keramische beitelplaatjes

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Pascal van Maren
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2010 16:57
Locatie: waalwijk
Contacteer:

keramische beitelplaatjes

Bericht door Pascal van Maren »

Hoi heren,

heeft er iemand ervaring met keramische beitelplaatjes? Je hoort er niet zoveel over is dit vanwege de prijs van de inserts?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Pascal
a van z
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:59
Locatie: velserbroek

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door a van z »

paul
even duidelijker wat wil je draaien of frezen
heb je genoeg snelheid met de machine
Gr
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Frezen met Keramiek?.. HELD!..

ik paste het een enkele keer wel toe, als er nog ergens 0,05 mm afmoest.. maar meer ook niet..
er is één ding waar Keramiek niet tegen kan: Stotende belasting..

Keramiek is met name geschikt voor harde metalen zoals Gietijzer en gehard staal.
ik heb veel draaiwerk gedaan in gehard gereedschapstaal ,met hardheden tot 63HRc, met Aluminiumoxide keramiek, en met gecoat KY4400 keramiek van Hertel, die laatste is aanmerkelijk taaier dan de "gewone" ongecoate inserts, maar vergeleken met Hardmetaal is het nog steeds zo bros als een .. ja wat eigenlijk.. gewoon niet bestand tegen stotende belasting dus..

de gaten in je draaiwerk zijn het sterkst.. pleepapier scheurt tenslotte ook altijd naast de gaatjes.. :mrgreen:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Damocles »

Arie Kabaalstra schreef:...
maar vergeleken met Hardmetaal is het nog steeds zo bros als een .. ja wat eigenlijk.. gewoon niet bestand tegen stotende belasting dus..
In vloeibare stikstof gekoelde chocolade? :lol:

Ik las dit weekend in mijn cursus dat er snijsnelheden tot boven de 500m/min mee kunnen gehaald worden? :shock:
Dan moet je al een stevig bankje hebben als je daar echt mee wil verspanen... Ik denk dat het dus ook totaal van de pot gerukt is om hiermee te gaan draaien, de kans dat je thuis die snelheden haalt is klein. Misschien wel voor het bewerken van gehard staal, titanium, inconel en ander exotisch materiaal. Maar goed, wie doet dat huis?

En natuurlijk mag je ze ook niet koelen! Das eigenlijk ook helemaal niet nodig omdat ceramiek toch een slechte warmtegeleider is.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

In vloeibare stikstof gekoelde chocolade? :lol:
ja.. zoiets dus..
Gehard staal.. 120-260 m/min, snedediepte van 0.1, maar dan gaat je beiteltje wel als een heet mes door chocolade bij kamertemperatuur :mrgreen:

inderdaad voor de meer exotische stalen.. sterker nog.. zacht staal is niet te draaien met keramiek vanwege de negatieve snijgeometrie.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door rien1959 »

In het verleden heb ik eens geprobeerd hoe ver ik kon gaan met keramische beitelplaten. Ik kwam aan de grens van de bank ..... meer toeren had ik niet : snijsnelheid 850 m/min ! Beitel bleef heel en de werkstukken waren als een spiegel !
Pascal van Maren
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2010 16:57
Locatie: waalwijk
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Pascal van Maren »

Hoi heren,

ik ben leverancier/producent van technisch keramiek maar dan meer in de vorm machineonderdelen (http://www.c-technology.nl) ten behoeve van slijtage, elektrische isolatie, hoge temperaturen etc. Echter heeft een van onze partners een pakket keramische beitelplaatjes welk hij via ons aan de man wilt brengen.

Voor de kwaliteit ben ik niet zo bang echter vraag ik me af hoe gebruikers als jullie tegenover dit materiaal staan? en wat jullie ervaringen zijn met dit soort keramische, PCD en CBN inserts.

Waarom zouden jullie dit materiaal wel en niet willen toepassen?

Alvast bedankt voor jullie feedback

Groeten, Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door cnc junkie »

Wij draaien en frezen ook met keramiek op het werk.
Alleen met snede dieptes van 2 a 4 mm en 80-120 m \min .
frezen 0.15mm\per tand
Draaien 0.4 tot 0.8mm per\omw.
Materiaal is een hittebestendige slijtvaste gietstaalsoort ongeveer 55 Hrc.
Waar geen officeel werkstofnr voor is,maar die een gieterij bij ons in de buurt zelf heeft samengesteld.
we noemen hem ook de gifmenger :lol:
Onze producten zijn niet mooi rond en vlak,dus hebben wij wel een stotende belastig.
En moet zegen dat de beitelplaat er minder moeite mee heeft dan de machines. :P
En voor dit soort bewerkingen is er wel wat Nm nodig aan de hoofdspil ;-)
En het mooiste is de mooie rode gloed van de spaan.
Laatst gewijzigd door cnc junkie op 11 jan 2010 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pascal van Maren
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2010 16:57
Locatie: waalwijk
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Pascal van Maren »

Hoi Martin,

bedankt voor de feedback. Zag op jullie website dat jullie ook Vlamspuiten. Is dat een beetje gelijk aan Griekspoor en Aludra?

Groeten, Pascal
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door cnc junkie »

Ja dat klopt,onze vlamspuittechnieken zijn ook veelzijdig.
Alle soorten materiaal.
Zelf ben ik niet zo thuis in deze techniek,daar hebben we onze techneuten voor.
Hou het meer op het verspannen ervan.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Damocles »

Interessant, alleen vrees ik dat je hier niet echt veel mensen zal vinden die met dergelijke plaatjes werken. Omdat hier toch heel wat hobbyisten zitten voornamelijk.

Maar gewoon even uit algemene interesse. Wat zijn zoal de prijzen van zo een plaatjes? Ik kan mij inbeelden dat dit toch redelijk de moeite moet zijn. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Pascal van Maren
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2010 16:57
Locatie: waalwijk
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Pascal van Maren »

Prijs is natuurlijk niet altijd de belangrijkste waarde in mijn oogpunt. Veelal wordt technische keramiek ingezet om kosten te besparen door een langere standtijd of een beter proces te creëren. Dit zal ook zo zijn bij keramische beitelplaatjes. Anders had men wel bij Hm gebleven.

Keramiek wordt verder inderdaad veelal omschreven als duur. Heb je weleens je horloge gewogen en berekent wat deze per kg kost?

Mocht er iemand interesse hebben dan geef ik graag wat prijzen af. Ben zelf bijwijze van proef bereid om wat plaatjes tegen inkoop door te sluizen zodat ik van mijn kant ook wat kan proberen om een beter beeld te krijgen voor dit soort producten.

Groeten, Pascal
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Damocles »

Voor de industrie speelt er natuurlijk nog veel meer mee dan prijs op zich alleen. Alhoewel het natuurlijk allemaal op het einde toch over geld gaat. Als het plaatje dubbel zo duur is als HM maar 3x zo lang meegaat is dit voor de industrie natuurlijk "goedkoper" om de omschakeling te maken. Zeker voor cnc machines die tientallen uren per dag staan te draaien.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet meteen het nut van de vergelijking met het horloge maar goed.
Bedankt in ieder geval voor het aanbod maar met het kleine bankje dat ik thuis heb staan kan ik hier natuurlijk niets mee doen.
Toch zal ik dit blijven volgen omdat als ingenieur in spé zijnde deze technieken mij wel enorm interesseren en boeien. Ik besef natuurlijk ook dat er een zeer grote diversiteit tussen de plaatjes zelf zal zijn en dat hier natuurlijk niet zomaar een prijs kan opgeplakt worden.

Heeft u misschien wel een link met wat meer (technische) informatie omtrent de plaatjes?

MVG,
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Pascal van Maren
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2010 16:57
Locatie: waalwijk
Contacteer:

Re: keramische beitelplaatjes

Bericht door Pascal van Maren »

Beste Damocles,

zoals aangegeven staat alles redelijk in de kinderschoenen en moet een en ander nog netjes uitgewerkt worden.

Bijgaande heb ik toch een overzichtje gestopt van de materialen die beschikbaar zijn de lijst met types die ik voorhanden heb is te groot om te uploaden als iemand interesse heeft kan ik deze toe mailen.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groeten, Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie