Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door FreesKever »

Als je bij diezelfde Limtrade een even groot stukje staal uit een plaat wilt laten zagen, dan kan dat ook, maar kost het EUR23.

https://www.limtrade.nl/wgw-plaat-2000x1000

Zo'n plaat weegt 250kg en die op een zaagmachine leggen is nogal een gedoe. Er is meer zaag slijtage i.v.m. de langere zaaglengte en er moet in 2 richtingen worden gezaagd, en dat moet allemaal betaald worden, want anders gaat de winkel failliet.

Plat (<=150mm) en strip (>150mm) is er in best veel verschillende maten. Limtrade gaat tot 500mm breed, maar ik denk dat ik elders ook 800mm heb gezien. Als je daarmee uit de voeten kunt is het vrijwel zeker de goedkoopste oplossing. (Behalve 2e hands van de oud ijzerhandel en dergelijke).
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door FreesKever »

Ik vind die site van elcas wel opvallend.
Op de foto van het gietijzer daar kun je zien dat het een stuk wordt ingezaagd en dan wordt gebroken.
Daar zal best een stevige pers voor gebruikt zijn, maar daar zal ik geen flens voor een klauwplaat van willen maken.

https://www.elcas.nl/gietijzer

Maar ook, bij de draaibank die ik wat jaren terug gekocht heb zit weer wel een gietijzeren opspanplaat.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 23 nov 2022 15:39 Ik vind die site van elcas wel opvallend.
Op de foto van het gietijzer daar kun je zien dat het een stuk wordt ingezaagd en dan wordt gebroken.
Ik denk dat dat is hoe zij het aangeleverd krijgen. Hoe ze het aan jou leveren hoeft niet zo te zijn.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door assink »

Elcas levert gewoon keurig gezaagde plakken, dit zal waarschijnlijk de ruw geleverde toestand zijn.
Maar bij mijn weten leveren ze niet aan particulieren.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door assink »

Je moet je niet helemaal stuk staren op internet.
Heb hier in de buurt een oud ijzer handelaar met een leuke voorraad "nieuw" ijzer.
Betaalde een paar jaar geleden 1 euro/kg, zal inmiddels wel iets meer zijn met de huidige prijzen.
En heb ook genoeg adressen bij constructie bedrijven of kleine landbouwmechanisatie bedrijven die genoeg op schap hebben liggen en ook gewoon redelijke prijzen rekenen.
Zelf een verspaner die veel rondstaf heeft liggen en ook voor redelijke prijzen verkoopt, je moet alleen die adressen weten te vinden.
Maar in de landbouw hoek valt vaak meer te vinden dan je denkt.

Met veel van deze "grondstoffen" is de verzendkosten, en het "gezeur" van sommige particulieren wat het kapot maakt.

Weet van te voren wat je wil, en geeft aan wat je nodig bent. En ga niet ter plekke lopen discussiëren dat het op aliexpress goedkoper is.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door motormuis »

ik heb gisteren wat materiaal gezocht en kwam een schijf rvs 304 tegen rond 100x19
voor€ 5,- en de verzendkosten mag je ze hebben
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door XL500SZ »

Ga naar de sloop/marktplaats en haal een blindflens van een stuk leidingwerk misschien?
sluit me bij de anderen aan dat het misschien niet verstandig is dit uit een stuk gietijzer van onbekende kwaliteit te maken.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Bron van grondstoffen (ijzer, staal, aluminium, etc)

Bericht door XL500SZ »

MeMoRy schreef: 23 nov 2022 10:57
Dat zal wel sarcastisch bedoelt zijn. Ik begrijp dat mensen ook een rekening hebben te betalen, maar het moet wel een hobby blijven.
Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat grondstoffen dus duurder zijn dan eindproducten.
Verklaard misschien ook waarom we zo'n weggooicultuur (mensen kopen eerder iets nieuws, dan dat ze het laten repareren) hebben, en dat bijna niemand meer zelf iets kan maken.
En het verklaart waarom al die jongens staan te dringen om oud ijzer gratis bij je op te komen halen. En mensen op MP de hoofdprijs vragen voor hun oude stukjes ijzer.
(maar goed, dat is mijn frustratie)

Ik ga eens goed om me heen zoeken. Het is bijna goedkoper om een oude 3 klauw op marktplaats te kopen en die te gaan afdraaien.
Wet van grote aantallen werkt altijd.
net voor de gein jouw plaat 100x15 in s235 aangevraagd in de software van onze laserboer.

1 stuks kost €67.93 incl verzenden ex btw
2 stuks kosten €72.81 incl verzenden ex btw (dus ~€36 / stuk)
100 stuks kosten 570.22 incl verzenden ex btw (dus ~€5.70 / stuk)

Ander voorbeeld:
Afgelopen jaar bij de zaak verbouwing gedaan in staalbouw.
Prijzen ongeveer 2x zo duur bij Limtrade (die de goedkoopste online lijkt te zijn) als wanneer ik het mee liet komen bij de vaste leverancier van de zaak waar we ~1000 ton staal per jaar afnemen.
Plaats reactie