plastic kano lassen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

plastic kano lassen

Bericht door Sven »

Ik ben mijn trapkano aan het repareren.
Daar heb ik lasdraad van steinel bij gekocht.
https://www.hornbach.nl/shop/STEINEL-HD ... tikel.html

Dat lijkt een wat hogere smelttemperatuur te hebben dan de kano.
Kan het zijn dat de kano van ldpe gemaakt is? (rotomolding)

Ik kan geen info vinden over het merk en de gebruikte materialen.
Als de kano idd ldpe is dan zou ik er tyleen (=ldpe)slang in moeten kunnen lassen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: plastic kano lassen

Bericht door keesfrees »

Doe een testje zou ik denken.
Is de kano ook zwart ? :->
Ik zit ook weer in de niet lijm bare kunststoffen of eigenlijk niet want leveringsproblemen.

Deze vraag had ik al in gedachte om eens op te werpen hier, waarom houdt dubbelzijdig plakband wel op niet lijm bare kunststoffen, zo doen we dat nu namelijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door Sven »

De buis die ik moet gaan lassen gaat per 50 meter of is een stukkie rijden.

50 meter gaan we niet doen, ik heb 22 cm nodig.
Stukkie rijden is geen punt maar dan wil ik wel graag een beetje in kunnen schatten of het lasbaar is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: plastic kano lassen

Bericht door keesfrees »

Ik mis een stukje van het verhaal, maar dat kan aan mij liggen, hoe is dat voor de andere (mee) lezers ?
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door tuurbo »

Volgens mij is het een hobie trapkano,hij heeft deze van mij overgenomen...
Deze was al lek,heb ik op diverse manieren proberen te repareren,
zonder goed resultaat.
Toch zou reparatie met de juiste materialen wel mogelijk moeten zijn....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door Sven »

Idd, die is 't.

Heeft al die tijd in de tuin gelegen, kon het niet over mijn hart verkrijgen 'm met het vuil mee te geven.
De eigen bouw waar de aandrijving van de plastic kano voor gebruikt moest gaan worden liep vast op het eerste onderdeel en daar vond ik niet zomaar een alternatief voor.

Echtgenote bleef maar klagen over dat ding in de tuin.
Maar meenemen op vakantie lijkt haar wel wat.

Ik heb de eerste gaatjes en scheuren dicht gekregen met de genoemde lasdraad. (valt me niet tegen, het is geen rvs :)
Het valt me wat tegen om de lasdraad te laten kleven aan de kano, wat ik wijt aan verschil in smelttemperatuur.
Tegen de tijd dat de lasdraad wil kleven begint het plastic van de kano al weg te trekken.

De echte lekken zijn nu als laatste aan de beurt. daar ga ik toch het liefst met het beste materiaal mee aan de slag.
Dat moet denk ik ldpe zijn maar dat wil ik graag even checken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: plastic kano lassen

Bericht door vox67 »

Wat ik nog weet van PE lassen is dat je het eerst moet schoon schrapen. En dat er op de plaats van de hechting langs de las 2 ronde bollinkjes moeten komen waar eigenlijk het vloeibare pe weer iets omhoog komt.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door tuurbo »

Beste Sven
Ik kan je alleen vertellen wat niet werkt...polyester kit werkt van geen kanten...hechting slecht.
Vreemd genoeg was met een heel goedkoop lijmpistool van de action de hechting wel oke.
Maar daarmee kun je alleen kleine scheurtjes dichten.
Ik hoop dat jij het wel voor elkaar krijgt,op zich zijn het fantastische kanos...

succes!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: plastic kano lassen

Bericht door Kars-cnc »

Wat ik vroeger met PE surfplanken wel heb gedaan is een lapje kunststof erop lijmen met epoxyhars. Epoxy hecht nauwelijks aan PE maar uiteindelijk lukte het om een behoorlijke hechting te krijgen met de volgende truc: eerst het PE goed ruw en open schuren/schrapen. Dan een lapje erop lijmen en laten harden, dit lapje er aftrekken en een nieuwe met verse epoxy erop lijmen (volgens mij zonder schuren tussendoor). Dit een aantal malen herhalen, elke keer is de hechting beter.

Geweldig wordt het niet maar een mastvoet die ik op die manier in de plank gelijmd had heeft het toch jaren lang gehouden. Er is mij verteld dat dit effect komt omdat elke keer als je het weer lostrekt er epoxy deeltjes in de poriën van het PE achterblijven waar de nieuwe epoxy dan weer aan hecht.

Afijn, als lassen lukt is dat waarschijnlijk wel beter (en sneller ;-) ).
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: plastic kano lassen

Bericht door TestCase »

Ik roep nu maar wat en misschien is het het proberen waard. Ik heb met Tek7 de meeste gaten in de meest uiteenlopende materialen waterdicht gekregen. Aquasure was bijvoorbeeld zo'n wondermiddel voor sommigen dat voor mij totaal niet voldeed. Tek7 daarentegen werkte voor mij bijna altijd. Als het gat te groot is leg je er een mat van het een of ander materiaal over (die stijve keukenlade matten werkten voor mijn toepassingen meestal goed) of je versterkt je gat op een andere manier stevig. Flinke laag Tek7 en minimaal een week laat uitharden/drogen. Voor mij heeft het soms wonderbaarlijk gewerkt en goed uitgehard houdt het ook opmerkelijk lang.
Ik heb bijvoorbeeld een hardnekkig lek tussen een regenwaterafvoer - klinkers - rvs deksel - muur (complex lek dat ik hier niet even in een paar zinnen uitleg) een 20-tal jaar geleden gedicht met Tek7. De tek7 begint nu tekenen van veroudering te tonen (de zon staat er trouwens ook een deel van de dag op) maar voorlopig lekt het nog niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het alleen lek, of ook constructief?

Het verbaasde me hoe vreselijk goed EPDM kit plakt. b.v. ook op (over het algemeen) slecht hechtend aluminium.
Dan denk ik, plak er een strookje EPDM folie op.
(ik heb eventueel wel wat rest stukjes )

En anders, pak een oude emmer of een stuk kinderspeelgoed en snij daar strookjes van om mee te lassen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: plastic kano lassen

Bericht door keesfrees »

Dat was mijn gedachte ook, maar er is nog iets mee blijkbaar, maar wat :
Sven schreef: 27 jun 2021 20:43 De buis die ik moet gaan lassen gaat per 50 meter of is een stukkie rijden.

50 meter gaan we niet doen, ik heb 22 cm nodig.
Stukkie rijden is geen punt maar dan wil ik wel graag een beetje in kunnen schatten of het lasbaar is.
?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: plastic kano lassen

Bericht door DaBit »

Probleem met 83 lijmsoorten proberen is dat er dan daarna niks meer mee te beginnen is. Ik ken meer van die figuren die bij stukken beginnen met secondenlijm, PU bruislijm, vervolgens diverse 2-komponentenlijmen, dan het hele arsenaal aan kit, en als het nog niet vast zit roepen ze 'kun je me helpen?'. Nee, dan meestal niet meer.

Probleem is meestal ook niet de initiele hechting. Probleem is vast blijven zitten op langere termijn. Zelfde als je handdoekhaakjes met plakstrip: blijft een maand lang zitten en dan dondert-ie eraf....

Ik vind dat lassen geen slecht idee. Misschien even Jan Plastiek lief aankijken?

Wil je toch kitten, probeer dan het oppervlak te activeren. Bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Flame_treatment
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: plastic kano lassen

Bericht door Sven »

Dank voor het meedenken mannen.

De kano is van PE, de vraag is nu is dat HDPE of LDPE.
Omdat de genoemde lasdraad van HDPE en de kano iets eerder week wordt dan de lasdraad denk ik dat de kano LDPE is.

Ik moet in de kano twee buizen lassen om gescheurde buizen (die in de productie mee gerotomolded zijn) te vervangen.

De enige PE buis van de goede maat die een beetje verkrijgbaar is wordt verkocht onder de noemer "tyleen", en dat is volgens internet LDPE.

Dat zou dan dus moeten kunnen, dat hoopte ik hier geconfirmeerd te krijgen.
Geen punt als dat niet lukt, was vooral handig geweest.

De tyleenbuis word per 50 of 100 meter verkocht. Afgerond naar boven is dat 50 of 100 meter meer dan ik nodig heb.
Een klein stukje lukt wel via marktplaats maar dan moet ik een eindje rijden.
Ook geen punt, maar vooraf weten dat het geschikt is vind ik fijner dan uitproberen en dan ontdekken dat het toch niet goed is.

Janplastiek had al aangeboden de kano te lassen maar we krijgen zijn supervolle agenda niet gecombineerd met de mijne.

Op PE hecht niets, en in nautische omgeving al helemaal niet. Lassen is echt de enige optie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie