Toolsetter gauge

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Toolsetter gauge

Bericht door Jfwiet »

Heeft er iemand een idee of zoiets als dit te krijgen is in Nederland voor een leuke prijs? (misschien iets voor sinterklaas/kerst). Ook de Nederlandse naam zou wel handig zijn.

Fototje:
492
Werking:

Filmpje van apparaatje in werking.

Ebay
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Joost »

Ik zou niet weten waar je ze kan kopen. Is zelf maken geen optie?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Arie Kabaalstra »

die apparaatjes worden ook wel " base-master" genoemd, eigenlijk net een heel gevoelig schakelaartje.. als je met het gereedschap raakt, dan gaat't lampje aan..

moet wel zelf te maken zijn, met een mechaniekje vergelijkbaar met dat van een 3D taster.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Leeuwinga »

Arie heeft gelijk, de taster welke ik verkoop heeft als toevoeging een tool hoogte setter zie pic.

494
493
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Swets »

ik was van plan zoiets te maken met een stukje printplaat....

ik had op het MACH forum al heen en weer geschreven voor het stukje code....

dan op een vrije ingang van me besturing... en in het scherm een knop die de z-as heel langzaam naar beneden laat gaat tot de frees het printplaatje raakt...

en dan stopt hij gelijk met zakken, en zet de Z-as op de dikte van de printplaat...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Jfwiet »

Leuk ding Leeuwinga, maar zoals ik het zie is het een best groot? 4 inch lang?

Ik vind die ik poste zo handig omdat deze maar 50mm hoog is (half zo groot als die van jou), dit zou net iets beter passen bij een kleine machine die ik graag wil maken.

Ik vind het in iedergeval een heel handig ding waarmee je snel je assen kan "off-setten".
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je zou zo'n base-master achtig ding ook kunnen maken met een zwenktastertje, en een verende pen..gewoon een houdertje waar je zwenktaster inzit, en een verend pennetje die het taststiftje bedient..je stelt em met een hoogteschuifmaat in op een " makkelijke maat ". en zet het klokje op 0.. gewoon je frees op het pennetje laten zakken tot de wijzer op 0 staat.. klaar!!... :D ( ik verzin ze waar je bijstaat.. :P )
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Leeuwinga »

Jfwiet schreef:Leuk ding Leeuwinga, maar zoals ik het zie is het een best groot? 4 inch lang?

Ik vind die ik poste zo handig omdat deze maar 50mm hoog is (half zo groot als die van jou), dit zou net iets beter passen bij een kleine machine die ik graag wil maken.

Ik vind het in iedergeval een heel handig ding waarmee je snel je assen kan "off-setten".
Je hebt het niet helemaal begrepen, als je de taster ombouwd naar tool hoogte setter is de totale hoogte exact 50mm. Het is maar dat je het weet.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Joost »

Ik denk dat ik mijn aansturing ook geschikt maak voor zo'n ding.

Volgens mij kan je zo'n ding gemakkelijk maken door gewoon een elektrische kring te sluiten. Krokodillebekje op het freesje/boortje, zodra deze de op een bepaalde hoogte gemonteerde (meeverende) metale oppervlakte raakt, wordt de z-as gereset.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Jfwiet »

Leeuwinga schreef:
Jfwiet schreef:Leuk ding Leeuwinga, maar zoals ik het zie is het een best groot? 4 inch lang?

Ik vind die ik poste zo handig omdat deze maar 50mm hoog is (half zo groot als die van jou), dit zou net iets beter passen bij een kleine machine die ik graag wil maken.

Ik vind het in iedergeval een heel handig ding waarmee je snel je assen kan "off-setten".
Je hebt het niet helemaal begrepen, als je de taster ombouwd naar tool hoogte setter is de totale hoogte exact 50mm. Het is maar dat je het weet.
Klinkt dan ineens een stuk beter :) Ik heb alleen gekeken naar de "lineaal" die naast het product ligt. Dus dacht dat deze 4 inch lang was. Wat ik dan sonde zou vinden.

Ik vind het gewoon mooie producten.


@ Arie, volgende keer een konijn uit je mouw? :D Ik ben niet zo goed in electronica, dus ik koop liever zoiets voor een leuke prijs dan dat ik het zelf moet maken :) (plus dat ik dan iets zou maken wat helemaal niet klopt en rare toleranties zou geven :D)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. zo moeilijk is het niet.. momenteel meet ik mijn freesjes in met de schacht van een oude frees... die is 6 mm precies.. voorzichtig omhoog joggen, en op het moment dat 't freesje eronderdoor kan, sta je op Z 6.. makkie.. :)

maarja een hightechtechnologytoolsettingmeasurementapplicationdevice is natuurlijk veel leuker... :)
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Jfwiet »

Arie Kabaalstra schreef:*knip*

maarja een hightechtechnologytoolsettingmeasurementapplicationdevice is natuurlijk veel leuker... :)
Voor 3 keer de woordwaarde
Kefding

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Kefding »

Kan dit ook met een Heidenhain besturing? Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke serie ik op mijn werk gebruik. Maar daar moet ik handmatig de frees erop laten zakken tot er schijnbaar een circuit wordt gevormd waardoor het lampje gaat branden (het werkt niet op een kunststof-product).

Lijkt me wel leuk om een programmaatje te maken zoals hierboven beschreven staat. Dat hij automatisch stopt bij zodra hij 'm raakt. Beetje pochen bij de collega's. :)
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Toolsetter gauge

Bericht door Jfwiet »

Kefding schreef:Kan dit ook met een Heidenhain besturing? Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke serie ik op mijn werk gebruik. Maar daar moet ik handmatig de frees erop laten zakken tot er schijnbaar een circuit wordt gevormd waardoor het lampje gaat branden (het werkt niet op een kunststof-product).

Lijkt me wel leuk om een programmaatje te maken zoals hierboven beschreven staat. Dat hij automatisch stopt bij zodra hij 'm raakt. Beetje pochen bij de collega's. :)
Kijk naar het filmpje wat bovenaan staat, hij maakt gebruik van een draadje en een krokodillenbekje. Hierdoor kan hij wel de stroomkring compleet maken op een plastic werkstuk.
Plaats reactie