroef, maar de draadspeling zorgt voor een capillair smoring.
(detail, als die 'los' in de draad zit laat ie veel te veel door, tegen de aanslag aan draaien, handvast, en een schuine kant aan de punt zodat je de doorlaat niet afsluit, zorgt er voor dat de gangen aan gaan liggen en je dus b.v. 20 omwentelingen om die schroef heen slingert.
Regelen doe ik met een aparte drukregelaar op het voorraadvat.
Ik wilde het juist een beetje robuuster zonder wazige stelschroefjes.
Kjelt schreef: 28 mei 2021 14:27 Alleen kan de MQL niet tegen fenella, helaas ;-)
Is er nu nog geen slang gevonden die dat wel kan?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 16:06
Kjelt schreef: 28 mei 2021 14:27 Alleen kan de MQL niet tegen fenella, helaas ;-)
Is er nu nog geen slang gevonden die dat wel kan?
Zover als ik het begrijp zijn de benodigde zachte kunstof slangetjes die geschikt zijn om in een peristaltische pomp dienst te doen inderdaad minder bestand tegen olieen. De kunstoffen die daar wel geschikt voor zijn, zijn weer te hard.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 13:59 Ik heb er capillair smoring in zitten, die bestaat uit een M5 stelschroef in een M5 getapt gat. De draadspeling is dan de smoring.
Dat is een interessante nozzle Hugo! Is dat zelf gefabriceerd?
hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 16:06 Is er nu nog geen slang gevonden die dat wel kan?
Nee, er is bij mijn weten geen voortgang op dat gebied. Zelf ben ik er ook even niet mee bezig. Ik gebruik mijn systeempje heel erg veel en tot volle tevredenheid, maar beperkt tot bio-ethanol voor aluminium (soms ook kunststof) en Jokisch voor staal, RVS etc..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doseren misting fluid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 mei 2021 09:29
hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 13:59 Ik heb er capillair smoring in zitten, die bestaat uit een M5 stelschroef in een M5 getapt gat. De draadspeling is dan de smoring.
Dat is een interessante nozzle Hugo! Is dat zelf gefabriceerd?
Ja, liep al langer met dat idee, laatst een hele berg frontplaten moeten frezen toen vond ik het tijd worden het maar even uit te werken. (en ik wilde zoiets ook bij een klant toepassen op een paar productie stations die alu soevereinen) Is echt bijna geen werk als je het eenmaal bedacht hebt.

Het dunne buisje is denk ik soort van remleiding, dat dikke buisje had ik er een aantal liggen, iets van oliekannetjes (je komt wel es wat tegen)
Inmiddels al in diverse varianten gemaakt en toegepast.
Je staat er verstelt van hoeveel Fenella er door zo'n schroefdraad heen komt. (zal ook wel met tolerantie van stelschroef en tap te maken hebben) Ik had liever die druk nog wat hoger kunnen zetten, het is nu nog net te laag om lekker in te kunnen stellen.

Nog es goed naar zo'n drip slang kijken voor de planten. https://webshop.karobv.nl/pd/PS57321602 ... pelslangen
Maar het grote voordeel van een schroefje is, dat als er ondanks het sinter-filter mat er voor zit er onverhoopt toch een verstopping plaatsvind, je het makkelijk even schoon kunt maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Doseren misting fluid

Bericht door Kjelt »

Hugo, je zou kunnen kijken naar dat andere idee wat iemand eens opperde. Een injectiespuit die door een stappenmotortje gereguleerd wordt gesloten.
Dat in combinatie met een glazen injectiespuit zoals hieronder zou wel moeten werken.

https://www.laboratorium.shop/product/f ... der-naald/
Plaats reactie