Bakeliet

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Bakeliet

Bericht door PE1BEY »

Luitjes....

Vraag in twee delen; bakeliet, is dat verkrijgbaar in stafvorm ( 30mm rond, zwart ) en bij wie eventueel en is dat een beetje te verwerken door middel van draaien ???

Ik zoek een knop ( te maken ) van bakeliet met een specifieke vorm, vandaar....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bakeliet

Bericht door Kjelt »

Geen verstand van dus ga ik lezen.
Klinkt niet alsof je dit wilt bewerken.
Als het warm wordt valt het uit elkaar en in sommige bakeliet is asbest verwerkt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bakeliet
Aan de schematische tekening van het molecuulmodel is te zien dat bakeliet een netwerk vormt. Door deze opbouw is bakeliet een thermoharder. Een thermoharder is een kunststof die bij verhoging van temperatuur eerder uiteenvalt dan zacht wordt. Een thermoharder kan daardoor niet worden gebogen of anderszins vervormd; een product moet direct in de definitieve vorm worden gemaakt.....

Aan sommige soorten bakeliet zijn asbestvezels toegevoegd
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bakeliet

Bericht door Kars-cnc »

Volgens mij gebruikt de Youtuber "Engineer Bruns" dat in een aantal van z'n filmpjes en lijkt het prima te verspanen.

Waar je het kunt kopen is een lastiger ding, ik zou het niet weten. Salomons misschien? Die hebben nog wel eens exotische materialen.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Bakeliet

Bericht door Hessel Oosten »

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bakeliet

Bericht door janplastiek »

Hessel,
dit hier is hard weefsel, Tufnol en Epratex zijn hier een gebruikelijke naam van.
als je ronde stukken maakt uit dit materiaal is het beter om dit uit plaatmateriaal te maken, nu niet voor een knopje, maar ik geef het maar even mee. ;-)

aan de topic starter, misschien is pom een goede vervanger voor jouw onderdeel, is minder schadelijk voor je gezondheid als je het verwerkt en is verkrijgbaar in een zwarte kleur en slijtvast.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bakeliet

Bericht door Kjelt »

Voor zwart wel maar dat mooie dooraderde bruin ?
Google eens op fakelite.
Maar ja niet het echte.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Bakeliet

Bericht door motormuis »

zover ik weet is pakeliet een door en door gekleurde kunststof zonder vezels en wordt alleen gegoten in de gewenste vorm
als je hem gaat verspanen krijg je een ruw oppervlak
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Bakeliet

Bericht door PE1BEY »

Luitjes....

Bedankt voor alle reacties tot nu toe...
Even wat meer info. De bezoekers van de Brabant CNC meeting jongstleden bij Benkr hebben er misschien al wat van meegekregen; ik ben bezig een ouderwetse seinsleutel na te bouwen en daar worden knoppen op gebruikt van bakeliet.
De vorm van die knop is paddestoelvormig en de "stam" is récht naar onder toe en dat is nou net het probleem.
Alles wat kant en klaar te koop is heeft níet die rechte stam, en doordat die "voet" van een koopknop meestal hol is, is afdraaien geen optie...
Dus zal die knop zelf gemaakt moeten worden.


Vandaar de vraag naar bakeliet in stafvorm...

@ janplastiek; Belangrijk is ook de "look and feel" van zo'n knop, en POM is qua feel te zacht, dus een alternatief voor bakeliet zal ook de hardheid van bakeliet moeten hebben.

Een modernere kunststof is geen probleem zolang het maar de look and feel van bakeliet heeft...

Wordt vervolgd....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Bakeliet

Bericht door motormuis »

glasvezel gevulde nylon
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Bakeliet

Bericht door Rocnc »

Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bakeliet

Bericht door joopbos »

Een modernere kunststof is geen probleem zolang het maar de look and feel van bakeliet heeft...
Bakeliet voelt inderdaad heel apart. Bij een van mijn vorige werkgevers lag er bakelietstaf in het magazijn. Dat was in de tijd dat zwarte POM nog zeldzaam was. Als je het draait komt er een stinkende lucht vanaf. Het is mooi zijdeglans te poetsen en blijft dan toch wat stroef aanvoelen. Ideaal voor de knop van een morsesleutel. Bakeliet is formaldehide. Ik heb geprobeert met die zoekterm iets te vinden maar het is niet gelukt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bakeliet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PE1BEY schreef: 25 aug 2021 09:14en POM is qua feel te zacht
Ben je niet in de war met HMPE ? Ik vind POM toch behoorlijk hard.

Je kunt ook nog PMMA zwart proberen, daar is wel aan te komen als staf, en ik denk dat de uitstraling van PMMA beter in de buurt komt van bakeliet.

PET-P (Arnite) zou ook nog wel eens aardig in de buurt kunnen komen, maar is waarschijnlijk minder makkelijk aan te komen als je maar een klein stukje nodig hebt.

Voor leuke materialen kun je soms ook goed bij https://www.dictum.com/en/materials-c terecht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bakeliet

Bericht door Kjelt »

Ik zou zwart ebben met bruine dooradering gebruiken en deze met een dun laagje was afwerken.
Is je seinsleutel niet meer jaren 1920/30 maar een 50 jaar ouder ;-)
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bakeliet

Bericht door keesfrees »

Over sleutelen gesproken, ik was onlangs even bij (wat ooit was) PCG.
Wat een ding zeg !
Maar helaas geen oude techniek meer te bekennen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie