Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door janplastiek »

enkele jaren terug heb ik hier tandwielen laten bestellen door een klant,
volledig af met ster as aansluiting aan een model tandwiel ander model met spiegleuf
alles volgens tekening, correcte service

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 577dv9i0fm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door ruudpg »

Kijk even hier op pagina 3 staan ze afgebeeld in diverse maten van POM / Delrin.
Leverbaar van moduul 0,4 tot en met moduul 4.
HPCGears is een leverancier vergelijkbaar met Maedler (Koppe) maar die heeft ze dan gek genoeg weer niet wat ik zo snel zag.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Dank voor de tip!

Bij maedler had ik al gezocht.
De maat die ik nodig heb is (voor alleen de wiel) meteen al duurder dan ik voor het eindproduct in gedachten had , dat wordt 'm niet.

Daarnet heb ik het eerste "werkende"proefje van het eindproduct (mast roteerding voor een windvaanstuurinrichting) klaar.
Dat laat wel zien dat een trapeziumdraad een veel betere optie is.

In china halen staat inmiddels laag op mijn lijstje wegens persoonlijke politieke wrevel....

Edit:

Als ik zoek op spullen om het zelf te gaan maken kom ik weer op dit onvolprezen forum terecht.. ;)
Kanonne, de prijzen voor trapezium draadsnijden zijn effe niet mis...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door keesfrees »

Idee, een echte worm kopen of (laten) maken en dan een tandwiel uit plaat frezen, 2,5 D of hoe noem je dat, je begrijpt wel.
Ik heb ook een plan met wormwielen nl.

Een worm maken zou iets zijn voor een draaibank mens hier op dit forum ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Ik dacht om trapeziumdraad tap in een zelf gefreesde schijf te zetten, net zoals ik nu met m12 heb gedaan.
Die tap kan ik dan wel zelf maken.

Maar ik ga er van uit dat als ik zowel snijplaat als tap zelf maak uit standaardspullen, dat dan de passing niet lekker wordt omdat de moer te groot is en de tap te dun.
Maargoed, misschien is dat qua kosten en verkrijgbaarheid in een ochtend uitgeprobeerd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door Sven »

Ik denk dat ik eerst een proefje moet doen met een zelfgemaakte tap op basis van een stuk TR stang.
En eventueel toch rvs te gebruiken voor de worm, ook als dat meer tijd kost.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door hfjbuis »

Sven schreef: 21 okt 2021 16:11 Maar ik ga er van uit dat als ik zowel snijplaat als tap zelf maak uit standaardspullen, dat dan de passing niet lekker wordt omdat de moer te groot is en de tap te dun.
Als je van trapeziumdraad een frees (tap) maakt door er flanken in te frezen (eventueel met een vrijloophoek), dan kun je die frees (tap) gebruiken om het tandwiel te maken. Daarmee heb je een passend setje. Zo een POM tandwiel frezen kan met twee synchroon roterende assen.

Ik heb ze in een grijs verleden ook eens gemaakt op de freesmachine met een enkel snijder onder een hoek (helix) geplaatst en het tandwiel in de verdeeltafel. Het draaide wel probleemloos maar de toepassing was alleen een grote vertraging, geen positionering.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door assink »

Moduul draaien zou ik op m'n draaibank wel moeten kunnen.
Alleen de goede beitel hiervoor zien te maken is nog een hele kunst volgens mij :lol:
Trapezium lijkt me ook al beter dan normaal schroefdraad inderdaad, maar volgens mij ontkom je er niet aan om het stukje staf waar je de draad in snijd ook aan te drijven. En dan gesynchroniseerd aan je tap/frees, dus een soort van afwikkelen.

Ik zou een worm kopen, en misschien het wormwiel (laten) 3d printen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 22 okt 2021 08:00 Moduul draaien zou ik op m'n draaibank wel moeten kunnen
Alleen de goede beitel hiervoor zien te maken is nog een hele kunst volgens mij
Dat valt reuze mee. Ik deed het vroeger op de freesmachine maar nu op de CNC draaibank. Op de CNC dag laat ik het op de draaibank zien.

Ik heb nog wat in het geheugen gegraven. De beitel voor het tandwiel heb ik zo klein (radius) mogelijk gemaakt. Daarna de radius gemeten en een wormwiel met deze radius gemaakt.

Het wormwiel is niets anders dan een tandheugel (rack). De tanden zijn dan ook recht (onder een hoek). De beitel voor het wormwiel is daarmee nog eenvoudiger te maken dan die voor het tandwiel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moduul is alleen een afwijkende spoed (vast iets met 3.14) , die draaibank weet toch niet van beitelvormen.
Volgens mij lijkt het erg veel op trapeziumdraad, net als een tandheugel.
Ik gok dat de hoek 40 graden is (drukhoek 20)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door assink »

Tja, dan is het net als een beitel slijpen voor een trapezium draad lijkt me?
Heb alleen geen gereedschapsslijpmachine, dus dat moet dan met een amarel en een malletje :roll:
Breedte van de beitelpunt is wel van belang lijkt me?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 22 okt 2021 14:48 Breedte van de beitelpunt is wel van belang lijkt me?
Voor een normale tandheugel kun je met één beitel ook maar één modul maat frezen. De hoek is echter voor elke modul gelijk (afhankelijk van de drukhoek). De beitelpunt is breder naar mate de modul groter wordt. Met een beitel voor een spoed van modul 1 met een tip breedte van 0.73 mm kun je ook een modul 2 frezen met een tip breedte van 1.47 mm (2/1 x 0.73), maar dan moet je dieper frezen.

Bij draaien van een worm is het net zo. Het snijvlak van de beitel staat haaks op de worm. Door dieper te draaien, kun je een grotere modul draaien.

Bij het frezen van het tandwiel, heb je geen vlakke beitel maar een "involute" vorm. Bovendien staat het tandwiel onder een hoek (spoed hoek) en deze hoek is afhankelijk van de spoed (modul).

Voor het meten van de beitelpunt gebruik ik de schuifmaat, die stel ik in op de breedte van de tip. Als de tip groter is, glijd hij over de schuifmaat heen. Is de tip kleiner, dan "valt" hij tussen de bekken. Daarmee kun je behoorlijk reproduceerbaar de breedte van de beitelpunt bepalen. Dit gaat ook met een schroefmicrometer.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wormwiel maken; Hoe hoort dat nou?

Bericht door Kjelt »

Sven ter info:
in de laatste 6e druk van Roloff/Matek Machineonderdelen staat in hoofdstuk 23.2 :wormoverbrengingen.
Oa kracht- en ingrijp-verhoudingen, ontwerpberekening, sterkteberekening en doorbuigveiligheid.
Gaat wat boven mijn pet voor nu maar dan weet je waar je het kunt vinden.
Plaats reactie